Skip to main content

Tot onze schrik kwamen wij tot de ontdekking dat het IBAN nummer van onze stichting onrechtmatig is gebruikt door derden, waarbij bedragen van onze rekening zijn afgetrokken gedurende drie maanden. In totaal is er € 931,30 door uw bedrijf geïncasseerd. Op 15 en 16 september zijn er twee bedragen gecrediteerd, groot totaal € 126,38. Daarmee is er ten onrechte € 804,92 van onze rekening afgetrokken aan ‘thuisfacturen’ op vier verschillende namen en bijbehorende klantnummers: 1. ********* Aangezien het om aansluitingen van internet en TV betreft van privé personen, lijkt het ons dat de verantwoordelijke personen te traceren zijn en daarmee kunnen worden aangeslagen voor betreffende bedragen. 

 

Admin: Gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Tot onze schrik kwamen wij tot de ontdekking dat het IBAN nummer van onze stichting onrechtmatig is gebruikt door derden, waarbij bedragen van onze rekening zijn afgetrokken gedurende drie maanden. In totaal is er € 931,30 door uw bedrijf geïncasseerd. Op 15 en 16 september zijn er twee bedragen gecrediteerd, groot totaal € 126,38. Daarmee is er ten onrechte € 804,92 van onze rekening afgetrokken aan ‘thuisfacturen’ op vier verschillende namen en bijbehorende klantnummers: 1. ********* Aangezien het om aansluitingen van internet en TV betreft van privé personen, lijkt het ons dat de verantwoordelijke personen te traceren zijn en daarmee kunnen worden aangeslagen voor betreffende bedragen. 

 

Admin: Gegevens verwijderd i.v.m. privacy

 

@Harm K Het lijkt nu opgelost te worden door KPN maar de Rabobank heeft je hier flink verkeerd voorgelicht. Ook bij zakelijke rekeningen is een Melding Onterechte Incasso mogelijk. Jij kan als rekeninghouder namelijk niet geacht worden contact te kunnen zoeken met degene die de incasso heeft verricht. NU is het toevallig een groot bedrijf als KPN maar als het een vaag postbusbedrijf is, dan kan je niet zoveel. Daarom behoort jouw bank contact te zoeken met de bank van de incassant en deze dient aan te tonen dat er een machtiging was.

Van de website van Rabobank Zakelijk:

Zelf terugboeken kan tot 8 weken na afschrijving. Is de betaling langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden geweest? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen voor jou een Melding Onterechte Incasso indienen. Het bedrijf dat het geld heeft afgeschreven moet aantonen dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Doet zij dit niet, dan storten wij het geldbedrag terug op jouw rekening. Dit proces duurt ongeveer een maand. Er kunnen kosten in rekening gebracht worden.

Dat staat inderdaad op de website van de Rabobank. Uiteraard heb ik die procedure gevolgd en kreeg te horen dat dit niet voor B2B incasso's geldt. Helaas pindakaas. Na bellen met de Rabobank kreeg ik te horen dat ze in de praktijk een coulance beleid voeren. Een beetje conform KPN: na heel veel zoeken is er ergens een loket waar een medewerker de met een oplossing komt zonder direct door te verwijzen. 


Gisteren 21 november s het geld grotendeels teruggestort. Het resterende bedrag van ongeveer € 60 euro blijkt een verrekening van 2 facturen met 2 facturen met een ander bedrag dan de eerdere waardoor terugstorten lastig is. Er wordt aan gewerkt. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt. Deze KPN medewerker wil het oplossen. Hulde aan de oplosser. 


Dat klinkt top. Ik ga er ook zeker vanuit dat het opgelost wordt. Ik hoor dan ook graag weer van je als het volledige bedrag teruggestort is. 


Beste lezers,  Het volledige bedrag is teruggestort. Het is gelukt, met dank aan de KPN medewerkers die zo vriendelijk waren zich hard te maken voor een oplossing. Ik hoop dat KPN er ook van leert om niet zomaar geld te incasseren. De 1 cent uitvraag lijkt me nog steeds heel waardevol, ook voor bedrijven.

 

Dank allemaal!!


Dat klinkt top. Ik ga er ook zeker vanuit dat het opgelost wordt. Ik hoor dan ook graag weer van je als het volledige bedrag teruggestort is. 

Beste Bart. Het is gelukt. Alle incasso's voor in totaal bijna € 900,- zijn terugbetaald. Dank voor het meedenken en schrijven. 


Heel fijn om dit te lezen. Daar ben ik heel blij om. :)

Mocht er ooit nog weer iets zijn horen wij graag van je. Maar graag wel over een ander onderwerp 😉 tenzij het echt niet anders is. Maar laten wij er vanuit gaan dat het niet weer voor gaat komen.