Skip to main content

Wij zijn naar Indonesië geweest en ik heb mijn telefoon op vliegtuigstand gehad,  en toch bij aankomst 60 euro aan extra kosten.  Hoe kan dit?

Hallo @Frank Van Der kemp ,

Dan was in jouw telefoon kennelijk toch nog een instelling mobiel netwerk actief. Tip voor de volgende keer:Zet de instelling mobiel netwerk uit. (En doe desnoods de telefoon helemaal uit.) 


Tja, wanneer heb je 'm op vliegtuigstand gezet. Het best doe je dat voordat het vliegtuig opstijgt van Schiphol. Want in de lucht heb je het (peperdure) Maritieme netwerk via 4G in het vliegtuig.

In het vliegtuig heb je die 60 euro al te pakken bij 6 MB. Even een app die ongemerkt update en weg is 't.


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, toch verbinding gemaakt met een provider van buiten de EU.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Welkom op het forum @Frank Van Der kemp. Ik kan me voorstellen dat dat een gekke verrassing was. Het klinkt inderdaad alsof het toestel nog verbinding heeft gehad en iets heeft gedaan voordat de vliegtuigstand was geactiveerd. Heb je naast het sms’je die je informeerde over deze kosten ook andere berichten ontvangen, zoals een informatief berichtje die aangaf dat je met een ander netwerk bent verbonden en wat de kosten met dat netwerk zijn?

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Je weet dat we die wens al vaker hebben doorgegeven aan de partijen die daarover gaan, daar is geen nieuws over.


Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Je weet dat we die wens al vaker hebben doorgegeven aan de partijen die daarover gaan, daar is geen nieuws over.

Ik had ook niet anders verwacht. Toch zal ik dit elke keer dat er weer iemand slachtoffer wordt van het ontbreken van deze functionaliteit opnieuw melden. Ik ben best wel (een beetje) pissig over de laksheid van KPN in deze.