Skip to main content

Ik heb online een abonnement afgesloten voor 1 maand. Ik probeer online op te zeggen. De opzeggingsmail die ik terug krijg is geen opzeggingsmail het is een waarschuwing dat je minimaal 8x gebeld gaat worden en dat bij geen reactie pas na 6 weken de opzegging wordt verwerkt. Het abonnement is maandelijks opzegbaar dus is deze methode wettelijk niet toegestaan. Colportage in deze vorm is niet toegestaan. KPN stop deze onwettelijke praktijken en maak direct online opzeggen mogelijk. 

Hallo @Eva2014 ,

Je kunt pas na één maand dat abonnement opzeggen. Mijn advies : Zelf bellen met 0800-0402. Dat geeft het minste gedoe en dan ben je er het snelst vanaf. 

 

De opzeggingsmail die ik terug krijg is geen opzeggingsmail het is een waarschuwing dat je minimaal 8x gebeld gaat worden en dat bij geen reactie pas na 6 weken de opzegging wordt verwerkt. 

Daar vindt ik ook wat van. Absoluut niet fijn. 


Ook dat is wettelijk niet correct. Binnen 14 dagen na het aangaan van de overeenkomst mag je die beëindigen zoals de motie van Dam bedongen heeft. Tevens zegt de telecom wetgeving dat opzeggen op dezelfde manier dient te geschieden als het aangaan. Dus onwettig. 


Oh en soms zijn er dwingende persoonlijke redenen om niet te kunnen bellen. 


Hi @Eva2014,

Als je niet wilt of kunt bellen om snel je opzegging door te geven, snap ik heel goed dat je dit als vervelend ervaart. Ik ben zelf niet goed genoeg juridisch onderlegd om uitspraken te kunnen doen over de wetgeving wat betreft het kunnen opzeggen, dus ik wil je aanraden om hier een klacht voor in te dienen, zodat onze klachtenafdeling de situatie goed kan bekijken en je hier verder mee kan helpen. Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen, dus je kunt eventueel een screenshot van de ontvangen mail delen zodat de collega's van de klachtenafdeling direct alle benodigde informatie hebben om dit goed te kunnen onderzoeken!


Ik ben zelf niet goed genoeg juridisch onderlegd om uitspraken te kunnen doen over de wetgeving wat betreft het kunnen opzeggen,

ACM: online afgesloten abonnement moet je online kunnen opzeggen

Regels voor online abonnement

Bedrijven die online abonnementen aanbieden aan consumenten moeten ervoor zorgen dat consumenten deze abonnementen net zo makkelijk online kunnen opzeggen. Bedrijven moeten consumenten vooraf en tijdens de overeenkomst duidelijk informeren hoe zij het abonnement kunnen beëindigen. Dit betekent concreet:

  • Deze informatie moet bij elkaar staan en goed vindbaar zijn op een logische plaats op de website;
  • Bedrijven mogen geen drempels opwerpen om online op te zeggen, zoals het sturen op telefonisch opzeggen of de consument meerdere malen laten doorklikken om online te kunnen opzeggen;.
  • Bedrijven moeten een online opzegging schriftelijk of per e-mail bevestigen aan de consument en melden per wanneer het abonnement wordt stopgezet.

Zo te zien is bij opzeggen de verplichting of aansturen om te bellen of laten bellen onwettig.

@Eva2014 Je kan beter in plaats van een klacht bij KPN in te dienen direct een klacht bij ACM indienen. Een opzegtermijn van 6 weken is ook onwettig.

Burgerlijk Wetboek Boek 6

Artikel 237

  1. dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

Ook dat is wettelijk niet correct. Binnen 14 dagen na het aangaan van de overeenkomst mag je die beëindigen zoals de motie van Dam bedongen heeft. 

Dat is annuleren. Dat kan hier:

https://www.kpn.com/service/administratie/bestelling/bestelling-annuleren.htm


Reageer