Skip to main content

Goedemiddag,

Er gaat iets mis in de afstemming tussen KPN en Ziggo bij de overstap.

Inmiddels het ik met beide gebeld, erg lang wachten bij KPN en ben ik ook nog in de winkel geweest maar volgens KPN is alles doorgegeven en staat het goed maar bij Ziggo weten ze van niets van het “seintje” wat KPN moet geven. Kortom het abonnement van Ziggo lijkt nog door te lopen, nieuwe factuur en afschrijving voor januari binnen.

Situatie:

  • ongeveer half november besloten om terug te gaan naar KPN vanwege sneller glasvezel internet.
  • hiervoor de overstapservice gebruikt, al heel snel van beide partijen een eerste reactie met wat later een datum wanneer de overstap zou kunnen plaatsvinden. Dit wordt woensdag 27 december na contact tussen beide vanwege lopende jaarcontract.
  • alles lijkt helemaal goed te komen als ruim voor de kerst de overstapdoos met alle onderdelen, modem, tv ontvanger en kabels binnen is.
  • woensdag 27-12 is het dan zover. Binnen no-time glasvezel modem aangesloten en ook de tv-ontvanger werkt snel. Jammer genoeg geen bevestiging via sms dat alles is gelukt maar goed wellicht komt dat nog….
  • volgende dag maar eens de KPN app installeren en ook daar staat alles nog steeds op de status “nog aan te sluiten”. Ik lees dat dit wel vaker even kan duren dus wacht nog even.
  • ik log in bij Ziggo en ook daar nog geen status update, sterker er staat een factuur en betaling voor januari die ook al is afgeschreven. Nergens blijkt bij Ziggo dat ik eigenlijk niet meer klant ben maar sinds 27-12 bij KPN zit. Ik storneer het bedrag.  
  • Vrijdag 29-12 ik vertrouw het niet, moet toch naar de stad voor iets anders dus kan wel even langs de KPN winkel om te vragen wat er mis is gegaan. Dit is de winkel van Deventer, volgens de medewerker staat alles goed dus ik denk dan ben vast te ongeduldig….
  • Zaterdag 30-12 tijd over dus ik pak alvast alle spullen van Ziggo en stuur deze retour, kunnen ze in elk geval niet zeggen dat ik nog TV of internet gebruik. Probeer Ziggo nog te bereiken maar dit lukt niet.
  • Oud en nieuw geweest en begin weer te twijfelen dus bel Ziggo op dinsdag 2-1 en die geeft aan dat ze wel weten van de overstapservice maar niet dat het signaal al gestopt kan worden, het zogenaamde seintje van KPN ontbreekt dus ik heb nog steeds internet/tv. Ze geven aan dat ik met KPN moet overleggen, zolang zij niets doorgeven loopt mijn contract gewoon door…. Lekker dan, dubbel internet+tv.
  • Direct daarna KPN gebeld, wachttijd valt eerst mee maar daarna moet ze wat uitzoeken dit duurt vrij lang.. Maar goed is ook wel begrijpelijk, jammer genoeg weer niet veel wijzer net als bij de winkel. Alles staat goed in systeem en het bewijs is de e-mail van het contract van KPN. Het zogenaamde “seintje” zegt haar niets, vreemd want ik lees hierover wel in forum en overstapservice. Ze geeft ook nog aan dat je niet van 2 providers internet kan hebben, dat klinkt op-zich plausibel dus stelt me iets gerust maar waarom weet Ziggo van niets...
  • Nu maar via het forum kijken of er iemand te vinden is die wel op het knopje van het “seintje” kan drukken. Ik vraag me namelijk of het mis gaat omdat ik bij Ziggo via ouderwetse koper was aangesloten en bij KPN via glasvezel. Kortom gaat het dan wel goed.

 

Staat er op de orderbevestiging die u van kpn heeft dat u gebruik maakt van de overstapservice? Sowieso is het verstandig om voor de zekerheid zelf Ziggo op te zeggen als de verbinding van kpn werkt.


Ziggo net gebeld en als ik nu zou opzeggen dan gaat er weer een maand opzegtermijn in, ook zij geven aan dat het via de opstartservice moet gebeuren omdat dan de eerder afgesproken datum geldt. Kortom ik moet wachten op KPN, bijzonder dat dit anno 2024 zo lang moet duren, je zou toch verwachten dat dit gewoon automatisch gaat….


Hi en welkom op ons forum @Gert73!

Gewoonlijk gaat het opzeggen van je oude abonnement inderdaad automatisch met onze overstapservice, als dit goed is opgegeven bij de aanvraag van je abonnement. Vooral de vraag van Joep hierboven is daarbij belangrijk, staat op je orderbevestiging de overstapservice vermeld? Zo niet, dan dien je zelf het oude abonnement op te zeggen bij Ziggo. Als de overstapservice wel vermeld staat op de aanvraag van je KPN abonnement, dan zou 't automatisch moeten gaan. 


Hi en welkom op ons forum @Gert73!

Gewoonlijk gaat het opzeggen van je oude abonnement inderdaad automatisch met onze overstapservice, als dit goed is opgegeven bij de aanvraag van je abonnement. Vooral de vraag van Joep hierboven is daarbij belangrijk, staat op je orderbevestiging de overstapservice vermeld? Zo niet, dan dien je zelf het oude abonnement op te zeggen bij Ziggo. Als de overstapservice wel vermeld staat op de aanvraag van je KPN abonnement, dan zou 't automatisch moeten gaan. 

Beste Alexandra, ja dat heb ik gedaan en gewoonlijk zal het vast goed gaan maar nu lijkt het erop dat het niet goed gaat jammer genoeg.

In de e-mail 15-11 jl. staat:

Opzeggen van uw huidige internetdiensten
U gebruikt onze overstapservice voor KPN Thuis. Wij zeggen uw contract op bij Ziggo. Meteen nadat u de diensten van KPN Thuis kunt gebruiken, sturen wij uw huidige aanbieder een bericht. Deze stopt dan direct uw abonnement en de betaling daarvoor.”

Maar dat “meteen” is dus niet gebeurd want dit is meer dan een week geleden en Ziggo weet nog van niets (vandaag gebeld) Kortom of zorg dat de tekst klopt (iets van kan meer dan x weken duren) of zorg dat het dan ook “meteen” is, want nu is het erg onduidelijk wanneer wat gaat gebeuren.

Ik zie ook nog steeds niet een Product bij de MijnKPN app, alleen een “volg je bestelling”, met een opmerking “Als je de producten hebt aangesloten dan zie je die hier”.
We hebben al een week glasvezel internet en kijken alle dagen (veel gezien het weer) TV en nemen ook programma’s op. Dit kan niet Ziggo zijn want alle apparatuur van Ziggo is al teruggestuurd. 


Fijn dat je het nagekeken hebt @Gert73. De overstapservice staat dus daadwerkelijk in de bevestiging, dus er had wel een bericht naar je oude provider moeten gaan. Vul je je forumprofiel zo volledig mogelijk in, inclusief je adres en klantnummer, en geef je daarna hier een seintje? Dan kijk ik even mee.


Fijn dat je het nagekeken hebt @Gert73. De overstapservice staat dus daadwerkelijk in de bevestiging, dus er had wel een bericht naar je oude provider moeten gaan. Vul je je forumprofiel zo volledig mogelijk in, inclusief je adres en klantnummer, en geef je daarna hier een seintje? Dan kijk ik even mee.

Gedaan, in elk geval klantnr en adres


@Gert73 Dankjewel, ik heb je gegevens erbij gepakt. Het valt me op dat de aanvraag van het abonnement nog open staat, deze staat niet op afgerond. En dat sluit aan bij wat jij al aangaf in je eerste bericht, dat je geen sms gekregen hebt met dat alles afgerond is. Dit is dus de bottelnek waardoor dat seintje voor opzeggen niet verstuurd is; vanuit ons systeem lijkt het alsof we wachten op dat je gaat aansluiten - en het systeem wil er niet voor zorgen dat jij mogelijk te vroeg zonder verbinding komt te zitten.

Een paar vragen ter controle:

  • Heb je de NT aangesloten op de glasvezelaansluiting? Deze zat in de doos met installatiebenodigdheden. Zo niet, sluit deze dan alsnog aan
  • Als het antwoord op vraag 1 ja is: Reset dan je modem. Geef 'm daarna de tijd om op te starten. Meestal is dat voldoende om de aanvraag alsnog af te ronden

Zijn bovenstaande punten gelukt? En krijg je na de reset wel een sms over dat alles afgerond is? Ik hoor graag hoe het is gegaan.


@Alexandra dit is het antwoord. Bedankt!

Wel erg jammer dat ik via lang telefonisch contact en na bezoek in de winkel niet gelukt is om deze informatie te krijgen. Nu zijn er 9 dagen voorbij gegaan en moet ik dus volgens Ziggo ook deze 9 dagen betalen, want ook daar heb ik nu een bevestiging van gekregen dat ik over ben naar KPN vanaf 5-1 (maar is dus 27-12). Ik ben benieuwd hoe dit verder geregeld wordt door KPN, jullie kunnen mij geen laksheid aanrekenen aangezien ik direct actie heb ondernomen om te achterhalen wat er mis is gegaan maar dat ik met een kluitje in het riet ben gestuurd en moest wachten...

Daarnaast werkt het dus niet altijd goed met het modem aansluiten, als je internet+tv hebt ga je er ook vanuit dat er een signaal binnenkomt bij KPN.

Hoor graag van je.

 

 


@Gert73 Ik ben blij om te horen dat we zo de oplossing gevonden hebben!

Als het goed is sluiten je facturen straks precies op elkaar aan: De Ziggo factuur stopt op de dag dat je KPN abonnement in gegaan is. Dat is in dit geval iets later dan je  verwachtte, maar als 't goed is betaal je daardoor alsnog niet dubbel. Hou de facturen even in de gaten. Als het niet klopt, laat het dan gerust weten.


@Alexandra ik zal de facturen in de gaten houden. Echter de reden dat ik weg ging is dat het maandbedrag van Ziggo nogal hoger is dan dat van KPN dus er zal altijd een verschil blijven maar goed dat is dan niet anders.

Mijn punt blijft staan dat het dus mis kan gaan (wel internet maar geen seintje dat het gelukt is) en dat ik nergens kan vinden dat de oplossing een reset van het modem is.

Kortom dat zou toch wel handig zijn bij de instructies/handleiding van KPN want dan had ik dat direct gedaan op de 27ste. Wellicht handig dat dit ook ergens gemeld wordt, een voordeel dankzij dit “draadje” hebben mogelijk andere consumenten hier nog iets aan.