Skip to main content

Tot onze schrik kwamen wij tot de ontdekking dat het IBAN nummer van onze stichting onrechtmatig is gebruikt door derden, waarbij bedragen van onze rekening zijn afgetrokken gedurende drie maanden. In totaal is er € 931,30 door uw bedrijf geïncasseerd. Op 15 en 16 september zijn er twee bedragen gecrediteerd, groot totaal € 126,38. Daarmee is er ten onrechte € 804,92 van onze rekening afgetrokken aan ‘thuisfacturen’ op vier verschillende namen en bijbehorende klantnummers: 1. ********* Aangezien het om aansluitingen van internet en TV betreft van privé personen, lijkt het ons dat de verantwoordelijke personen te traceren zijn en daarmee kunnen worden aangeslagen voor betreffende bedragen. 

 

Admin: Gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Ik heb hiervoor op 20 september een klacht ingediend bij de uw organisatie en een klachtennummer gekregen 10128312. Sindsdien is het stil. Er is beloofd binnen 5 werkdagen te reageren. Ik wacht nog steeds. 

 


De bank geeft aan dat het geld niet terug gehaald kan worden omdat de incassering door een bedrijf is gedaan, KPN. Dit noemen ze een B2B betaling.


De KPN heeft aan de naam van de bankrekening kunnen zien dat dit niet bij de naam van de klant hoort. Ook had de KPN kunnen weten dat er geen 4 klanten van 1 bankrekening kunnen incasseren. Daarmee is de KPN nalatig, in mijn ogen.

 


Ik weet niet hoe nu verder, vandaar dat ik via dit medium aan informatie probeer te komen. € 804 is veel geld. Dat dat zomaar van onze bankrekening kan worden afgeschreven door een gerenommeerd bedrijf voelt heel onveilig. Zou u me verder kunnen helpen?


De bank geeft aan dat het geld niet terug gehaald kan worden omdat de incassering door een bedrijf is gedaan, KPN. Dit noemen ze een B2B betaling.

Hallo @Harm K , ik kan nergens terugvinden dat B2B transacties niet gestorneerd kunnen worden. Binnen 8 weken na incasso kun je dat zelf doen daarna alleen in overleg met de bank binnen een termijn van 13 maanden lees ik.

Zijn jullie zelf wel klant bij KPN?

Desnoods even rechtshulp inschakelen, maar bel morgen eerst met KPN via 0800 0402 en vraag naar de afdeling  Collections.

Succes


Dankje Jan,  In dit geval betreft het de Rabobank. Ze zijn er erg duidelijk in. Ze kunnen of willen het niet, ook niet via de 13 maanden procedure. De Rabobank verwijst naar KPN. De KPN heeft zonder onze toestemming geld van onze rekening gehaald. Dat vind ik diefstal. KPN heeft ons niet geleverd en wij hebben niet om een dienst gevraagd. 

We zijn zelf geen klant bij KPN. Ik kan ook niet op wat voor manier kenbaar maken dat ik gedupeerd ben anders dan een klachtenformulier. Dat heb ik gedaan, zonder reactie, helaas. Hoe nu verder is me een raadsel. 

 

Ik ga morgen bellen naar 0800 0402 waar ik waarschijnlijk mijn klantnummer moet gaan vermelden. Wordt vervolgd.

 


En aangifte doen natuurlijk!

Laat de bank in ieder geval betalingen naar het nummer van kpn blokkeren.


Inderdaad @Harm K , als je geen klant bent van KPN heb je nooit machtiging gegeven en zijn de incasso's ongeldig.

Ook een grote fout van de bank.

 


Een bijzondere en erg vervelende situatie @Harm K .

Ik vraag me af hoe het kan dat er meerdere incasso’s zijn aangemaakt. Ik moest recent bij het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement (ongeacht een al lopend contract Internet Thuis) d.m.v. een iDeal link €0,01 overmaken om mijn IBAN te verifiëren. Maar daarvoor is dus toegang tot de rekening nodig. Vind jij deze 1 cent boeking(en) ook terug?


Hallo @RBxx het vreemde is dat @Harm K überhaupt geen klant is van KPN en KPN dus helemaal geen recht heeft om geld te incasseren, maar het meest vreemde vind ik nog de reactie van de Rabo-bank. Zij hebben nooit een machtiging van @Harm K gehad, maar incasseren wel en zijn niet bereid e.e.a. te corrigeren.

Ik hoop op een goede afloop voor @Harm K en hoop dat we de goede afloop hier mogen lezen.

 

 


Dat staat er los van @JanD . “Iemand” heeft kans gezien om het IBAN van de stichting te registreren als incasso voor “zijn” KPN abonnement. Die moet daarvoor toegang hebben (gehad) tot de rekening voor de verificatie. Dat is mijn vrees, dat iemand onbevoegd toegang heeft (gehad).


@RBxx  Er is geen € 0,01 overgemaakt waaruit ik afleid dat de KPN dat niet heeft gevraagd en ‘zomaar’ heeft aangenomen dat het bankrekeningnummer van de ‘oplichters’ waren. Het is opvallend dat er binnen een maand 4 ‘klanten’ dit bankrekening nummer hebben gebruikt. Ik denk dat ze het bankrekeningnummer hebben gevonden op internet omdat we een ‘vrienden van’ stichting zijn, in dit geval van een ziekenhuis. Dat bankrekeningnummer is inmiddels afgeschermd tegen automatisch incasso's zoals die van KPN.


Vandaag gebeld, op advies van JanD, met 0800 0402. Ik werd keurig te woord gestaan om vervolgens te horen dat ik het verkeerde nummer had gebruikt. Ik had 0800 0403 moeten bellen. Waarom is me een raadsel omdat ik geen relatie heb met KPN. Toch met 0800 0403 gebeld. Waar ik bank voor was gebeurde: ik kreeg een antwoordapparaat waar ik een stap verder kwam wanneer ik mijn KPN telefoonnummer zou invoeren. Die heb ik niet, ik ben geen KPN klant. Vervolgens kon ik inspreken waarvoor ik belde om te horen dat er een storing was met het verzoek later terug te bellen. Dat heb ik gedaan. De storing bleek nog niet te zijn verholpen. Wordt vervolgd...


Vandaag ook een klacht ingebracht over het niet reageren op mijn klacht 1. Na 5 werkdagen krijg ik bericht, is beloofd. Bij klacht 1 is dat niet gelukt. Ben benieuwd, wordt vervolgd.


Gisteren nogmaals naar 0400 0403 gebeld. Nog steeds storing. Toch maar 0400 0402 geprobeerd en werd er goed geholpen. Met veel excuses werd me uitgelegd dat mijn klacht niet past bij het klachtenformulier. Ik had een mail moeten sturen  naar rb@kpn.nl. Dat heb ik gisteren gedaan.

Ohw ja, eerder ook geprobeerd via abuse@kpn.com waar ik een keuring bericht terugkreeg dat dit was voor misbruik van dataverkeer, niet voor mijn klacht.

 

Van kastje naar muur naar kastje etc.

 

Wordt vervolgd.


De KPN heeft aan de naam van de bankrekening kunnen zien dat dit niet bij de naam van de klant hoort. Ook had de KPN kunnen weten dat er geen 4 klanten van 1 bankrekening kunnen incasseren. Daarmee is de KPN nalatig, in mijn ogen.

Dat laatste kan wel. Er zijn mensen die huizen verhuren met daarbij een werkende internetverbinding. Die hebben bijvoorbeeld 4 verschillende huizen met daarbij dus 4 verschillende thuis abonnementen. Het is heel logisch dat die allemaal vanaf 1 bankrekening betaald worden.

En wat betreft naamgeving... dat kan dan ook alles zijn. Er zijn ondernemers hun thuis abonnement vanaf hun bedrijfsrekening laten incasseren. Doe ik zelf ook. Die bedrijfsrekening heeft mogelijk ook een naam die niet overeen komt met hun eigen achternaam.


Bij internet en tv abonnementen wordt geen pin verificatie gedaan, ook niet bij bijv. verzekeringen. Vaak wordt er wel gecontroleerd of het een bestaand reknr. is, Maar dat is alles. Als ik mijn vriendin of kind of mijn buurman mijn reknr. geef voor een incasso, dan worden er gewoon meerdere incasso's van mijn rekening geïncasseerd als iedereen een internet en tv abbo heeft afgesloten bij eenzelfde maatschappij,.. Kpn stuurt aan de hand van het reknr. een incasso opdracht uit aan de bank, en de bank incasseerde deze vervolgens binnen enkele dagen weer bij hun klant. Lees in dit topic toch een aantal aannames,.. Dat is niet nodig,... 

Je mag er vanuit gaan dat bij afsluiten van abonnement een ieder alles eerlijk invuld. Je geeft namelijk tevens opdracht en toestemming om een AI te laten uitvoeren. Soms wordt er helaas misbruik van gemaakt. Een typefout is maar zo gemaakt en een tenaamstelling kan van iedereen zijn. Wanneer jij een onterechte incasso ziet van je rekening. De boel lekker storneren of via de bank laten blokkeren. De uiteindelijke tenaamgestelde zal dan herinneringen ontvangen ivm niet betaalde premies. Wordt err niet betaald volgt er een blokkade,... En komt diegene er vanzelf zelf wel achter dat die verkeerd bezig is. 

Zeker bij een stichting lijkt het mij belangrijker dat de in en excasso's met regelmaat door de beheerder worden gecontroleerd. Indien er iets niet klopt of onbekend is binnen de stichting kun je hier tegenwoordig zelf actie op ondernemen en gaan storneren. 

Voor een bedrijf is het vaak lastig om bij 2 miljoen klanten het reknr na te gaan om te kijken of dit klopt,.. Iets met privacy en we mogen niet zomaar gaan gluren in andere klantgegevens als diegene geen contact heeft met het bedrijf. 

​​​​​

​​​


Hoi @Harm K, welkom hier. 

Wat een ontzettend bijzonder verhaal. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Helaas heb je nog niet iemand gevonden die je kan helpen. Ook geen reactie van rb@kpn.com?

Ik wil in ieder geval graag voor je op onderzoek. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien van de stichting. Mag ik jou als contactpersoon noteren? Wil je in jouw profiel ook een bereikbaarheidsnummer en contact e-mailadres toevoegen? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt.

Dan ga ik dit intern uitzetten. Mijn collega's gaan dan kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke oplossingen er zijn. 

 


@ Bart_Z . Dank voor je hulp. De gegevens zijn allemaal bekend bij de KPN maar ik denk dat de afdelingen langs elkaar heen werken. Geen van de afdelingen wil het oppakken en afronden.

Uiteraard ga ik aan je verzoek voldoen en het profiel aanpakken met de gegevens die je aangeeft nodig te hebben. 

Ondertussen ben ik gisteren gebeld door KPN, ik denk omdat ik een mail heb gestuurd naar rb@kpn.com. Ook zij vinden het heel vervelend allemaal en hebben de klacht doorgestuurd naar ‘collections’ waar een fraude team de zaak oppakt. Weer een (klein) stapje verder naar een terugstorting door KPN. Ik denk dat ik alle loketten nu wel gehad heb. 

Wordt vervolgd.


Bij internet en tv abonnementen wordt geen pin verificatie gedaan, ook niet bij bijv. verzekeringen. Vaak wordt er wel gecontroleerd of het een bestaand reknr. is, Maar dat is alles. Als ik mijn vriendin of kind of mijn buurman mijn reknr. geef voor een incasso, dan worden er gewoon meerdere incasso's van mijn rekening geïncasseerd als iedereen een internet en tv abbo heeft afgesloten bij eenzelfde maatschappij,.. Kpn stuurt aan de hand van het reknr. een incasso opdracht uit aan de bank, en de bank incasseerde deze vervolgens binnen enkele dagen weer bij hun klant. Lees in dit topic toch een aantal aannames,.. Dat is niet nodig,... 

Je mag er vanuit gaan dat bij afsluiten van abonnement een ieder alles eerlijk invuld. Je geeft namelijk tevens opdracht en toestemming om een AI te laten uitvoeren. Soms wordt er helaas misbruik van gemaakt. Een typefout is maar zo gemaakt en een tenaamstelling kan van iedereen zijn. Wanneer jij een onterechte incasso ziet van je rekening. De boel lekker storneren of via de bank laten blokkeren. De uiteindelijke tenaamgestelde zal dan herinneringen ontvangen ivm niet betaalde premies. Wordt err niet betaald volgt er een blokkade,... En komt diegene er vanzelf zelf wel achter dat die verkeerd bezig is. 

Zeker bij een stichting lijkt het mij belangrijker dat de in en excasso's met regelmaat door de beheerder worden gecontroleerd. Indien er iets niet klopt of onbekend is binnen de stichting kun je hier tegenwoordig zelf actie op ondernemen en gaan storneren. 

Voor een bedrijf is het vaak lastig om bij 2 miljoen klanten het reknr na te gaan om te kijken of dit klopt,.. Iets met privacy en we mogen niet zomaar gaan gluren in andere klantgegevens als diegene geen contact heeft met het bedrijf. 

​​​​​

​​​

Beste JB22. Je verhaal klopt met 1 kleine correctie: De bedragen zijn niet altijd te storneren. De Rabobank doet dat niet wanneer de KPN de bedragen incasseert bij bedrijven. Waarom de Rabobank dat niet doet weet ik niet. Uiteraard hebben we de rekening inmiddels geblokkeerd voor automatische incasso's.

Een tikfoutje kan gebeuren maar wanneer 4 klanten in 4 verschillende grote plaatsen in Nederland in dezelfde maand hun kosten laten incasseren van een “vrienden van” stichting die hun rekening op internet hebben staan omdat ze donaties ontvangen durf ik wel te stellen dat dit moedwillig is gebeurt. Ook als het per ongeluk is gebeurt lijkt het me dat de KPN dit zou moeten kunnen afhandelen. Ik heb nog steeds goede hoop. 


Gisteren kreeg ik bericht dat het geld wordt teruggestort. Vandaag op de bank gekeken maar het is nog niet ontvangen.  Wordt vervolgd...


Gisteren kreeg ik bericht dat het geld wordt teruggestort. Vandaag op de bank gekeken maar het is nog niet ontvangen.  Wordt vervolgd...

Hallo @Harm K , goed om te lezen dat het opgelost is, als je het geld deze maand nog niet binnen hebt weer even aan de bel trekken.

 


Gisteren kreeg ik bericht dat het geld wordt teruggestort. Vandaag op de bank gekeken maar het is nog niet ontvangen.  Wordt vervolgd...

Hallo @Harm K , goed om te lezen dat het opgelost is, als je het geld deze maand nog niet binnen hebt weer even aan de bel trekken.

 

Doe ik.


Tot onze schrik kwamen wij tot de ontdekking dat het IBAN nummer van onze stichting onrechtmatig is gebruikt door derden, waarbij bedragen van onze rekening zijn afgetrokken gedurende drie maanden. In totaal is er € 931,30 door uw bedrijf geïncasseerd. Op 15 en 16 september zijn er twee bedragen gecrediteerd, groot totaal € 126,38. Daarmee is er ten onrechte € 804,92 van onze rekening afgetrokken aan ‘thuisfacturen’ op vier verschillende namen en bijbehorende klantnummers: 1. ********* Aangezien het om aansluitingen van internet en TV betreft van privé personen, lijkt het ons dat de verantwoordelijke personen te traceren zijn en daarmee kunnen worden aangeslagen voor betreffende bedragen. 

 

Admin: Gegevens verwijderd i.v.m. privacy

 

@Harm K Het lijkt nu opgelost te worden door KPN maar de Rabobank heeft je hier flink verkeerd voorgelicht. Ook bij zakelijke rekeningen is een Melding Onterechte Incasso mogelijk. Jij kan als rekeninghouder namelijk niet geacht worden contact te kunnen zoeken met degene die de incasso heeft verricht. NU is het toevallig een groot bedrijf als KPN maar als het een vaag postbusbedrijf is, dan kan je niet zoveel. Daarom behoort jouw bank contact te zoeken met de bank van de incassant en deze dient aan te tonen dat er een machtiging was.

Van de website van Rabobank Zakelijk:

Zelf terugboeken kan tot 8 weken na afschrijving. Is de betaling langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden geweest? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen voor jou een Melding Onterechte Incasso indienen. Het bedrijf dat het geld heeft afgeschreven moet aantonen dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Doet zij dit niet, dan storten wij het geldbedrag terug op jouw rekening. Dit proces duurt ongeveer een maand. Er kunnen kosten in rekening gebracht worden.


Ah kijk. Het is dus wel opgepakt door collega's. Fijn dat de Fraudedesk er mee bezig is geweest. Dan gaan zij dat geld terugstorten en verder uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren en hoe het voorkomen kan worden. 

Bedankt voor het delen daarvan. Mocht er nog iets onduidelijk zijn, laat het dan weten.