Skip to main content

Jaarlijks wordt naar mijn idee per 1 juli het KPN abonnement duurder. Eigenlijk volgt er altijd wel een vooraankondigingsmail. Deze heb ik bijvoorbeeld vorig jaar op 16 mei 2022 gehad. 
Het is nu 27 mei 2023 en we staan aan de vooravond van 2 pinksterdagen waarin ik geen communicatie verwacht. Klopt het dat KPN dan nog 2 dagen heeft omdat ze vóór 1 juni (1 maand voor ingaan verhoging) de verhoging moeten communiceren? 
Waarschijnlijk hele ijdele hoop, maar zou er ook een mogelijkheid zijn dat het abonnement niet verhoogd wordt omdat er (nog) geen communicatie geweest is?
Op de factuur die ik gisteren ontvangen heb en de begeleidende mail staat ook nog niets!!

Of zijn deze mails al wel verstuurd maar heb ik dan niets ontvangen om een of andere reden? In de Ongewenste e-mail zit die ook zeker niet (die houdt ik altijd scherp in de gaten dus dat weet ik zeker).

 

Niemand heeft nog informatie over de inflatiecorrectie over 2023 in principe geldt… Medewerkers vanuit KPN doen er geen uitspraken over tot het moment dat er een aankondiging is geplaatst de mails worden verzonden. 


 

Niemand heeft nog informatie over de inflatiecorrectie over 2023 in principe geldt… Medewerkers vanuit KPN doen er geen uitspraken over tot het moment dat er een aankondiging is geplaatst de mails worden verzonden. 

Van de KPN heeft wellicht nog niemand informatie over de inflatiecorrectie gehad. 
Door mijn werk bij een bewindvoerderskantoor (ik verwerk post op de Backoffice) weet ik wel dat het van concurrent Ziggo al bekend is. Hier zijn abonnementen bij die met € 5,25 per maand omhoog gaan. Deze communicatie heeft de afgelopen maand (tussen Koningsdag en nu) plaats gevonden. 


Er loopt al een topic. Ze zijn laat. Of het komt dit jaar niet. Vanwege de geheel nieuwe propositie met het nieuwe TV+ platform. 

 


Er loopt al een topic. Ze zijn laat. Of het komt dit jaar niet. Vanwege de geheel nieuwe propositie met het nieuwe TV+ platform. 

 

Daar zou ook nog wat in kunnen zitten. Gaan ze de oude abonnementen omhoog gooien en de nieuwe 2023 abonnementen blijven zo. Zoveel mogelijk klanten naar de nieuwe abonnementsvormen krijgen en als je TV erbij hebt, krijg je de KPN TV+ box.

Het is aftellen...


Klopt het dat KPN dan nog 2 dagen heeft omdat ze vóór 1 juni (1 maand voor ingaan verhoging) de verhoging moeten communiceren? 

Hallo @Daan0612 ,

KPN heeft tot en met woensdag 31 mei 2023 de tijd om de klanten op de hoogte te brengen van een eventuele verhoging.

Zie ook het topic van de onlangs gewijzigde algemene voorwaarden: 

 

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

Ik ben heel benieuwd. Bij dochter Solcon zijn de prijzen juist verlaagd. 
 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/het-kan-nog-in-nederland-kpndochter-solcon-verlaagt-prijs-tv-en-internet/

Daar zit ook wel iets in. Bij de abonnementen oude-stijl betaal je nu meer dan bij de nieuwe KPN+-abonnementen. Hoe logisch zou het zijn als iedere klant hetzelfde zou gaan betalen? Gewoon in één keer iedereen gelijk trekken qua prijs en voorwaarden. 
 

Dat lijkt me voor 1 juli 2023 wel wat te kort dag. 


Bij de abonnementen oude-stijl betaal je nu meer dan bij de nieuwe KPN+-abonnementen.

Voor mij is het abonnement oude-stijl juist per maand €0,50 goedkoper.

Ik betaal nu €73,99…

...terwijl ik met TV+ voor precies dezelfde diensten €74,49 zou moeten gaan betalen. 

Ik verwacht overigens geen mailtje meer van KPN over een inflatiecorrectie, het is ondertussen wel heel kort dag om iedereen nog tijdig te kunnen mailen.


Ok duidelijk @wjb ,

Maar de kern van mijn stelling is dat KPN eigenlijk vanaf een bepaalde datum in de toekomst voor iedereen dezelfde prijzen en voorwaarden zou moeten hanteren.

Natuurlijk dan dat wel ruim van te voren dat aankondigen. Ook voor KPN scheelt dat administratieve rompslomp. 
 

Het scheelt ook nog eens een keer verontwaardigde reacties van klanten die constateren dat hun buurman of familielid minder betaalt voor dezelfde diensten. 


@Noordzee En waarom zou iedereen hetzelfde moeten betalen?

@wjb is €0,50 per maand goedkoper uit met zijn abonnement en de daarbij behorende beperkingen.
Zelf ben ik met een TFT-abonnement ongeveer €10 per maand goedkoper uit.
Maar dan heb ik geen pluspakket, heb ik ook geen behoefte aan, er zijn al genoeg zenders.
En wat ik heb voldoet voor mij, ook de lagere snelheid van 50.

De administratieve rompslomp van KPN is geautomatiseerd, dus dat gaat vanzelf.

En al die verontwaardigde reacties? Die komen van lieden die niet goed lezen wat de voorwaarden zijn bij de lagere prijs. 
Een Citroen/Mercedes/Toyata is duurder dan een Lada, maar ze hebben wel allemaal vier wielen, een stuur, een voorruit etc. etc. Je gaat dan ook niet bij de eerst genoemde merken klagen dat ze duurder zijn, maar je vergelijkt wat voor jou van waarde is en neemt aan de hand daarvan jouw beslissing.


Dat is juist het grote verschil met Ziggo niet alleen lopende abonnementen krijgen de correctie of beter geschreven prijsaanpassing. Ook nieuwe klanten krijgen ermee te maken dat per 1 juli het basis abonnementsprijs gaat omhoog. 

Zover ik het goed volg is dat bij KPN bijna nooit gedaan, je kon dan via een kleine tijdelijke aanpassing gewoon terug naar de 'normale' prijs.

 

Dat is meteen ook het vreemde met mobiele abonnementen, verleng je nooit ben je na een paar jaar een kleine 2 tot 3 euro of meer kwijt dan het basis abonnement, terwijl je na verlenging weer de standaard prijs betaald en dan soms zelfs meer data of minuten krijgt. Hoewel dat laatste niet vaak meer gebeurd.

 

 


De administratieve rompslomp van KPN is geautomatiseerd, dus dat gaat vanzelf.

Dat is natuurlijk niet waar. Computersystemen hebben regelmatig onderhoud nodig. Software moet geupgrade worden en soms gedeeltelijk opnieuw geschreven worden omdat het niet meer voldoet. En dan is het niet zo handig om 30 verschillende soorten abonnementen te hebben met 75 verschillende kortingen enzo.

Bovendien bellen er regelmatig klanten die er iets over willen weten. Medewerkers moeten daarom dus al die abonnementen kennen met al die voorwaarden. Dat opleiden kost veel tijd en geld.

En al die verontwaardigde reacties? Die komen van lieden die niet goed lezen wat de voorwaarden zijn bij de lagere prijs. 
Een Citroen/Mercedes/Toyata is duurder dan een Lada, maar ze hebben wel allemaal vier wielen, een stuur, een voorruit etc. 

Het punt is: als je een goedkope lada aan wilt schaffen, dan kan dat. Desnoods 2de hands. Maar dat goedkope Telfort abonnement dat u heeft kan nu niet meer afgesloten worden.


@Noordzee Jij haalt specifiek de inflatiecorrectie aan, maar kpn heeft volgens mij nog nooit de prijzen verhoogd op basis van specifiek inflatie (Bij internet en tv), want dan zou namelijk je contract niet opzegbaar mogen zijn. Dat is bij KPN altijd wel het geval geweest. Dus ik vermoed niet dat 1 Juli een harde datum is. Maar dat KPN ook later een prijsverhoging kan doen op basis van stijgende kosten. 


Er waren altijd ook zender aanpassingen. Die geven recht op voortijdige opzegging. Met name zenders die verdwijnen. 

Ook daar is nog niks van gezegd. Ik ga er nu vanuit dat het zender aanbod ongewijzigd blijft. 

Komt of is er alleen een inflatiecorrectie dan is er van tijdelijk contractvrij zijn volgens mij geen sprake. 


@Noordzee En waarom zou iedereen hetzelfde moeten betalen?

 

Dingen die jij aanhaalt zoals het pluspakket zijn facultatief. IK heb ook geen behoefte aan het pluspakket, dus heb ik dat dan ook niet.

En ja, ook ik heb een 50 Mbit/s abonnement. Maar ik erger me er wel aan dat ik hier werkelijk wekelijks klanten tegenkom die een gratis verhoging hebben ontvangen naar 100 Mbit/s, 200 Mbit/s of zelfs nog meer. Zo op het oog volkomen willekeurig uitgekozen. 

Ik hoef zeker niet minder te betalen als andere klanten, maar ik wil wel dezelfde diensten ontvangen als andere klanten die hetzelfde betalen als ik. 

Dus daarom ben ik ervoor om gewoon eens te stoppen met al die verschillende abonnementsvormen en verschillende voordeeltjes voor klanten. Gewoon voor alle klanten dezelfde tarieven aanbieden waarbij extraatjes zoals het ESPN-pakket bij te sluiten zijn door een verhoging van het abonnementstarief.  


Maar ik erger me er wel aan dat ik hier werkelijk wekelijks klanten tegenkom die een gratis verhoging hebben ontvangen naar 100 Mbit/s, 200 Mbit/s of zelfs nog meer.   

Ook voor klanten nog op koper zitten met maar 30 mbit ofzo zijn dit ontwikkelingen die ... heel slecht te verteren zijn...


Het scheelt ook nog eens een keer verontwaardigde reacties van klanten die constateren dat hun buurman of familielid minder betaalt voor dezelfde diensten. 

Dat werkt alleen als werkelijk “alle” bedrijven in diezelfde tak het zelfde doen, anders creëer je gewoon weer een andere vorm van verontwaardigde reacties.

Wat het namelijk ook zal betekenen is dat dan plotseling iedereen die bij de provider blijft en niets doet, automatisch een nieuwe KPN+ TV ontvanger ontvangt, en misschien zelfs een nieuw modem omdat ze anders met een verouderde exemplaar blijven zitten. Je kunt namelijk niet verwachten dat iedereen dezelfde prijs betaalt voor het zelfde product, maar de één met een Experiabox v8 of v9 blijft zitten en een enorm oude ITV ontvanger terwijl iemand die nu klant wordt een TV+ box krijgt.

Wie gaat de technische ondersteuning bij die mensen thuis regelen? Want niet iedereen is zo kundig om dit zelf te doen, nu al zie je in diverse regio's een te kort aan monteurs ontstaan.

En dan is er nog niet gesproken over de frustraties van klanten die zoiets hebben van; “Waarom betaalt mijn buurvrouw bij concurrent {bedrijf} het eerste jaar (of bij verlengen) minder dan ik?".

Alle prijzen en diensten voor iedereen gelijk trekken klinkt leuk maar het kost een commercieel bedrijf als KPN geld (slapende klanten dus winstmaximalisatie) en voor de consument betekent dit niet per definitie ook een lagere prijs (winstmaximalisatie). Lees; iedereen betaalt vanaf “dan” € 42,50/50,00/52,50 (want er wordt niet langer grof verdiend op slapende klanten).


Verontwaardigde reacties zullen altijd blijven, je kunt niet alle consumenten tevreden stellen laat staan houden.


Een Citroen/Mercedes/Toyata is duurder dan een Lada, maar ze hebben wel allemaal vier wielen, een stuur, een voorruit etc. 

Hallo @JRe , Lada adverteerde in de jaren '70 pagina groot dat ze wèl ARKO hadden (Alle Ramen Kunnen Open) ,🤣 daarom kocht ik toentertijd eens een Lada 1200, had ik 'm nog maar.😥


De administratieve rompslomp van KPN is geautomatiseerd, dus dat gaat vanzelf.

Dat is natuurlijk niet waar. Computersystemen hebben regelmatig onderhoud nodig. Software moet geupgrade worden en soms gedeeltelijk opnieuw geschreven worden omdat het niet meer voldoet. En dan is het niet zo handig om 30 verschillende soorten abonnementen te hebben met 75 verschillende kortingen enzo.

Ik vind dat aantal verschillende kortingen helemaal niet zo spannend, in de branche waar wij de automatisering voor verzorgen is het aantal verschillende kortingen vaak vele vele malen hoger. Bij één van onze klanten loopt dat zelfs in de duizenden en dat hoeft geen enkel probleem te zijn.


Dus ik vermoed niet dat 1 Juli een harde datum is. Maar dat KPN ook later een prijsverhoging kan doen op basis van stijgende kosten. 

Algemene Voorwaarden per 1 Januari 2023 voor nieuwe klanten, per 1 April 2023 ook voor oude klanten. Daarmee is 1 juli een vaste datum geworden waarop inflatiecorrectie zal worden toegepast.

Dat betekent dus dat KPN tot en met 31 mei de tijd heeft deze aan te kondigen.

Dat ze dus een harde (vaste) datum hebben opgenomen in hun Algemene Voorwaarden betekent echter nog niet dat ze ook daadwerkelijk inflatiecorrectie gaan toepassen. Dat betekent dus, afwachten...


@Noordzee En waarom zou iedereen hetzelfde moeten betalen?

 

 

En ja, ook ik heb een 50 Mbit/s abonnement. Maar ik erger me er wel aan dat ik hier werkelijk wekelijks klanten tegenkom die een gratis verhoging hebben ontvangen naar 100 Mbit/s, 200 Mbit/s of zelfs nog meer. Zo op het oog volkomen willekeurig uitgekozen. 

 

Dit snap ik op zich wel. Ik heb toen ik weer klant werdt voor 100 Mb gekozen dat zou mij nu minder kosten terwijl TV juist duurder is.

Wezenlijk moeten alle klanten dan naar dezelfde propositie worden omgezet. Dat kan voor de ene klant voordelig uitpakken en voor de ander juist duurder. En verplicht naar TV+ dat weet ik zo net nog niet.

 

Ps @Noordzee ik weet niet hoe goed je op de hoogte ben van de abonnementen bij de andere providers, dan valt het blij KPN nog wel mee. Zeker sinds de introductie van Hussel.


@Galdor68 

Ik volg alleen de ontwikkelingen bij KPN en CanalDigitaal. 


Dus ik vermoed niet dat 1 Juli een harde datum is. Maar dat KPN ook later een prijsverhoging kan doen op basis van stijgende kosten. 

Algemene Voorwaarden per 1 Januari 2023 voor nieuwe klanten, per 1 April 2023 ook voor oude klanten. Daarmee is 1 juli een vaste datum geworden waarop inflatiecorrectie zal worden toegepast.

@GerritS76 Maar daar heb ik het ook niet over. De inflatiecorrectie kan tot 1 juli, maar de algemene prijsverhoging los van inflatieverhoging mag volgens de voorwaarden gewoon na 1 juli plaatsvinden, staat nergens dat het niet zou mogen. 


@GerritS76 Maar daar heb ik het ook niet over. De inflatiecorrectie kan tot 1 juli, maar de algemene prijsverhoging los van inflatieverhoging mag volgens de voorwaarden gewoon na 1 juli plaatsvinden, staat nergens dat het niet zou mogen. 

Ik denk niet dat ze nog met prijsverhogingen komen nadat ze hun Algemene Voorwaarden hebben aangepast en dus alleen nog prijsverhogingen op nieuwe overeenkomsten doorvoeren en op lopende alleen nog inflatiecorrectie doorrekenen - wanneer ze daar zin in hebben.

Het kan natuurlijk wel, dat ze prijzen tussentijds verhogen maar ergens betwijfel ik het ten zeerste.

Alleen is de propositie iets wat veranderd enkele maanden geleden waardoor de kans reëel is dat ze voor het huidige aanbod geen inflatiecorrectie rekenen.


Bij thuis abonnementen heeft KPN volgens mij nog nooit een inflatiecorrectie toegepast. Dat was elk jaar "gewoon" een prijsaanpassing waarbij klanten konden opzeggen. 


Bij thuis abonnementen heeft KPN volgens mij nog nooit een inflatiecorrectie toegepast. Dat was elk jaar "gewoon" een prijsaanpassing waarbij klanten konden opzeggen. 

Precies dit, echte inflatiecorrectie dus een paar cent heb ik nog nooit mee gemaakt, voor een thuis abonnement alleen bij mobiele abonnementen.

 

En letten we wel op de tekst in de voorwaarden.

Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

 

Ik lees hier nergens in dat het ook daadwerkelijk gebeurd.

Doorgaans waren het inderdaad prijsverhogingen mede gebaseerd op de inflatie maar niet beperkt tot.