Skip to main content

Dat KPN een hetze is begonnen tegen de niet betalende gebruikers van een extra ontvanger moge duidelijk zijn, maar mag dit zomaar en hoe zijn ze aan die info gekomen?

Mijn situatie is vrij simpel, ik ben begonnen met Lijbrandt glasvezel, dat werd overgenomen door Telfort, wat daarna KPN ging heten, maar met de transitie naar KPN met bijbehorende apparatuur begon het gezeik, jaren stabiel tv en internet gehad en toen ineens niet meer, tig belletjes gepleegd, monteurs over de vloer welke niet mochten zeggen dat de kwaliteit van de apparatuur ver beneden peil was.

Toen de knoop doorgehakt en op het glasvezelmodem na alles in een doos gegooid, zelf alles nieuw aangeschaft, een Fritzbox opgehangen met een mesh-systeem eraan, 2x nieuwe VIP5202 tv boxen, en sindsdien storingsvrij…..en dan nu het beruchte mailtje of je meer wilt gaan betalen voor de 2e box…

Daar ga ik het dan niet over hebben, want daar is al genoeg over te vinden hier op het forum, maar waar ik dan wel grote vraagtekens bij zet, is hoe ze aan die info zijn gekomen? Want als ze via mijn Fritzbox dit hebben uitgelezen, dan heb ik grote vraagtekens of dit wel mag, omdat het mijn apparatuur is, en ik kan nergens vinden dat ze het recht hebben om mijn apparatuur uit te lezen.

Heel benieuwd waar dit naar toe gaat, want wat hebben ze nog meer in mijn Fritzbox gedaan? en ja ik weet dat tegenwoordig niks meer veilig is, maar ik heb dan ook niks te verbergen, maar mijn gevoel zegt dat ze een grens over zijn gegaan om in andermans apparatuur te gaan kijken, wat is de volgende stap? moet ik dan ook extra gaan betalen voor het gebruik van mijn eigen router?

Ik denk dat je zelf je abonnementsnummer in de VIP5202 boxen hebt gezet. Die melden zich natuurlijk aan bij KPN om te weten welk zenderpakket je hebt en de opnames. Je Fritzbox heeft hier niets mee te maken.

Die tv ontvangers sturen gewoon zelf informatie naar KPN. Elke ontvanger heeft een uniek identificatie nummer. U heeft uw abonnement nummer en pincode ingevoerd. En het kastje haalt de tv streams op vanaf de servers van KPN. KPN weet alles. Als jaren. En daarvoor hoeven ze helemaal niet iets met uw Fritzbox te doen ofzo.

Zo'n kastje is gewoon een Trojaans paard. Net als uw smartfoon. Google of Apple weten ook alles van u. Uw smartfoon zit constant alles wat u doet en waar u bent door te geven naar "huis". De servers van Google of Apple dus. 

Sterker nog, het tv doosje is een verlengstuk van de afstandbediening, als je een ander kanaal kiest dan krijg je vanuit de kpn computer het beeld van een ander kanaal toegezonden.
Een droom voor de kijkcijfers diensten, op die manier kunnen ze zien wanneer men wegzapt ed.

Iedereen met een zelf aangekochte ontvanger, via Marktplaats bijvoorbeeld, moet hier nu gewoon voor gaan betalen.

KPN heeft dit probleem met de transitie van Telfort naar KPN waarschijnlijk zelf veroorzaakt.

Bij enkele van de voorlopers van Telfort Lijbrandt, XMSnet en Concepts kon of moest je zelf een tweede ontvanger kopen zoals een Animo 540.

Deze werden destijds rond 2018/19 wel gewisseld voor de vip 2952 maar uit coulance werdt de tweede niet altijd berekend. Met de 540 waarvan er ook een  variant met hdd was kon je ook opnemen. Dus klanten moesten bij het omzetten vaak wel gaan betalen voor de cloudopname als ze wilden opnemen maar niet altijd voor de tweede ontvanger. Dus eigenlijk hetzelfde dat je nu een tweede ontvanger 'krijgt' als je cloudopname afneemt. Of je krijgt cloudopname zonder kosten als je twee ontvangers afneemt in beide gevallen kost het € 5,00 extra.

Daar waren in die periode genoeg topics over op het Telfort forum.

Blijkbaar wordt die coulance regeling nu gestopt. Veel meer kan ik er ook niet van maken. Er is weinig meer te vinden over die periode. Niet de beste transitie die ik heb meegemaakt.

Hallo @DexterXL ,

Je hebt een (hele?) lange tijd te weinig betaald. Vanaf nu is dat feest voorbij. Gelukkig worden de extra kosten niet met terugwerkende kracht in rekening gebracht. De eerste ontvanger is bij jouw aanvullend TV-abonnement inbegrepen, voor elke volgende TV-ontvanger moet je vijf euro per maand extra betalen. Je bent niet de enige klant die is aangeschreven. Het gaat om veel meer klanten. Er is een speciale internetpagina beschikbaar voor extra uitleg: 

https://www.kpn.com/extratvontvanger.htm

Het is nu wel een goed moment om na te denken over je huidige abonnementsvorm. Die is waarschijnlijk een stuk voordeliger dan wat je nu betaalt. 

Je kunt jouw abonnement goedkoper maken door te verlengen. Je moet dan wel contractvrij zijn. 

Dat kan ook telefonisch via 0800-0402. Het kan ook via internet:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht: 

Allemaal helder, heb intussen ook een kille reactie van KPN ontvangen, een beetje in de zin van: loop niet te zeuren, graag of helemaal niet, het had gewoon allemaal wat vriendelijker gekunt.

@Noordzee 

ik heb idd mijn abb maar eens bekeken, verloop datum 01-2016...dus een mooi moment om eens rond te gaan kijken aan opties, blijkt mijn abb nog opgebouwd te zijn uit allerlei oude meuk van Lijbrandt/Telfort, dus gekeken wat de mogelijkheden zijn bij verlengen, die was best verrassend.

1 grote tip van mijn kant, BEL!!! als je wilt verlengen, er zijn dus verleng acties die je online niet ziet, scheelt je een hoop geld, laat ik het zo zeggen: wat ik nu aan korting krijg de aankomende 6 maanden, daar kan je 26 maanden een extra tv ontvanger voor huren, en in mijn geval worden de 2 tv ontvangers vervangen door de TV+ boxen, waarvan ik niet wist dat je daar zelf apps op kunt installeren, dus ook F1 tv pro…...fijn weekend iedereen

Mooi dat je inderdaad hebt verlengd via 0800-0402, @DexterXL ðŸ‘

En dat je nu veel geld bespaart. Dus in plaats van een verhoging met vijf euro ga je juist minder betalen. Veel plezier met die nieuwe ontvangers! 

1 grote tip van mijn kant, BEL!!!  ..] scheelt je een hoop geld,   ..]

Ja dat weet ik maar ik hou daar helemaal niet van, in het algemeen niet maar bij dit soort producten zeker niet.

Reageer