Skip to main content

Ik krijg een rekening van de gedeelde mb's met het toestel van mijn vrouw voor verblijf in buitenland. Blijkt dat we al ver over de toegestane gezamelijke mb's zitten. Dit kan ik trouwens niet goed terug zien en ben erg onaangenaam verrast. De regels over het verbruik in hetĀ buitenland met gedeelde mb's is erg onduidelijk. KPN zou dit beter moeten communiceren vooraf. Hoe het precies werkt is eigenlijk nog steeds erg onduidelijk. De enige melding die mijn vrouw heeftĀ gehad is vandaag dat de 80% van het limiet van ā‚¬60,50 voor internet buiten de EU gebruikt. En we zijn niet eens buiten de EUĀ geweest. Ik neem aan dat Griekenland en NoordĀ MacedoniĆ« in de EU liggen. Als ik thuis ben zal ik iig officieel protest indienen.

Ā 

*Admin edit: eigen topic aangemaakt.Ā 

HalloĀ @WillemB57Ā 

Ik denk dat jouwĀ probleem niets met gedeelde MB's te maken heeft.
Griekenland valtĀ inderdaad onder de EU-regulering waarbij je gewoon kan blijven internetten, bellen en smsā€™en uit je huidige abonnement zoals je gewend bent in Nederland.
Noord-MacedoniĆ« is echter eenĀ Voordeelland buiten de EU.Ā De tarieven voor dit land zijn anders dan in Nederland.Ā Heb je geen Extra Bundel voor een land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'? DanĀ geldt een buitenbundeltarief. Bekijk ze hieronder.

  • Internet:Ā ā‚¬ 2,50 / MB

  • Bellen:Ā ā‚¬ 1,00 / min

  • Gebeld worden:Ā ā‚¬ 0,50 / min

  • Sms versturen:Ā ā‚¬ 0,30 / sms

  • Sms ontvangen:Ā gratis

Zodra je ā‚¬ 60,50 (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MBā€™s, blokkeert je internet automatisch. Je krijgt zowel bij 80% als bij 100% verbruik een sms.

bron:Ā Internetten, bellen en sms'en buiten de EU, overal ter wereld | KPN


Ik ben een keer in Griekenland geweest en stondĀ boven op een berg, en heb toen blijkbaar verbinding gehad met een Turkse antenne. Kort telefonisch gesprekje koste toen ook opeens een paar euro. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn geweest? Succes...

Ā 


Ik dacht we zijĀ  in europa, had er verder geen acht opgeslagen.


Ik dacht we zijĀ  in europa, had er verder geen acht opgeslagen.

Ā 

Je hebt Europa en je hebt de EU. Het zonder extra kosten gebruiken van je Nederlandse bundel in het buitenland geldt echt voor de landen die bij de EU horen en (om het ingewikkeld te maken)Ā een paar andere niet-EU Europese landen waar dezelfde afspraak is gemaakt. Noorwegen is een mooi voorbeeld van die laatste.

(Noord) Macedoniƫ is nog altijd geen lid van de EU en er is geen extra afspraak mee dus dan gaat het helaas niet op en betaal je snel de hogere kosten. Die dan wel worden gestopt bij een bedrag van 60,50 maar ja.. dan ben je toch te laat.

InĀ elk geval altijd aan te raden om onderstaande pagina te checken en bij dat dropdownlijstje het land in te vullen waarvan je wil weten wat het kost.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Ā 


Hoi @WillemB57!

Dit heeft inderdaad niet met het delen van MB's te maken, zoals @RBxxĀ ook al zegt. Het heeft te maken met gebruik van data in het buitenland.

Ā 

Griekenland valt inderdaad binnen de EU. Hier kun je jouw bundel gebruiken zoals je dat in Nederland gewend bent.

Griekenland valtĀ inderdaad onder de EU-regulering waarbij je gewoon kan blijven internetten, bellen en smsā€™en uit je huidige abonnement zoals je gewend bent in Nederland.
Noord-MacedoniĆ« is echter eenĀ Voordeelland buiten de EU.Ā De tarieven voor dit land zijn anders dan in Nederland.Ā Heb je geen Extra Bundel voor een land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'? DanĀ geldt een buitenbundeltarief. Bekijk ze hieronder.

  • Internet:Ā ā‚¬ 2,50 / MB

  • Bellen:Ā ā‚¬ 1,00 / min

  • Gebeld worden:Ā ā‚¬ 0,50 / min

  • Sms versturen:Ā ā‚¬ 0,30 / sms

  • Sms ontvangen:Ā gratis

Zodra je ā‚¬ 60,50 (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MBā€™s, blokkeert je internet automatisch. Je krijgt zowel bij 80% als bij 100% verbruik een sms.

bron:Ā Internetten, bellen en sms'en buiten de EU, overal ter wereld | KPN

Ā 

Wel kan het voorkomen dat je verbinding maakt met een Turkse mast als je dichtbij de grens zit. Ditzelfde is @Ronald31Ā ook al eens overkomen:

Ik ben een keer in Griekenland geweest en stondĀ boven op een berg, en heb toen blijkbaar verbinding gehad met een Turkse antenne. Kort telefonisch gesprekje koste toen ook opeens een paar euro. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn geweest? Succes...

In zo'n situatie kun je het beste handmatig een netwerk selecteren.

Ā 

Als laatste: OpĀ BuitenlandĀ kun je zien dat MacedoniĆ« niet binnen de EU valt, zoals @Ward_Ā ook zegt.

Ik dacht we zijĀ  in europa, had er verder geen acht opgeslagen.

Je hebt Europa en je hebt de EU. Het zonder extra kosten gebruiken van je Nederlandse bundel in het buitenland geldt echt voor de landen die bij de EU horen en (om het ingewikkeld te maken)Ā een paar andere niet-EU Europese landen waar dezelfde afspraak is gemaakt. Noorwegen is een mooi voorbeeld van die laatste.

(Noord) Macedoniƫ is nog altijd geen lid van de EU en er is geen extra afspraak mee dus dan gaat het helaas niet op en betaal je snel de hogere kosten. Die dan wel worden gestopt bij een bedrag van 60,50 maar ja.. dan ben je toch te laat.

InĀ elk geval altijd aan te raden om onderstaande pagina te checken en bij dat dropdownlijstje het land in te vullen waarvan je wil weten wat het kost.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Ā 

Voor gebruik in Macedoniƫ gelden de volgende tarieven:

Je bent in Macedoniƫ en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'.

  • Internet:Ā Ā ā‚¬ 2,50 / MB

  • Bellen:Ā Ā ā‚¬ 1,00 / min

  • Gebeld worden:Ā Ā ā‚¬ 0,50 / min

  • Sms versturen:Ā Ā ā‚¬ 0,30 / sms

  • Sms ontvangen:Ā Ā gratis

Ā 

Je kunt straks de factuur nog bekijken voor een specificatie van de kosten. Maar ik denk dat deze gewoon kloppen.