Skip to main content

beste allen, 

Op de KPN factuur voor mijn mobiele telefoonabonnement las ik dat 7 betaalde sms-berichten waren berekend. Aangezien ik vrijwel nooit SMS gebruik , was ik benieuwd voor wat dat was.

Ik werd via de KPN website verwezen naar Payinfo om te achterhalen voor welke betaalde dienst dat is  en je de 'betaalde dienst’ wilde stopzetten. Dat direct gedaan, maar kon niet achterhalen welke partij er achter zat. Enkel ‘4004’ werd genoemd met daarbij de data  en tijden wanneer deze  sms-diensten kenelijk waren afgenomen.

Aangezien ik tijdens al de genoemde data en tijden niet actief met SMS was, belde ik KPN om te achterhalen voor wie zij dan deze kosten aan mij berekenen. Ik dacht dat zou de KPN toch wel weten, want KPN factureert het mij en haalt het via automatische incasso van mijn rekening af en zal dan vervolgens aan deze partij moeten betalen.

HELAAS! De medewerker noemde aanvankelijk AIDS en Vodafone (zei mij totaal niets), maar was niet zeker van haar zaak. Na twee keer in de wacht gezet te zijn, zodat zij met collega's kon overleggen, werd mij medegedeeld dat ze dit niet in haar systeem kon vinden en dat ik daar zelf achter moest komen.

Ik was verbaasd over het gemak waarmee mijn vraag werd terug geschoven. Ik belde juist de KPN omdat er voor mij geen andere mogelijkheid is om daarachter te komen. Ik heb geen sms-berichten, telefoonnummer, geen naam, niets..,  behalve de factuur waarmee KPN mij voor deze SMS-berichten factureert.

Omdat ik niet vaak mijn KPN facturen nakijk, is er al 150 euro in het afgelopen jaar afgeschreven voor deze betaalde sms diensten, zonder dat ik dus weet aan wie of waarvoor.

Ik vind het persoonlijk een must have van KPN om klanten te kunnen vertellen namens wie/voor wat zij mij deze kosten berekenen. ik vraag mzelf af of dit nit een wettelijke verplichting is , want het lijkt mij heel normaal dat je het recht hebt om te weten  voor wie en waarvoor deze kosten berekend worden.

Hierbij de vraag of er nog meer klanten zijn (ben zelf al decennia klant van KPN) die hiermee geconfronteerd worden.

 Dre

Hallo @dreche 

 

KPN is verplicht jouw klacht te onderzoeken, als je klacht gegrond is dan hoef je niet te betalen voor die SMS dienst.

Zie deze website van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/ongewenste-sms-diensten

 

Je zou je klacht via het klachtenformulier kunnen indienen, wellicht werkt dat beter dan via de telefonische klantenservice: https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier


dank je Gesp


Welkom op de community @dreche, je zou aannemen dat er ergens iets te zien moet zijn over wat voor sms’jes dit dan zijn. Vaak is dat via Payinfo te vinden, maar in jouw geval niet blijkbaar. Heb je het formulier dat GeSp noemde inmiddels ingevuld en gebruikt? Als dat zo is kunnen we dat het beste afwachten, dan kunnen zij er naar kijken.


Ha Jasper, ja ik heb direct  het formulier ingevuld en verstuurd . Daarbij het verzoek om mij kan sar te maken welke partij het is. Ik wacht het antwoord af. 


Kan sar = kenbaar 


Beste allen , 

Kreeg een bericht van KPN  ter beantwoording van de klacht.

HELAAS, HELAAS, de strekking van het verhaal  bleef hetzelfde, want KPN is niet in staat mij te vertellen (met zekerheid) wie het is en hebben slechts het vermoeden (via Google) dat het de dierenbescherming is.

In het kort: 

mederwerker: Geef mij even de tijd om uw dossier te lezen. ….

Ja, wij hebben ook 4004 bekeken en wij komen uit op de dierenbescherming.

ik : daar heb ik nooit wat mee gedaan . 

medewerker: Ja u zult toch wel eens iets hebben moeten aangeklikt of zo.

ik: Nee absoluut niet , want ik ben daar juist voorzichtig in. maar als u zegt dat het de dierenbescherming is , dan ga ik die bellen. 

medewerker: nee, wij hebben moeten googlen en zien dan dat de dierenbescherming er van gebruik maakt.

ik ; ooh , dus u weet niet zeker of het de dierenbescherming is, want ik heb ook gegoogled en dan komen partijen zoals dierenbescherming, noodhulp, SOS etc. naar boven, die van deze betaalde dienst gebruik maken.  Ik moet wel zeker weten welke partij het is. dat moet u toch weten?

medewerker: nee dat weten wij niet en meer kunnen wij niet voor u doen , want dan moet u bij Payinfo zijn….

ik:  daar kom ik juist niet verder. Daarom ben ik bij gekomen omdat u tenslotte mij hiervoor factureert en het geld automatisch van mijn rekening afhaalt. Dan moet u toch weten voor wie u dat aan mij factureert. Op mijn mobiel is ook geen enkele sms te zien, waarvoor Payinfo zegt dat de betaalde sms-jes zijn geweest..

Medewerker: nee dat kunnen wij niet zien. U zult daar toch toestemming voor hebben gegeven hebben.

ik : nee , dat is niet het geval….etc. etc. 

 

Zo verliep het gesprek nog enkele minuten door.

Ik werd meer geirriteerd, teleurgesteld en boos omdat ik niet verder kwam.  Het is dus gewoon mogelijk dat een partij -zonder dat ik het weet- mij via KPN geld aftroggelt berekend,  voor sms jes die ik niet op mijn mobiel terug zie ( en zelf niet verstuurd heb!). En KPN weet niet voor welke partij!!

 

Conslusie : Dat kan mij dus elk moment weer gebeuren.

 

 


Het is daarmee helaas nog niet helemaal duidelijk, maar een gesprek met de dierenbescherming kan mogelijk wel helpen.

Dat zij er ook niet meer over konden vertellen betekent dat het voor ons niet te zien is. Zij hebben daarbij meer mogelijkheden dan dat wij hebben.


Reageer