Skip to main content

Ik ben een ex-xs4all klant, en heb uit die periode een tweetal “gratis” opties bij mijn abonnement gekregen. 
Dat zijn Spotify Premiun en een Mobile Internet Sim die ik gebruik in een Mifi Router.

Afgelopen week is glasvezel in mijn huis aangelegd, en ik heb nu een fraai wit glasvezelaansluitpunt in de meter kast. 
Stel dat ik overstap naar glasvezel van KPN raak ik die twee “gratis” features dan kwijt?

U hoeft niets meer te doen. U krijgt automatisch bericht dat uw wordt overgezet op glasvezel.  Dit kan best een tijdje duren. U behoudt dan het huidige abonnement.  Zodra u iets gaat veranderen gaat u over naar een nieuw abonnement met de daarvoor geldende voorwaarden. Dan bent u dus de voordelen kwijt. Is dit het antwoord op uw vraag?


Je zou kunnen bellen naar xs4all op 0203987666 en dit kunnen voorleggen. Vaak kunnen ze de overstap naar glas prima in gang zetten zonder iets aan te passen. Als jij gaat bellen met KPN op 0800-0402 dan gaat je abonnement inderdaad snel over op een nieuw KPN abonnement en verlies je je huidige voorwaarde.


Er is mij meerdere malen gezegd dat de toestemming die ik heb gegeven voor montage alleen zou gelden voor het monteren van het glasvezel aansluit punt.

Als ik echt over wil naar glas zou dat niet vanzelf gaan, maar moet ik zelf actie ondernemen.

Klopt die informatie niet?

@Joep1965: hoelang is een tijdje in dagen, globaal geschat.


Bij alle adressen die glasvezel hebben gaat de koperaansluiting op een gegeven moment uit. Toevallig ken ik iemand die ook bij xs4all zit en daar heeft het een maand of drie geduurd tot ze ineens een bericht kregen dat ze omgezet gingen worden. 


Dan wacht ik voorlopig af. Ik haal 200/30 met mijn VDSL, dus de noodzaak voor een snelle overgang is er niet.


Ik heb nog steeds een xs4all abonnement (binnen KPN natuurlijk) en ben overgezet van vdsl naar glas zonder enige wijziging in het abonnement. Op de maandelijkse factuur heet dat 'Glasvezel Upgrade' en is gratis.


Hoeveel tijd zat er ongeveer tussen montage van het witte kastje in je huis, en de daadwerkelijke overgang?


Hoeveel tijd zat er ongeveer tussen montage van het witte kastje in je huis, en de daadwerkelijke overgang?

Bij mij ongeveer veertien dagen en dat is best snel. Dat komt denk ik omdat ons appartementencomplex in één keer is voorzien van glas en na oplevering door KPN netwerk de verschillende providers vrijwel direct zijn gestart om koper om te zetten naar glas. Dit natuurlijk alleen op de adressen die hiervoor nadrukkelijk toestemming hadden gegeven.

 


Hoeveel tijd zat er ongeveer tussen montage van het witte kastje in je huis, en de daadwerkelijke overgang?

Dit kan maximaal drie jaar duren duren. 


Krijg je dan nog de keuze tussen Experia/Fritzbox, en wel/geen installatie door monteur?


Krijg je dan nog de keuze tussen Experia/Fritzbox, en wel/geen installatie door monteur?

Verander je niets aan je abonnement dan behoudt je je FritzBox. Ga je over naar een KPN abonnement krijg je de Experia die je na het activeren van de verbinding kunt behouden of tegen meerprijs een FritzBox kunt huren. Een eigen FB plaatsen kan natuurlijk ook.

Wel of geen monteur bepaal je in principe zelf. Het glasvezel modem kun je, mits al geregistreerd en geactiveerd zelf plaatsen.

Disclaimer: dit was anderhalf jaar geleden zo, er kan het e.e.a. veranderd zijn natuurlijk.


Kortom, voorlopig afwachten. Als dat te lang duurt kan ik altijd nog proberen de zaak te versnellen.


Kortom, voorlopig afwachten. Als dat te lang duurt kan ik altijd nog proberen de zaak te versnellen.

Idd., mocht je meer willen weten of de opties verkennen om te versnellen doe dat dan altijd via het XS4ALL nummer 0203987666. Er zit nog steeds een merkbaar verschil in service via dit nummer en bij KPN zelf.

Waarschijnlijk wordt je t.z.t. zelf benaderd omdat VDSL op een bepaald moment toch stopt.


Dat VDSL gaat stoppen is me inderdaad al vaker verteld.

Dank iedereen voor de hulp.


Ben vandaag overgegeaan naar glas vanaf ADSL XS4ALL Adsl Basic 50/10 daar heb ik nu 200/200 voor terug gekregen incl. Fritzbox die ik in dit geval niet nodig heb. Abo is het zelfde en kosten ook.

Ik ga kijken als de bestelling is afgerond om naar 1000/1000 te gaan


Ben vandaag overgegaan naar glas vanaf ADSL XS4ALL Adsl Basic 50/10 daar heb ik nu 200/200 voor terug gekregen incl. Fritzbox die ik in dit geval niet nodig heb. Abo is het zelfde en kosten ook.

Ik ga kijken als de bestelling is afgerond om naar 1000/1000 te gaan

Heel mooi @Fabian Verschoor , veel plezier van je glas verbinding. Ken jouw internet gebruik natuurlijk niet maar 1 Gb is best wel veel. In de praktijk zul je weinig verschil ervaren tussen 200 en 1000 Mb/s.

Heb zelf 100/100, dat is voor mij meer dan genoeg en prijstechnisch interessant.

Ps. Heb in het verleden wel de stappen gemaakt van 100 naar 1000 en weer terug. Vooralsnog blijf ik op 100/100.

 


Kortom, voorlopig afwachten. Als dat te lang duurt kan ik altijd nog proberen de zaak te versnellen.

 

Waarschijnlijk wordt je t.z.t. zelf benaderd omdat VDSL op een bepaald moment toch stopt.

 

Dat ga ik dan zien. Als ik op de site van Freeedom kijk of ik glas kan bestellen kan ik alleen een pre-order doen. Een andere huis bij mij in de straat kan wel een order doen. Volgens Freedom betekent dit dat mijn “glas status” nog niet in alle systemen is doorgedrongen.


Weer een stapje verder. Kpnnetwerk.nl geeft aan dat mijn woning is aangesloten op glasvezel.

Ik heb nu xs4all benaderd om te vragen naar vervolgstappen.


Inmiddels via xs4all de overgang in gang gezet. Ik houd mijn 7581, en krijg dus alleen zo’n glasvezel kastje.

Ik kan later een afspraak maken met een monteur, maar wellicht kan ik het toch niet laten als dat glasvezelkastje er is om zelf aan de slag te gaan.
Hoe is jullie ervaring met doe het zelf?


Bij het glasvezel modem dat je ontvangt zit een montage instructie. Het is in principe een doe-het-zelf gebeuren. Tenzij XS4ALL anders beslist en je modem terplaatse door een monteur laat plaatsen èn registreren. De HD kan je uitsluitsel geven. Bij een dhz uitvoering moet je daarna in de 7581 alleen nog te kiezen voor FTTH van XS4ALL of KPN.


Ben vandaag overgegaan naar glas vanaf ADSL XS4ALL Adsl Basic 50/10 daar heb ik nu 200/200 voor terug gekregen incl. Fritzbox die ik in dit geval niet nodig heb. Abo is het zelfde en kosten ook.

Ik ga kijken als de bestelling is afgerond om naar 1000/1000 te gaan

Heel mooi @Fabian Verschoor , veel plezier van je glas verbinding. Ken jouw internet gebruik natuurlijk niet maar 1 Gb is best wel veel. In de praktijk zul je weinig verschil ervaren tussen 200 en 1000 Mb/s.

Heb zelf 100/100, dat is voor mij meer dan genoeg en prijstechnisch interessant.

Ps. Heb in het verleden wel de stappen gemaakt van 100 naar 1000 en weer terug. Vooralsnog blijf ik op 100/100.

 

Ik heb naast mijn XS4ALL een Ziggo Abo 600/70 dat is mijn primaire lijn op het moment en XS4ALL gebruik ik als backup lijn, dat was een 50/10 ADSL lijn en aangezien die erg gelimiteerd was had de Ziggo het voordeel. nu met nieuwe mogelijkheden wil ik dit gaan omdraaien omdat het glasvezel wat voordelen geeft, lagere latency en de upload is ook fijn voor self hosting. daarnaast heb ik een puber die groot verbruiker is en ik een aantal dagen als IT'er ook thuis werk is een beetje snelheid wel fijn. en uiteindelijk met wat aanpassingen blijven de kosten hetzelfde en zou ik 1000/1000 - 400/50 uitkomen ipv 600/70 - 200/200 wat ik nu heb, maar eerst van XS4ALL naar KPN, want 74,50 is een beetje gortig 🤔


Reageer