Skip to main content

Hi,

ten eerste zijn jullie ontzettend slecht te bereiken en ten tweede ontvang ik nog niet eens bij landen in het buitenland een bericht dat ik €60,50 aan extra data kosten heb gemaakt zonder dat mijn data roaming aanstaat. Ik ben dan ook niet van plan om dit te gaan betalen ! En zie graag persoonlijk contact om dit op te lossen.

Vul je forum profiel aan met je adres,naam, klantnummer en mobiel nummer dan ziet een moderator wie je bent zodra je topic aan de beurt is


Doe me een lol en sms in ieder geval "BESCHERMING AAN" naar 1266, dan ben je de volgende keer in ieder geval beschermd tegen die exorbitant hoge dataroaming kosten.


Hi @Sharon.,

Wat ontzettend zuur dat er kosten worden berekend die je niet verwacht had ☹️

Roamingkosten worden bij ons in rekening gebracht door een roamingpartij zoals een buitenlandse aanbieder, of in dit geval waarschijnlijk de aanbieder van een satellietverbinding. Je geeft aan dat je roaming in je telefoon niet aan had staan, maar blijkbaar is er tóch verbruik geweest via netwerk van een andere aanbieder. Wij verzinnen in ieder geval niet zelf dat er verbinding is gelegd met een ander netwerk en wij zijn ook niet de partij die deze kosten in rekening brengt. Wij hebben het bedrag dat op je factuur komt te staan ‘voorgeschoten’ en brengen het vervolgens weer bij jou, als daadwerkelijke gebruiker, in rekening via je factuur.

Als je dit wel echt uitgezocht wil hebben, wil ik je aanraden om hier een klacht voor in te dienen, zodat onze klachtenafdeling de situatie goed kan bekijken en je hier verder mee kan helpen. Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen, dus je kunt eventueel screenshot delen zodat de collega's van de klachtenafdeling direct alle benodigde informatie hebben om dit goed te kunnen onderzoeken.

Ik zie dat WJB je al gewezen heeft op de nieuwe ‘BESCHERMING AAN’ optie en wil je aanraden om die sms te versturen zodat dit bij toekomstige reizen niet meer voor kan komen!

 


...en wij zijn ook niet de partij die deze kosten in rekening brengt. Wij hebben het bedrag dat op je factuur komt te staan ‘voorgeschoten’ en brengen het vervolgens weer bij jou, als daadwerkelijke gebruiker, in rekening via je factuur.

Dat is echt onzin, jullie brengen veel meer in rekening dan dat door die roaming partner bij jullie in rekening gebracht wordt. Jullie beweren dat dat niet het geval is maar daar geloof ik helemaal niets van en als het dan zo zou zijn dan zijn jullie wel hele slechte onderhandelaars want andere providers brengen veel, heel veel minder in rekening.

Jullie brengen zonder bundel in Turkije bijvoorbeeld €2,50 per MB in rekening terwijl Odido daar €0,06 per MB in rekening brengt.

Dat is natuurlijk een enorm verschil (40 keer zoveel) en dat is voor mij alleen te verklaren als er gewoon een enorm gedeelte van die kosten bij jullie aan de strijkstok blijft hangen.

Daarnaast gaan jullie ongemerkt door met roamen tot de wettelijk toegestane €50,- excl. BTW (€60,50 incl. BTW) terwijl Odido de klant beter in bescherming neemt door bij €10,- het dataverbruik al te blokkeren.


Ik weet niet wat de andere providers ons precies in rekening brengen, ben niet aanwezig bij de onderhandelingen @wjb en kan daar dus niks zinnigs over zeggen. Ook heb ik geen idee wat voor overweging andere providers maken bij het doorberekenen van de kosten. Dit bestempelen als onzin terwijl je niet betrokken bent bij de besluitvorming over dit onderwerp van beide partijen, vind ik dan ook een beetje flauw.

Los van de hoogte van de kosten, is het alsnog zo dat wij kosten in rekening gebracht krijgen door een andere provider, zodra 1 van onze klanten gebruik maakt van hun netwerk. Op de factuur zie je vervolgens precies terug op welke datum en tijdstip het verbruik plaats heeft gevonden dat in rekening wordt gebracht. Hierbij is het van belang om te weten dat datum en tijdstip bij een datasessie, het einde van de sessie weergeven. Dus mocht er een datasessie worden geregistreerd op bijvoorbeeld 04-08-2024 17:15, dan is de datasessie op dat moment gestopt. Wanneer de datasessie begonnen is hebben wij niet inzichtelijk. Ook kan er vanuit de andere provider vertraagd worden doorgegeven, waardoor je het bericht over de kosten pas ontvangt als de datasessie al een poosje af is gelopen. 

 

 


Ben het woord voor woord met je eens @Maja van KPN


Dit bestempelen als onzin terwijl je niet betrokken bent bij de besluitvorming over dit onderwerp van beide partijen, vind ik dan ook een beetje flauw.

Ik denk heel serieus dat het niet zo is dat jullie puur de kosten rekenen die door de roamingpartners in rekening gebracht worden, het gaat er bij mij simpelweg niet in dat dit wel zo zou zijn.

Als het wel zo zou zijn dan had KPN natuurlijk allang haar abonnees in bescherming genomen door standaard de dataroaming limiet op €0,- te zetten. Als je weet hoeveel abonnees er al slachtoffer geworden zijn van die exorbitante dataroamingkosten dan kan het er bij mij echt niet in dat jullie het niet van de daken schreeuwen hoe je die exorbitante dataroamingkosten kunt voorkomen en de dataroaminglimiet ook niet standaard op €0,- hebben staan. Er moet dus haast wel een commercieel belang zijn om dat niet te doen en dat vind ik zeer verwerpelijk.

Je kunt het flauw noemen, maar ik denk echt dat de vork toch iets anders in de steel steekt dan dat hier voorgehouden wordt.

 

Weten je dat jullie zelf (sommige) buitenlandse partijen die via het KPN netwerk roamen ook minder dan €0,05 per MB in rekening brengen?

 


Man kan natuurlijk altijd de rozijnen pikken, Odido heeft ook keerzijde betrekkelijk tot Turkije. Bij de oude T-Mobile Go abo gelden

Zone 2 (rest van Europa, Australië, Canada, Ned. Caribisch Gebied, Marokko, Suriname, Turkije, VS)

  • Bellen vanuit Zone 2 is € 1,27 per minuut. 

  • Gebeld worden vanuit Zone 2 is € 0,76 per minuut. 

  • Bellen vanuit NL naar Zone 2 is € 1,02 per minuut. 

  • Sms’en is € 0,51 per sms. 

  • Internet: € 2,50 per MB of met Travel & Surf. 

Travel & Surf

Dagpas XS-pas € 4,99 100 MB

3 dagen S-pas  € 9,99 250 MB

Weekpas M-pas € 14,99 500 MB

2 weken L-pas € 24,99 1000 MB

Dan is KPN weer voordeliger. Zo noemt man selectieve verontwaardiging.

 

 


Man kan natuurlijk altijd de rozijnen pikken, Odido heeft ook keerzijde betrekkelijk tot Turkije. Bij de oude T-Mobile Go abo gelden

Zone 2 (rest van Europa, Australië, Canada, Ned. Caribisch Gebied, Marokko, Suriname, Turkije, VS)

  • Bellen vanuit Zone 2 is € 1,27 per minuut. 

  • Gebeld worden vanuit Zone 2 is € 0,76 per minuut. 

  • Bellen vanuit NL naar Zone 2 is € 1,02 per minuut. 

  • Sms’en is € 0,51 per sms. 

  • Internet: € 2,50 per MB of met Travel & Surf. 

Travel & Surf

Dagpas XS-pas € 4,99 100 MB

3 dagen S-pas  € 9,99 250 MB

Weekpas M-pas € 14,99 500 MB

2 weken L-pas € 24,99 1000 MB

Dan is KPN weer voordeliger. Zo noemt man selectieve verontwaardiging.

Mooi hè dat Odido al wel maatregelen genomen heeft om die exorbitante dataroamingkosten terug te dringen. Nu KPN nog.


Zo zal het inderdaad verschillen per provider. Zorg er gewoon voor dat je vooraf weet hoe het werkt en wat de kosten zijn. Ook niet zo moeilijk toch? 
 


Reageer