Skip to main content

Ik heb op 14.11.2022 mijn internet/tv/vaste telefoon opgezegd. Dit is netjes doorgekomen ik kreeg email dat mij abonnement per 31 januari 2023 zou stoppen. Ik ben per direct over gegaan naar een andere aanbieder en dat verliep prima. Maar nu krijg ik voor de hele maand februari gewoon een factuur van jullie. Dat vind ik een beetje vreemd aangezien ik helemaal geen gebruik meer maak van jullie dienst?
Nu heb ik weer een automatische afschrijving van 65,99 gehad en ik weet dus niet waarom. Graag hoor ik meer hierover.

Dag @Carola270 het moment van stoppen van het abonnement en het factureren hebben elkaar gekruist.  De volgende faktuur is de slotnota waarop het teveel betaalde wordt gecrediteerd.  Kn heeft volgens de voorwaarden 2 maanden om de slotnota te maken.  Het komt goed.


Het stoppen was al in november bekend. Waarom stopt de automatische incasso pas vanaf moment opzeggen? Dit kan toch ingepland worden vanaf moment opzeggen. Dus ik moet nu een maand wachten op de volgende factuur voor ik het geld terug heb waar jullie helemaal geen recht op hebben?  Ik neem de dienst niet af deze maand maar zit nu met dubbele lasten. Ik dacht dat er al reden genoeg was om weg te gaan bij kpn maar blijkbaar moest dit er ook nog bij. 


Het facturen systeem ziet niet dat een abonnement gaat stoppen maar alleen dat het is gestopt.  Vandaar dat het zo gaat. En dat laatste klopt maar dat is bij alle providers zo. Overigens is bij de energiemaatschappij en het waterbedrijf de verrekening ook altijd achteraf.


Het stoppen was al in november bekend. Waarom stopt de automatische incasso pas vanaf moment opzeggen? Dit kan toch ingepland worden vanaf moment opzeggen. 

Dat kan misschien, maar KPN doet dat niet. Er zijn soms klanten die hun opzegging weer willen annuleren. Of uit willen stellen. Dat is zo voor KPN zo eenvoudig te regelen. Als er inmiddels dan al een al een andere factuur opgemaakt is, dan word dat administratief heel ingewikkeld. 

Als u gebruik maakt van de overstapservice, dan kan het zijn dat de nieuwe provider de verbinding onverwacht later oplevert. Het is dan de bedoeling dat KPN door blijft leveren zodat u niet zonder internet komt te zitten. Zo werkt dat bij de overstapservice. Ook in die situatie is het natuurlijk helemaal niet handig als er al een slotfactuur opgemaakt is.

Bedenk u ook dat bij KPN de facturen waarschijnlijk een paar weken van te voren al gemaakt worden. Een menselijk oog kan dan controleren of het allemaal wel goed gaat en er geen verkeerde facturen vertuurd worden.