Skip to main content

Ik krijg nu voor de 2e keer dit jaar een onterechte factuur.

het is maar € 0,07 maar het gaat om het principe en om de moeite die het kost hiervan verlost te worden.

het gaat om factuur 1270633868 van 2 oktober 2023 voor een sms van of naar nummer 097****** dat mij volkomen onbekend is. Waarschijnlijk iets dat KPN zelf stuurt om het Sim kaartje te updaten of iets dergelijks.

trouwens is dat Sim kaartje een tweede kaartje en al mijn eigen telefoon en sms verkeer gaat via het andere kaartje dat overigens van Lebara is.
 

misschien kan iemand van KPN hier iets aan doen dat het niet weer over een paar maanden de kop op steekt.

 

dank je wel KPN.

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

@Ontevreden4all Welkom op het forum. 

Wat balen dat er kosten gemaakt zijn en dat je niet weet waarvoor de kosten zijn. 

Wat ik in ieder geval al kan aangeven is dat het geen bericht van KPN is geweest voor het updaten van de simkaart of iets dergelijks. 

Inkomende sms'jes brengen geen kosten met zich mee. En de provider kan niet uitgaand sms'en. 

Er wordt dus vanuit ons netwerk niets verzonden. 

Mag ik vragen in wat voor apparaat je de simkaart gebruikt? En zijn er op dit apparaat ook apps geïnstalleerd? En zou het kunnen dat er aan 1 van de apps een machtiging is gegeven? 

 

Apps kunnen om de volgende rechten vragen:

  • Camera: De app kan kijken via de camera en deze beelden eventueel opnemen.
  • Microfoon: De app kan luisteren via de microfoon en de audio eventueel opnemen.
  • Telefoon: De app kan zelf een telefoongesprek starten (dit kan geld kosten).
  • Sms: De app kan zelf een sms sturen (dit kan geld kosten).
  • Contacten: De app kan je contacten zien om deze bijvoorbeeld te koppelen met bekenden die dezelfde dienst gebruiken. Ook kan er met deze permissie contacten worden toegevoegd.
  • Agenda: De app kan je agenda lezen en items toevoegen.
  • Locatie: De app kan zien waar je bent.
  • Opslag: De app kan data voor die app opslaan, aanpassen en verwijderen.
  • Lichaamssensoren: De app kan de verschillende sensoren die bewegingen in de gaten houden gebruiken.

Dit zijn een aantal voorbeelden: er kunnen om meer rechten gevraagd worden. Het is goed om bij het downloaden en installeren of updaten van een app, die rechten/ machtigingen vooraf goed te doornemen.

Dat kan ook achteraf, via de instellingen van het toestel:


iOS
Instellingen → privacy 

Android
Instellingen → Apps → Idrie puntjes rechtsboven]→ Machtigingbeheer of Toestemmingsbeheer*

* Het kan per toestel verschillen hoe het precies omschreven staat

Check daar eens onder welke app er toestemming heeft om een SMS te versturen en bepaal dan of dat ook nodig is of dat je het recht intrekt. Houdt er rekening mee dat als je een machtiging intrekt, een app mogelijk niet meer (volledig) werkt. 


Deze Sim kaart in het 2e slot van een Android toestel dient om internet toegang in Nederland te krijgen. Het is een aanvulling op mijn glasvezel en tv abonnement waarvoor iedere maand €0 in rekening gebracht wordt maar nu ineens €0,07. Net als een paar maanden terug.

en toen is het na lang gezeur alhier ook netjes teruggeboekt door kpn.

Alle verkeer vanaf mijn telefoon gaat via Sim kaart in slot 1, niet van kpn. Er is geen enkele app die gemachtigd is om sms te versturen.

 


@Ontevreden4all Helder, er is dus geen app met een machtiging hiervoor.

Toch is er vanaf de simkaart een sms verstuurd. Het is niet zo dat KPN verbruik "verzint". 

Uiteraard is de 7 cent ook voor mij het probleem niet. Ik vind het geen probleem om dit bedrag te vergoeden.

Alleen bestaat dan de kans dat deze situatie over een aantal maanden weer ontstaat. 

Wat ik nog zou adviseren is om even contact op te nemen met de klantenservice van XS4ALL. Wellicht dat zij duidelijker kunnen maken waar dit verbruik vandaan komt. 

Je kunt XS4ALL bereiken via: 020 398 76 63. 


Als je hierover even helder nadenkt is de situatie als volgt. De telefoon heeft voor telefoneren en sms-en een Sim kaart van Lebara. De persoon of app die een sms moet sturen kan dat alleen doen via de Lebara Sim kaart.

De tweede Sim kaart van KPN is een service om het internet op te kunnen binnen Nederland  zonder daar je telefoon abonnement mee te belasten. Met de Sim kaart van KPN is het voor personen en apps ONMOGELIJK om SMS berichten te versturen. Het is immers geen telefonie Sim kaart.

Dus als KPN een SMS in rekening brengt die gerelateerd is aan hun service chip, dan komt dat omdat KPN ZELF SMS verkeer met deze Sim veroorzaakt heeft. Is het redelijk om daarvoor geld in rekening te brengen? Nee want het is als gratis service ter beschikking gesteld.


@Ontevreden4all Is een bekend probleem. Zo'n sms wordt soms door Google naar Android-telefoons gestuurd om te controleren of de mobiele telefoon nog actief is.

Ik heb al eens geprobeerd om hierover meer informatie van Google te krijgen, maar dat hult zich helaas in stilzwijgen en verwijst alleen naar de algemene voorwaarden voor het gebruik van Android.

Piet.


Het is niet mogelijk een sms naar deze Sim kaart te sturen omdat telefonie niet daarop staat. Het is alleen een internet connectie als service van KPN. Wie kent de toegangsdata tot deze Sim? Juist alleen KPN.


Ik heb dit probleem ook nadat ik bij xs4all eerst uitgebreid had gebeld of het gebruik van mobiel internet sim kaart die bij het xs4all thuis internet abo hoort echt gratis. Door xs4all werd me dat verzekerd! Daarna deze voorheen ongebruikte sim kaart aan mijn zoon gegeven als 2e simkaart.

Nu heb ik ook een maand geleden een factuur gekregen, ik dacht wat raar, factuur ook niet te zien in de Mijn KPN app. Nu krijg ik een herinnering over die factuur om die te betalen ook 7 cent. Het is ook onder een ander klantnummer dan van mijn xs4all internet abo. Ik kan dat klantnummer ook niet koppelen want daar is een 06 nummer voor nodig maar deze sim heeft geen 06 nummer.

Ik ga maandag hierover bellen, want dit is gewoon raar, hier klopt iets niet.


Als je hierover even helder nadenkt is de situatie als volgt. De telefoon heeft voor telefoneren en sms-en een Sim kaart van Lebara. De persoon of app die een sms moet sturen kan dat alleen doen via de Lebara Sim kaart.

De tweede Sim kaart van KPN is een service om het internet op te kunnen binnen Nederland  zonder daar je telefoon abonnement mee te belasten. Met de Sim kaart van KPN is het voor personen en apps ONMOGELIJK om SMS berichten te versturen. Het is immers geen telefonie Sim kaart.

Dus als KPN een SMS in rekening brengt die gerelateerd is aan hun service chip, dan komt dat omdat KPN ZELF SMS verkeer met deze Sim veroorzaakt heeft. Is het redelijk om daarvoor geld in rekening te brengen? Nee want het is als gratis service ter beschikking gesteld.

@P.J.M. van der Vooren  jij zal ook wel weten dat in het verleden een factuur met een bedrag lager dan xx nooit werd verstuurd. Kosten om het te maken, te boeken, na te behandelen kostten vaak 10 maal zoveel. 

Nu is alles geautomatiseerd, maar toch: het behandelen van boze reacties van de klant, het ontevreden zijn van de klant die dit krijgt (het kan net de druppel zijn om een ergens anders te gaan shoppen) en eventueel handmatig op nul zetten als de klant niet betaald kost vele malen dit bedrag. 

En uiteindelijk wie betaald dit: De aandeelhouders en de klanten. 

Het geeft ook een goed inzicht in het automatiseringsniveau van KPN dat dit niet is voorzien. 

Hier is geen derde partij voor nodig, dit kan KPN helemaal zelf doen. 


Ik heb dit probleem ook nadat ik bij xs4all eerst uitgebreid had gebeld of het gebruik van mobiel internet sim kaart die bij het xs4all thuis internet abo hoort echt gratis. Door xs4all werd me dat verzekerd! Daarna deze voorheen ongebruikte sim kaart aan mijn zoon gegeven als 2e simkaart.

Nu heb ik ook een maand geleden een factuur gekregen, ik dacht wat raar, factuur ook niet te zien in de Mijn KPN app. Nu krijg ik een herinnering over die factuur om die te betalen ook 7 cent. Het is ook onder een ander klantnummer dan van mijn xs4all internet abo. Ik kan dat klantnummer ook niet koppelen want daar is een 06 nummer voor nodig maar deze sim heeft geen 06 nummer.

Ik ga maandag hierover bellen, want dit is gewoon raar, hier klopt iets niet.

Ik heb hierover gebeld, de medewerker vertelde mij dat SMS versturen via de data sim kaart is aangezet door KPN recentelijk en dat hij dit uit kon zetten. Dus dat heeft hij gedaan, dat uitzetten. Ik heb daarna dat relatienummer gekoppeld met het 097 nummer wat mij onbekend was, en de factuur van 7 cent was toen verdwenen. Hij zei niet dat de factuur ongedaan zou worden gemaakt, maar dat is wel gebeurd.

Dus krijg je zo’n factuur op een mobiel internet SIM-kaart die bij je thuis internet van XS4all hoort, bel dan en vraag of ze het SMS versturen via de SIM kaart willen uitzetten.

Groet,

Gahan