Skip to main content

Ik krijg tijdens mijn vakantie in Zweden (EU land) een melding dat er kosten gemaakt zijn, en wel 6 MB internet wat maar liefst 60 euro moet kosten,.

Volgens de voorwaarden valt Zweden binnen de EU landen en kan je gewoon je bundel gebruiken. Mijn bundel van deze maand is nog lag niet opgebruikt (2940 van de 5000 gebruikt).  Dus hoezo dan extra kosten ?

Hallo @JoopVeen 

Ben je op weg naar Zweden wellicht voor de oversteek aan boord geweest van een veerboot? Dan ben je daarop verbonden geweest met een maritiem netwerk. Vanwege de satellietverbinding daarachter zijn de kosten erg hoog, zo’n 10 Euro per MB. Dit valt buiten de EU regulering. Jouw standaard bundel is daar niet geldig.


Oh dat zou kunnen. Zowel op de heenweg (Puttgarden - Rodby) als terug (Gothenburg - Fredrikshavn) met een veerboot…. Zal de rekening afwachten om te zien welke dag de kosten gemaakt zijn, maar zit er dus dik in.   Bedankt voor het antwoord.


Een vervelende verrassing @JoopVeen , maar achteraf helaas niets meer aan te doen. Voor mij is het al heel lang een gewoonte geworden, vóór het aan boord gaan de mobiele data uitzetten. Hopelijk verpest het de herinneringen van jouw vakantie in het mooie Zweden niet al te zeer.


Hoi @JoopVeen, ik kan me voorstellen dat dat een souvenir is van je vakantie waar je niet op zat te wachten! Net als Ruud heb ik het vermoeden dat er op de boot kosten zijn gemaakt door te verbinden met het maritieme netwerk.

Als je het voor de factuur al wilt weten kan ik een blik voor je werpen op wanneer het verbruik was, in dat geval kan je jouw forumprofiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum, laatste 3 cijfers van de IBAN en het bewuste 06-nummer) invullen. Gebruik daarbij alleen de vakjes waar 'Privé’ bij staat, die zijn afgeschermd.


Bedankt voor het aanbod.  Heb het profiel ingevuld.

mvg, Joop


Dank je voor de gegevens @JoopVeen, daarmee heb ik voor je gekeken. Zo te zien ben je op 19e mei inderdaad verbonden geweest met een netwerk welke gebruik maakt van de satelliet verbinding. Die dag is dit sms'je naar je gestuurd: 

Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Kort na dat sms'je was de 60,50 euro (de limiet) bereikt. Op basis daarvan vermoed ik dat je op die dag op de boot zat, dat zou het dan verklaren.


Klopt inderdaad. Bedankt voor de info.


Graag gedaan. Mochten we nog iets anders voor je kunnen doen dan weet je ons te vinden.