Skip to main content
Inmiddels heb ik meerdere malen contact gehad met het klantencentrum. Het is mij duidelijk geworden dat uw klantencentrum bestaat uit verschillende afdelingen, die ieder haar eigen data kunnen inzien, maar niet gemakkelijk kunnen schakelen tussen deze afdelingen. Ik heb, na een telefoongesprek van circa 60 minuten - en het spreken van vier medewerkers (lees afdelingen), besloten dat ik telefonisch niet met uw klantcentrum uitkom. Hier kom ik later op terug.
Ā 
Op dinsdag 17 januari jl. omstreeks 19:00 uur heb ik online gebruik gemaakt van uw aanbod om internet (en TV) af te nemen op mijn woonadres. Ik heb gekozen voor de Philips 43'' Ultra HD Smart TV als welkomstcadeau. Deze actie liep relatief kort (maandag 9 januari tot en met zondag 29 januari 2023) en er zou slechts een beperkt aantal actieproducten beschikbaar zijn. Ik heb de actievoorwaarden gelezen en gezien het beperkte aantal actieproducten, koos ik ervoor om vrij impulsief het product te bestellen, met als ingangsdatum 01-02-2023. Op uw eigen website onder sub annuleren schrijft u het volgende:Ā ''Je kunt je bestelling binnen 14 dagen annuleren. Deze 14 dagen gaan in vanaf de aansluitdatum die in de bevestiging van je bestelling staat. Of vanaf wanneer deĀ KPNĀ monteur alles heeft geĆÆnstalleerd. Je hebt vervolgens 14 dagen om het installatiepakket te retourneren naar ons. Voor sommige diensten geldt de 14 dagen bedenktijd niet. Voor welke diensten dit het geval is kunt u vinden bij de informatie over de dienst op deze pagina.
Wil je de overeenkomst binnen de bedenktijd van 14 dagen opzeggen en hebben we al kosten gemaakt? Dan kunnen we die kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld retourkosten en installatiekosten. Of abonnementskosten over de periode dat je Internet en TV vanĀ KPNĀ had.Ā Ā 
Ā 
Op 29 januari heb ik mij bedacht. Ik herinnerde mij jullie eigen tekst en nam aan, aangezien ik mij bedacht had binnen 14 dagen, dat dit allemaal geen probleem zou gaan vormen. Ik heb geprobeerd uw klantenservice te bereiken, echter zijn jullie in het weekend niet telefonisch bereikbaar. Gelukkig hebben jullie, net als menig ander bedrijf, online formulieren. Ik heb het formulier online annuleren ingediend, en hiervan op 29 januari 2023 om 19:05 een bevestiging ontvangen. In uw bevestiging geeft u het volgende aan: ''Om de annulering sneller te kunnen verwerken, nemen wij telefonisch contact op. Als we bellen zie je in je scherm een afgeschermd telefoonnummer: ā€˜privĆ©-nummerā€™ of ā€˜anoniemā€™.''Ā 
Ā 
Ik ben inderdaad gebeld en kreeg een vriendelijke jongeman aan de telefoon. De annulering heb ik nogmaals bevestigd en we hebben het gesprek beeindigd. Volgens mij was al wel een en ander in werking gezet, op 4 februari stond het postorderbedrijf namelijk voor mijn deur met het welkomstcadeau. Ik heb het pakket geweigerd, ik heb mij immers herroepen en daardoor behoef ik geen welkomstcadeau. Zo geautomatiseerd als een aanmelding verloopt, verloopt een annulering blijkbaar niet. Uw uiteindelijke bevesting van uw administratieve afwikkeling van mijn annulering op 29 januari, ontvang ik op 6 februari. Ā  Ā 
Ā 
Op 7 februari heeft u uw factuur (bijlage 2) afgeschreven van mijn rekening. De factuur bestond uit abbonements- en eenmalige kosten, samen ten groote van ā‚¬ 70,40. Dit bedrag heb ik gestoneerd. Ik dacht immers het abbonement geannuleerd te hebben en daarom geen kosten verschuldigd zou zijn.Ā 
Ā 
Inmiddels heb ik eens ingelogd op mijnKPN en ik zag dat u op 2 maart mij wederom heeft gefactureerd (bijlage 3). Ditmaal betreft het een creditnota. U corrigeert de abbonementskosten ten groote van ā‚¬ 37,71. In uw factuur schrijft u het volgende: ''Het creditbedrag wordt binnenkort bijgeschreven op uw rekeningnummer NL92 INGB 0679 5978 24 of verrekend met facturen waarvan de betalingstermijn inmiddels is verstreken.'' Ik heb dit bedrag niet ontvangen op mijn rekening. U heeft dit bedrag, begrijp ik nu, verrekend met uw eerste factuur.Ā Ik heb van uw facturen geen eerdere kennisgeving gehad tot dat ik zelf eens inlogde op mijnKPN.Ā 
Ā 
U heeft mij op 27 april een e-mail gestuurd dat ik een betalingsachterstand zou hebben ten groote van ā‚¬ 32,71. Ik heb daaromĀ contact opgenomen met het klantencentrum, in de veronderstelling dat er een fout is gemaakt. Ik raad u aan om dit gesprek eens te beluisteren. Ik ben bijna een uur aan de lijn gehouden, zonder concrete hulp. Collega's die elkaar niet informeren over de hulpvraag, het doorverbinden naar de onjuiste afdeling, het eeuwige wachten en tot slot het opgooien van de hoorn. De jongedame die de hoorn erop gooide heeft mij, in tegenstelling tot eerdere ervaringen waarbij de hoorn er ook opgegooid wordt, teruggebeld om mij alsnog te woord te staan. We zijn er dan wel niet uigekomen, ze heeft wel haar best gedaan vind ik. Ik heb verzocht de correspondentie op de e-mail te zetten. Na het contact met het klantencentrum kreeg ik een bevestiging van uitstel van betaling. Dit is echter geen oplossing mijn inziens.
Ā 
Ik heb mij immers herroepen binnen het termijn van 14 dagen, voor de ingangsdatum van het abbonement, zonder uw apparatuur te gebruiken en uw welkomscadeau te accepteren. Mijn inziens zou het abbonnement geannuleerd moeten worden per 29 januari, de datum waarop ik kenbaar maakte af te willen zien van het abonnement en niet de datum van 6 februari, de datum dat u het systematisch afwikkeld. Ik heb de jongedame verzocht alle correspondentie op de mail te zetten. Ook de voorwaarden waaruit blijkt dat ik de aansluitingskosten zou moeten betalen. Deze heb ik niet ontvangen en ik heb daarom geen voornemens uw factuur te betalen. Graag ontvang ik de voorwaardenĀ waaruit dit blijkt. De overige kosten, de 6 dagen dat ik zgn. gebruik hebt gemaakt van uw diensten, zie ik graag gecorrigeerd. Mijn annulering heb ik immers ingediend voor de ingangsdatum van het contract. Ik zie daarom niet in waarom ik 6 dagen abonnementskosten verschuldigd ben. Ik ga jullie niet nogmaals bellen, dit onderbouwen lijkt mij overbodig. Wel ontvang ik graag een schriftelijke reactie. Alvast bedankt.Ā  Ā 


Ā 

Uw bedrijf is niet benaderbaar middels de e-mail, mocht u mijn genoemde bijlagen wensen, dan ontvang ik graag een adres waar ik dit naar toe kan sturen.Ā 


Hoi @sharon299, welkom op ons forum!
Ik heb meteen even met je meegekeken, ik zie dat de opzegging er wel in staat en opzich ook goed verwerkt is. Het enige wat ik mis is dat de aansluitkosten a ā‚¬25 ook nog vergoeden hadden moeten worden. De periode dat je abonnement actief geweest is hoort namelijk wel in rekening gebracht te zijn.


Dag Thomas,Ā 

Het woord ā€˜ā€™opzicht goed verwerkt isā€™ā€™, suggereert dat het niet helemaal goed is verwerkt? Mijn inziens zou de opzegging verwerkt moeten worden op 29 januari (datum dat ik kenbaar maakte het niet meer te wensen) en niet op 6 februari (de datum dat de administratie eraan toe is gekomen). Ā 

Het abonnement is nooit actief geweest. Ik heb mijn opzegging immers doorgegeven voor de ingang van mijn abonnement (1 februari). Ik begrijp daarom ook niet waarom ik voor een week dien te betalen. Ik heb aan uw collega telefonisch gevraagd om de voorwaarden waaruit zou blijken dat ik de E 25,- ondanks het herroepingsrecht, toch zou moeten betalen. Zou je mij deze kunnen toesturen?Ā 


Ā Mogelijk bedoel je met de zin ā€˜ā€™Het enige wat ik mis is dat de aansluitkosten a ā‚¬25 ook nog vergoeden hadden moeten wordenā€™ā€™, een vergoeding aan mij? Dan zie ik graag een (nieuwe) creditnota mijn kant op komen. De overige openstaande kosten voor dat week abonnement waar ik geen gebruik van heb gemaakt neem ik dan wel voor lief, al blijf ik van mening dat dit zeer klantonvriendelijk is (aangezien ik voor ingang datum al kenbaar heb gemaakt er geen gebruik van willen te maken en te gaan maken).

Ā 


Sorry,Ā  ik had wel iets duidelijker kunnen zijnĀ šŸ˜…
Met dat de opzegging wel goed gegaan is bedoel ik dat het abonnement wel daadwerkelijk gebeurd is en de facturatie niet meer loopt.
De 25 installatiekosten had je echter gewoon terug moeten krijgen, daar zal ik in ieder geval achteraan.
Wat ik zie staan met de ingangs en opzegdatum is dat het abonnement ingegaan is op 1 februari en opgezegd is op 6 februari, vandaar de abonnementskosten voor die 6 dagen.

Ik zal mijn collega's verzoeken ook die periode te vergoeden, zodra ik reactie heb hoor je van me!


De vergoeding is ingediend, hiervoor wordt nog een aparte (negatieve) factuur opgemaakt. Je krijgt daar nog bericht over als hij klaar staat, dit moet binnen een maand gebeuren.