Skip to main content

Misschien komt mijn vraag er nu dubbel in, maar heb gisteren een heel verhaal geschreven en kan het nergens meer terugvinden op het forum, dus ik vermoed dat er iets fout is gegaan, tenzij een vraag eerst gecontroleerd wordt.

Heb gisteren een onbevredigend gesprek gehad met de klantenservice van KPN. Vorige week ontving ik mijn factuur van KPN met daarop extra belkosten van €50 voor bellen in het buitenland en gebeld worden in het buitenland. De kosten zijn gemaakt toen ik mij in Zwitserland bevond, waar je je telefoon hetzelfde kunt gebruiken als in Nederland zonder extra kosten. 

Ik heb op 24-3 om 12:06 gebeld naar een mobiel nummer in NL voor 1:21. Hier worden geen kosten voor berekend.

Diezelfde dag om 12:08 bel ik naar een vast nummer in NL (geen zakelijk nummer). Plotseling bevind ik mij niet meer in Zwitserland, maar in USA-CAN en worden er kosten voor dit gesprek in rekening gebracht.  

Dus binnen 2 minuten bevind ik mij ineens in USA-CANADA.

Op diezelfde dag word ik een paar gebeld door mijn zoon met zijn KPN mobiele nummer vanuit NL.

10:39 gesprek duurt 10:39 geen kosten.

10:58 gesprek duurt 0:09 kosten 0,075, volgens KPN bevind ik mij in USA-CAN

11:36 gesprek duurt 2:28 kosten 1,233, volgens KPN bevind ik mij in USA-CAN

17:40 gesprek duurt 8:50 geen kosten.

Volgens KPN heb ik om 15:20 op diezelfde dag nog internet gebruikt in Zwitserland, geen extra kosten. Hoe kan ik op 1 dag op meerdere plaatsen van deze aardbol zijn? 

Voor alle duidelijkheid ik heb onbeperkt bellen en sms-en. 

Ik heb nog een aantal van dit soort voorbeelden waarbij ik gebeld ben door mijn echtgenoot met zijn Zwitserse telefoon. Hij bevond zich in Zwitserland en ik ook dus dat gesprek ontvang ik normaal gratis, maar nu omdat ik zogenaamd in USA -CANADA was, moet ik betalen voor het gesprek. Ik ben dus op 1 dag afwisselend in Zwitserland en USA-CAN. 

Volgens KPN zijn de kosten gemaakt en is hun systeem feilloos. Ik kom al 4 jaar regelmatig in Zwitserland en heb nog nooit bij hoeven te betalen, terwijl ik talloze telefoontjes uit Zwitserland, Nederland heb ontvangen of gebeld heb naar Nederland of Zwitserland. 

In eerste instantie wilde KPN niets vergoeden, maar na een heel lang gesprek zijn ze bereid een gedeelte van de kosten op zich te nemen. Ik ben hiermee onder protest akkoord gegaan, omdat ik vind dat ik helemaal niets hoef te betalen. Ik ben al die tijd in Zwitserland geweest en degene die mij belde deden dit uit Nederland en Zwitserland en hiervoor zouden dus geen kosten in rekening gebracht moeten worden. Bovendien is ook duidelijk uit de gegevens van de factuur te zien, dat ik die week waarover de kosten gaan gewoon in Zwitserland was door het internet dat ik gebruikt heb in Zwitserland en de gesprekken die vanuit Zwitserland zijn gevoerd of ontvangen.

Weet iemand hoe dit mogelijk is en kan ik dergelijke kosten zien voor dat ik de factuur ontvang op mijn KPN-app? Ik wil niet dat iets dergelijk nogmaals voorkomt en ik met angst en beven uit moet kijken naar de factuur van mijn mobiele telefoon. Nu gaat het om €50, maar de volgende keer misschien wel om een nog veel groter bedrag. 

 

Een vreemde ervaring @hermi96 

Heb je misschien ook een sms’je ontvangen “Welkom in de USA” ? Het doet me denken aan een ander topic (klik hier) waar iemand op Aruba het bericht krijgt “Welkom op op Antigua/Barbuda”, wat 1500 km verderop is gelegen 🤓

Het lijkt mij een administratief/technisch probleem, wellicht een verkeerde landcode instelling.

Zet jouw gegevens (Privé) in je Forum profiel, alleen zichtbaar voor KPN medewerkers. Dan kan een KPN moderator jou in het systeem opzoeken en meekijken. Hopelijk komt daar meer duidelijkheid uit.


Dank voor je reactie, maar ik heb geen vreemde sms gehad. Ik heb alleen maar berichten ontvangen van welkom in Zwitserland, welkom in Duitsland en welkom in Frankrijk. 

Ik heb mijn forum profiel aangepast, dus hopelijk komt er een reactie door een KPN medewerker.


@hermi96 Welkom op het forum. 

Wat een bijzondere situatie is dit! Ik wil graag uitzoeken hoe dit zit maar heb ik hier zelf niet direct alle gegevens voor beschikbaar. 

Ik moet dus schakelen met mijn collega's, zij werken niet in het weekend maar ik zal morgen proberen contact met hen te leggen. 

Zodra ik reactie van hen heb zal ik het hier zo snel mogelijk laten weten! 


Dank je wel @Rutger_  voor je reactie. Ik hoor graag van je als je meer weet. 


@hermi96 Mijn collega's zijn ondertussen aangestuurd. 

Ik ben dus bezig om uit te zoeken hoe het nou precies zit met deze belkosten! 

Op dit moment kan ik er nog niets over zeggen, ik verwacht later deze week met een update te kunnen komen! 


@Rutger_ ik heb gisteren een mail ontvangen van KPN dat het door mij gemelde probleem bekend is bij KPN: verkeer bestemd voor Zwitserland is berekend als USA/Canada en dat is niet correct. De kosten zullen met de eerstvolgende factuur gecorrigeerd worden. Ik ga er vanuit dat ik alle kosten nu gecrediteerd krijg.  Ik weet niet of dit door jouw uitzoekerij boven water is gekomen, maar in ieder geval bedankt voor je hulp. 


@hermi96 Fijn om te lezen dat je dit bericht hebt ontvangen! Ik zie het nu inderdaad ook terugkomen. 

Of dit helemaal op mijn conto te schrijven is weet ik ook niet, maar deze melding zal zeker geholpen hebben! :)