Skip to main content

Hoi,

 

ik ben in Amerika en krijg (weer) kosten op mijn rekening voor gesprekken en sma welke ik niet heb gebruikt. 
Dit is hetzelfde probleem als ongeveer 2 jaar terug. 
 

Mijn abonnement is alleen voor europa, daarom neem ik de telefoon niet aan en verstuur ik geen sms. 
Wanneer iemand belt dan gaat dat gesprek naar mijn voicemail. Op de rekening zie ik dan de kosten voor de tijd dat iemand de voicemail inspreekt en kosten voor de voicemail. 
 

wat kan ik doen om te voorkomen dat dit verder oploopt (en dat ik niet hoef te betalen voor eerdere kosten. 
 

een medewerker zou dit kunnen testen door mij te bellen (ik neem niet op) en vervolgens op de rekening te kijken. 
 

Bij voorbaat dank voor de hulp. 
 

Groeten, Paul 

Hallo @Paul van 

 

Om verdere kosten te voorkomen moet je voicemail uitzetten, in het buitenland kan dat alleen via een SMS (zie onderaan).
Voicemail loopt via het land waar jouw telefoon voor het laatst contact heeft gemaakt, daar komen dus de belkosten vandaan, je betaald voor het gesprek van Nederland naar Amerika en van Amerika naar je Nederlandse voicemail.

Zijn dat soms SMS berichten naar nummer 0044 7359999400 ?
Dat moet je op pagina 3 (en verder) van je factuur terug kunnen vinden.
Indien het dat nummer is dan zijn het authenticatie SMS berichten van Apple Facetime en/of iMessage.
Die worden door die app(s) verstuurd en zie je niet in je lijst met verstuurde SMSjes, er zijn meer mensen die dat gemeld hebben, de kosten naar dat nummer worden dus veroorzaakt door Apple.

 

Zie deze pagina waar je onderstaande kan vinden:

Voicemail in het buitenland

Voicemail mobiel buitenland is beveiligd met een toegangscode. Om toegang te krijgen tot je mailbox vanuit het buitenland, toets je je persoonlijke toegangscode in. Door de extra beveiliging, voorkom je misbruik door anderen. Je toegangscode heb je ingesteld tijdens de eerste keer dat je naar je voicemail belde en bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 cijfers.

Toegangscode aanvragen

Als je vanuit het buitenland voicemail belt (1233 of +31 6 12001233), krijg je de vraag om een toegangscode. Heb je de toegangscode nog niet of ben je deze vergeten, dan los je dat als volgt op:

  1. Bel met voicemail.
  2. Er wordt om je toegangscode gevraagd.
  3. Toets alleen # om je toegangscode per sms aan te vragen.
  4. Je ontvangt je toegangscode per sms.

KPN adviseert de toegangscode voor voicemail zo veilig mogelijk te maken door een cijfercombinatie te kiezen die alleen jij kent en niet te voor de hand liggend is (zoals bijvoorbeeld de cijfers van je geboortedatum).

Vanuit het buitenland kan voicemail alleen uit en aangezet worden door middel van een sms 'UIT' of 'AAN' naar 1233.


Hoi GsSp,

Op de site vN KPN staat het volgende:

Wat kost het gebruik van voicemail?

Een voicemail ontvangen is gratis. De sms die je krijgt als ontvangstbevestiging is ook gratis. Voor het beluisteren van je voicemail betaal je het standaard tarief. Voor het beluisteren van je voicemail in het buitenland betaal je het internationale tarief van het land waar je bent.

Aangezien ik de voicemails niet beluister, zouden er geen kosten aan verbonden moeten zijn. 
in verband met werk zet ik mijn voicemail liever niet uit, zodat ik ze kan beluisteren wanneer ik terug in Nederland ben. 


Hoi Paul,

 

Even gezocht en dat staat inderdaad in dit artikel:

 

Op het forum wordt echter verteld dat het wel geld kost als je in het buitenland zit en het is ook de ervaring van enkele forumgebruikers in het buitenland geweest, voicemail uit en daarna geen kosten meer.

Dus even wachten tot een KPN medewerker reageert, die kan vast wel uitzoeken/vertellen welke informatie correct is.
Het kan overigens enkele dagen duren voordat dit topic aan de beurt is.


Bedankt voor je reacties!

Even afwachten dan. 


Goedemorgen,

@Kpn, zouden jullie hier aandacht aan kunnen besteden. 

Met vriendelijke groeten,

Paul


Hi @Paul van, welkom op het forum. 

Dat wil ik zeker. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Graag ook je 06-nummer. 

Ik hoor graag van je. 


Hoi Alex,

bedankt voor je bericht. 
gegevens heb ik ingevuld. 
Groeten, Paul 


Dankjewel Paul, ik laat dit hier onderzoeken want het blijft vreemd. Is er een optie voor je om tijdelijk Voicemail uit te schakelen? Ik kom hier snel op terug zodra ik een antwoord heb. 

 


Hoi Alex,

Dat zou in het weekend kunnen, maar dan reizen we terug naar Nederland. 
 


Dan heeft het inderdaad weinig nut meer. Ik kom er nogmaals hier zo snel mogelijk op terug zodra ik iets hoor. 


Ik ben benieuwd naar de uitkomst. 
Alvast bedankt voor de ondersteuning. 
Groeten, Paul 


Trouwens, heb je mij ook gebeld zoals ik voorstelde?

zodat je kunt zien dat er kosten ontstaan wanneer ik niet opneem?


Ow nee, dat heb ik helaas niet gedaan. Wat zonde is want ik heb een paar tijdstippen nodig waarop dit gebeurde. Kan je dit nog in je telefoon zien bij ontvangen gesprekken wanneer dat was? Datum en tijdstip? Volgens mij ben je nu al onderweg terug. 


 

Zijn dat soms SMS berichten naar nummer 0044 7359999400 ?
Dat moet je op pagina 3 (en verder) van je factuur terug kunnen vinden.
Indien het dat nummer is dan zijn het authenticatie SMS berichten van Apple Facetime en/of iMessage.
Die worden door die app(s) verstuurd en zie je niet in je lijst met verstuurde SMSjes, er zijn meer mensen die dat gemeld hebben, de kosten naar dat nummer worden dus veroorzaakt door Apple.

 

 

Dit komt volgens mij niet niet door Apple maar door een verkeerde instelling bij KPN. Google maar eens op dit nummer. Zie bijvoorbeeld ook het forum van Simyo: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/onverklaarbare-sms-kosten-verenigd-koninkrijk-wat-kan-ik-doen-46854

Probleem is trouwens nog niet opgelost, ik had het afgelopen maand ook. 

Ik had ook kosten voor gemiste oproepen. Ik vind het niet zo netjes van KPN dat daarover geen duidelijke informatie op de website staat, zoals op de buitenlandpagina of in de sms die je ontvangt. Je moet enorm doorklikken om het te vinden en op de factuur ziet het er uit als een fout (namelijk een uitgaande oproep). Toen ik KPN benaderde over de kosten dacht de medewerker eerst ook dat het gratis was, en andere KPN-medewerker moest dat later rechtzetten. Maar ze snapte de ‘verwarring’….

Verder betaal je er alleen voor bij Youfone in Nederland. Ook prepaidklanten en zakelijke gebruikers van KPN betalen niet voor het ontvangen van voicemail of gemiste oproepen (volgens de website althans). Dat mag natuurlijk maar is wel gek.

KPN: zet dit gewoon duidelijk op de buitenlandpagina en verstop dit niet zo in een pdf waar je het niet zoekt. En pas deze pagina aan: https://forum.kpn.com/kennisbank%2Dmobiel%2D139/voicemail%2Dop%2Dje%2Dmobiel%2Dbij%2Dkpn%2D562435#Kan+ik+mijn+voicemail+in+het+buitenland+beluisteren?, die zette mij op het verkeerde been

 


Hoi GeSp,

Bedankt voor je reactie.

Het zijn SMS-jes naar mijn eigen nummer, dat wordt verstuurd wanneer ik in het buitenland gebeld wordt.

Alex van KPN was mij in eerste instantie aan het helpen, maar ondanks berichtjes van mij, heb ik daar nooit meer iets van gehoord.
 

Eenmaal terug in Nederland de helpdesk gebeld: “ja dat klopt, dat komt vaker voor”.

De kosten zijn gecrediteerd, maar het probleem is niet opgelost. Oftewel….later dit jaar hetzelfde probleem.

Groeten, Paul 


Bron


Hi Paul, ik heb niet gereageerd omdat ik geen reactie hier heb gehad. Ik ben wél bezig met onze technische mensen om uit te zoeken waarom dit gebeurt, het is echter iets complexer omdat het om buitenland gaat. Ik ben dit issue niet vergeten!