Skip to main content

Zojuist met medewerker klantenservice gesproken. Mijn (zakelijk) mobiel abonnement is eind augustus opgezegd en 30 september 2021 definitief beëindigd. Zo staat het ook in het systeem bij KPN vermeld. Toch ontvang ik een factuur en ook zelfs een herinnering dat ik over de maand oktober nog de abonnementskosten moet betalen?? Zoals gezegd had ik in oktober geen verplichtingen meer bij KPN en heb dus ook geen kosten gemaakt. Daarom ga ik de factuur (herinnering) niet betalen. Het schijnt zo te zijn dat KPN pas een slotfactuur opmaakt zodra ik de onterechte factuur heb betaald? Ik zou dus om administratieve redenen en vanwege het systeem van KPN moeten betalen op dreiging van verhoging van het te betalen bedrag en zelfs incasso? Graag jullie reactie hoe dit allemaal zo kan blijven lopen en niets of niemand in staat is om het administratieve systeem bij te stellen. Ik ga niet betalen voor niet bestaande en gemaakte kosten. Met vriendelijke groet, Jos

Hallo @JosE54 ,

Bij KPN houden ze ook van helderheid en gemak. De zakelijke klanten hebben andere behoeftes en interesses dan de privé gebruikers. Daarom hebben ze voor ondernemend Nederland een eigen forum: Zakelijk KPN Forum. Hier kunnen ZZP-ers en MKB-ers hun ei kwijt. 
 

Of bel vanaf maandag naar 0800-0403. 
 


Beste Noordzee,

Ik wil alsnog mijn ei kwijt bij zakelijk KPN Forum maar kan niet meer inloggen op zakelijk forum. Als ik het wachtwoord opvraag krijg ik geen enkele reactie. Ik kom dus kennelijk niet meer voor in het systeem.

Een heel gedoe om mijn verhaal op de juiste plek neer te leggen, laat staan een oplossing te bewerkstelligen. Helderheid en gemak bij KPN heb ik nog niet gemerkt in dit geval. Lijkt mij overigens dezelfde behoefte en interesse als de particuliere gebruikers want die maken hetzelfde mee heb ik gelezen! 

Wil je daarom mijn eerdere bericht aan dit forum doorsturen naar zakelijk KPN Forum? Bellen heb ik vanmiddag al gedaan, lees mijn bericht!


Ik kan het niet doorsturen. Maar er komst soewieso een moderator (KPN-medewerker) langs in dit topic.  (Kan een paar dagen duren) Met een beetje gelukt is het iemand die inzage heeft in jouw gegevens.

Zorg er dan wel voor dat je het forumprofiel zoveel mogelijk hebt gevuld.   


Het facturen stopt op het moment dat jouw abonnement ook echt is gestopt. Dit om de verbruikskosten te kunnen facturen.  Het moment van stoppen en facturen heeft elkaar dus gekruist. De volgende factuur is dus de slotfactuur.  


Dit antwoord is te standaard en niet toegespitst op mijn situatie. Op 30 augustus opgezegd, de kosten van 1 maand dus van de maand september zijn al lang betaald en toch ontvang ik op 8 oktober nog een factuur over de kosten van de maand oktober terwijl ik dan niet meer moet bestaan in de systemen van KPN. Dus geen abonnement, geen verbruikskosten en geen andere verplichtingen, conclusie is een onterechte factuur want de stand is 0 euro voor geen abonnee en niets kan zich hebben gekruist behalve in het KPN systeem zelf. Lijkt mij simpel om de onterechte factuur uit het systeem te schrappen. 


30 augustus opgezegd met maand opzegtermijn.  30 september stopt dus je abonnement EN het facturen.  Facturen worden in batches gedraaid want 2.5 miljoen facturen maken is niet zomaar gedaan. Ongeveer een week later komen ze in het verzendtraject terecht.  Als jouw factuur met daar op het abonnementsgeld voor de maand oktober op de 29ste is gedraaid klopt het precies. Met 2.5 miljoen klanten haal je niet simpel een factuur eruit.


Het maakt mij niet uit hoe het systeem van KPN werkt en welke aantallen. De hele bedrijfsvoering is voor KPN en niet aan mij. Alles is geautomatiseerd en wordt aan ieder gemaild enz. Aantallen zijn niet het probleem maar hoe het functioneert. Probleem is dat er anderhalve week later als ik niet meer als klant in het systeem van KPN sta nog een onterechte factuur wordt aangemaakt. Wie zegt dat deze de 29e september is uitgedraaid? Je geeft aan ALS. Zo kan ik ook zeggen dat ALS na 30 september nog een factuur wordt uitgedraaid terwijl vanaf 30 augustus al bekend is dat er dan geen kosten meer worden gemaakt dan het dan fout gaat. Overigens hoef je er geen factuur uit te halen als je geen factuur hebt gemaakt omdat er niets valt te factureren. 


Hoi @JosE54 
De consumenten afdeling is een andere afdeling dan de zakelijke afdeling en hier kunnen ze niets voor je doen.
Bel de zakelijke afdeling onder kantoortijd telefoonnummer: 0800 0403 en vertel daar je verhaal.


Hi @JosE54, wat jammer dat het niet helemaal lekker loopt met het afronden van je abonnement bij ons :slight_frown:

Het kan zijn dat ik helemaal niks inzichtelijk heb omdat ik niet van de zakelijke markt ben, maar ik wil alsnog even een poging wagen om te zien of ik de situatie kan ophelderen. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Wat ik in ieder geval nodig heb, is het betreffende klantnummer.


Hallo Maja. Bedankt voor jou reactie. Fijn dat je dit wil oppakken. De gegevens heb ik in mijn profiel ingevuld. :thumbsup:  


Bedankt @JosE54,

Ik zie dat de betreffende nummers zijn uitgeporteerd op 30-08, maar het contract dat hiervoor was afgesloten had als startdatum 21-10-2019 en dus als einddatum 20-10-2021. Het abonnement is dus pas beëindigd per 20-10, wat er voor zorgt dat je voor deze maand nog een factuur hebt ontvangen. Dit contract heb ik je zojuist nog een keer gemaild, zodat je kunt zien dat dit echt de einddatum is.

Bij de consumentenmarkt is het voor zover ik weet niet mogelijk om een nummer over te nemen voor de einddatum van een contract, zonder het contract af te kopen. Kan zijn dat dit bij de zakelijke markt net even anders ligt, dus voor verdere info daarover wil ik je toch vragen om morgen nog even te bellen met 0800 - 0403 zodat je dit kunt bespreken met iemand die de juiste kennis in huis heeft!


Hallo Maja. Bedankt voor jou reactie. Even ter verduidelijking. Er zijn twee abonnementen (2 sim cards) die onder 1 contract vallen. Beide zijn 30-08 opgezegd, de een loopt inderdaad op 20-10 af (en die is betaald!) maar de ander 1 maand na opzegging. Zoals je ongetwijfeld weet is wettelijk 1 jaar contractduur (of anders overeengekomen, bijv. 2 jaar) verplicht mogelijk en daarna kan deze maandelijks opgezegd worden. Dus de sim card die in mijn profiel vermeld staat is beëindigd per 30-09. Op de factuur die ik heb ontvangen had dus moeten staan de ene sim card tot 20-10 (kosten zijn betaald) en de andere sim card als eindfactuur op 0 euro.

Hopelijk heb ik het zo helemaal duidelijk kunnen maken.

PS  Ik heb nog geen mail ontvangen.


Ah ok, ik gok dan dat de facturatie in eerste instantie door is gelopen omdat het klantnummer waar beide nummers onder vallen, nog actief was tot en met de 20e. Ik weet oprecht niet of dit ‘normaal’ is en of dit automatisch hersteld gaat worden middels de slotfactuur :thinking: Bij de consumentenmarkt komen we niet zo vaak tegen dat er meerdere nummers onder 1 klantnummer gekoppeld zijn, dus ik heb deze situatie persoonlijk nog nooit eerder gezien. Zou je hier morgen toch even voor willen bellen met de zakelijke klantenservice? Ben benieuwd hoe het zit!


Hallo Maja. Heb gebeld met zakelijke klantenservice. Was voor hun een heel probleem om alle gegevens te vinden in het systeem. Na lange wachttijd bericht dat het elkaar gekruist had en het vanzelf goed gaat komen. Ik overweeg nu om het onterecht gefactureerde bedrag toch maar te betalen om het dan later weer terug te ontvangen (hoop ik). Anders gaat het vrees ik een nog groter probleem worden. Kloppen doet het niet, maar als het niet gemakkelijk kan moet het maar moeilijk. :frowning2:

 


Hallo Maja. Heb gebeld met zakelijke klantenservice. Was voor hun een heel probleem om alle gegevens te vinden in het systeem. Na lange wachttijd bericht dat het elkaar gekruist had en het vanzelf goed gaat komen. Ik overweeg nu om het onterecht gefactureerde bedrag toch maar te betalen om het dan later weer terug te ontvangen (hoop ik). Anders gaat het vrees ik een nog groter probleem worden. Kloppen doet het niet, maar als het niet gemakkelijk kan moet het maar moeilijk. :frowning2:

 

Als ze het na hebben gekeken en verwachten dat het met de slotfactuur allemaal automatisch rechtgetrokken gaat worden, dan acht ik de kans heel groot dat dit ook daadwerkelijk zo zal zijn @JosE54 :slight_smile:

Ik wil je in ieder geval aanraden om geen betalingen te storneren, aangezien er een heel log facturatiesysteem actief is bij ons, dat geen rekening houdt met mogelijk niet kloppende facturen en er gewoon volledig automatisch herinneringen uit zal sturen, mogelijk met nog weer extra kosten tot gevolg. We zullen er hoe dan ook voor zorgen dat je geen cent te veel betaalt, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je nu onterecht voor iets betaalt dat je niet meer terug gaat krijgen!