Skip to main content

Beste mevrouw/meneer,

Ik wil bezwaar maken op mijn laatste factuur van 13 september 2023. Ik ben in augustus in Turkije geweest, waarna ik bij aankomst direct een aantal sms’jes kreeg van KPN:

1. Zaterdag 26-08-23 04:13 uur: U heeft 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. 
2. Zaterdag 26-08-23 04:13 uur: Beste klant, je bevindt je in Turkije.
3. Zaterdag 26-08-23 04:13 uur: U heeft 100% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. 


De mobiele gegevens en Roaming had ik thuis al uitgezet, zodat ik in Turkije niet onbedoeld internet kon gebruiken. 

Ik zie nu op mijn factuur dat er naast de standaard kosten nu extra kosten van 63,63 euro in rekening worden gebracht. Deze kosten zijn onterecht, omdat ik geen gebruik gemaakt heb van mobiel internet. Met die reden wil ik een verzoek doen op een correctie op dit laatste bedrag.

Zouden jullie dit kunnen bekijken en corrigeren?

Alvast bedankt voor de support. 

Mvg,

J. Visser

De mobiele gegevens en Roaming had ik thuis al uitgezet, zodat ik in Turkije niet onbedoeld internet kon gebruiken. 

Kennelijk dus niet anders had u die kosten niet. KPN verzint die kosten natuurlijk niet.
ik vrees voor u dat hier weinig tot niks aan te doen is. Spreekwoordelijk even op de blaren zitten.


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, verbinding gemaakt met een Turkse GSM mast en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Dit is geheel eigen verantwoording. En deze kosten zijn voor je eigen rekening. KPN hoeft dit dan ook niet te vergoeden. Ben het daarom ook heel eens met @Ferry1984


Hoi @CheffJV, welkom bij ons op het forum. Zo te zien is er wel data gebruikt, anders worden er geen kosten in rekening gebracht. De kosten zijn daardoor terecht in rekening gebracht, daar kunnen we niets aan veranderen.

In deze artikelen geven we tips voor internet in het buitenland, voor een volgende keer kan dat helpen: 

 


@Jasper, Is er binnen KPN nu al iemand bezig om te gaan regelen dat de dataroaminglimiet standaard op €0,- staat en dat deze door de abonnee aangepast kan worden of dat dataroaming buiten de EU standaard uit staat en door de abonnee zelf aan en uit gezet kan worden.

Ik ben bang dat het antwoord "nee" zal zijn en dan is mijn vervolgvraag waarom KPN daar niet in voorziet (wil voorzien) terwijl ze al jaren weet dat er jaarlijks vele slachtoffers zijn van dit verschrikkelijke fenomeen en een oplossing zo simpel is.

Bij Simpel kan je eenvoudig dataroaming buiten de EU aan en uit zetten en staat deze standaard uit.

Bij T-Mobile zal je eerst aan moeten geven dat je per MB wilt betalen alvorens je buiten de EU kunt Internetten zonder "Internet Op Reis" pas.

Bij Vodafone kan je via My Vodafone de dataroaminglimiet eenvoudig op €0,- zetten.

 

En bij KPN ... niets, helemaal niets. KPN ziet liever slachtoffers dan dat ze iets ondernemen.

Ik ben zo langzamerhand echt woedend.


Het is doorgeven @wjb, dat hebben we al vaker tegen je gezegd. Je weet ook dat er nog geen update over is. Als er iets te delen is, delen we het. We kunnen alleen handelen vanuit de realiteit, niet vanuit iets wat mogelijk eventueel kan veranderen. Zoals het genoemd is, is de realiteit op dit moment. Als ik iets anders zou zeggen zou ik tegen je liegen, en dat ga ik niet doen.


Het is doorgeven @wjb, dat hebben we al vaker tegen je gezegd. Je weet ook dat er nog geen update over is. Als er iets te delen is, delen we het.

Ik zou het zeer appreciëren als KPN in ieder geval laat weten of dit punt opgepakt gaat worden of dat het leuk is dat het gemeld wordt maar dat er toch niets mee gedaan zal worden. Dat laatste lijkt namelijk het geval immers dit speelt al jaren en ik vraag er ook al jaren aandacht voor.

Ik mag het niet denken maar toch riekt dit naar het bewust geen actie ondernemen en dat zou ik zeer kwalijk vinden. Ik hoop dat jullie een hiervoor vanuit KPN verantwoordelijke medewerker bereid kunnen vinden om hier eens inhoudelijk op te reageren.


Er is niets anders over te vertellen, de situatie is zoals die nu is. Het is doorgegeven en er wordt naar gekeken, Als er iets in veranderd zullen we dat natuurlijk delen, maar als we niets delen is er simpelweg niets over te vertellen.


Er is niets anders over te vertellen, de situatie is zoals die nu is. 

Dat snap ik, maar je gaat compleet voorbij aan mijn opmerking want daar zou wel degelijk iets over te zeggen moeten zijn. Het kan immers niet zo zijn dat KPN niet kan aangeven of er wel of niet iets aan gedaan gaat worden.


Bedankt @Jasper Heb respect voor je dat je zo geduldig blijft 🤗


Bedankt @Jasper Heb respect voor je dat je zo geduldig blijft 🤗

Nou inderdaad met dat gecrosspost van wjb. Elke keer die klanten in de slachtofferrol duwen in plaats van de verantwoordelijkheidsrol.


Als er geen nieuws is, is er geen nieuws. Simpel zat. 


Bedankt @Jasper Heb respect voor je dat je zo geduldig blijft 🤗

Nou inderdaad met dat gecrosspost van wjb. Elke keer die klanten in de slachtofferrol duwen in plaats van de verantwoordelijkheidsrol.

Precies dit! 


 


@wjb Ik hoop zo dat via deze weg het gaat lukken om KPN in beweging te krijgen. Ik erger mij ook aan al die berichten dat mensen extra kosten maken. Het gebeurt gewoon voordat je er erg in hebt, omdat je het niet verwacht. En het is zo makkelijk om te voorkomen dat mensen extra kosten maken. Ik ben ook van mening dat KPN zijn klanten moet beschermen tegen deze extra kosten. 


Bedankt voor de reacties. Vooral @wjb  bedankt dat je opkomt voor de klanten van KPN die de dupe zijn van deze waardeloze werkwijze.

Een groot bedrijf als KPN zou de klanten moeten beschermen voor zulke kosten. Een limiet van 60,50 euro is vreemd, want alsof er ooit iemand bewust voor 60,50 euro gaat zitten internetten in Turkije. Een limiet van 0 of 5 of 10 euro lijkt mij logischer of inderdaad standaard dataroaming blokkeren totdat de klant dit zelf aanzet.

Als andere (kleinere) providers zulke zaken beter onder controle hebben, is dit voor klanten een reden om afscheid te nemen van KPN. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.