Skip to main content

Hi, ik heb in Montenegro een supervoordeelbundel aangeschaft. Ik heb gewacht tot deze bevestigd werd en zichtbaar in de app (gecheckt via wifi). Ik ben toen internet gaan gebruiken, en heb nu alsnog een sms gekregen dat ik 60,50 eu kosten heb gemaakt. Er staat ook dat ik nog 0 mb/min/sms heb gebruikt in de app. Wat gaat hier mis?

Had jij op jouw telefoon de mobiele data en/of dataroaming uit staan voordat je Internet bent gaan gebruiken?

M.a.w. heb je dataroaming en/of mobiele data expliciet aan moeten zetten voordat je Internet op kon gaan?


Ja ik had alles uitgezet, mobiele data & roaming. Pas aangezet toen ik de bundel kon zien. 


In de app staat wel alleen 0,56 eu kosten, dat is omdat ik op de grens vliegtuigstand heb aangezet, misschien net een paar seconde te laat. Toen direct mobiele data en roaming uitgezet.


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je er erg in had, in die paar seconden 24MB verbruikt via een provider van buiten de EU. Dat kan heel goed want zodra je de vliegtuigmodus beëindigt zal je telefoon de mail van synchroniseren, icloud bijwerken, apps updaten, etc. en dan is 24MB zo verbruikt.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Helaas is het eigen verantwoording. De kosten zijn in dit geval terecht. 


Ja ik had alles uitgezet, mobiele data & roaming. Pas aangezet toen ik de bundel kon zien. 

Dus jouw bundel was al actief voordat je mobiele data en/of dataroaming aanzette?

Als dat zo is dan zal KPN je die kosten moeten restitueren.

Kan jij eens een screenshot plaatsen van het smsje van het door KPN actief melden van die bundel met het tijdstip.

Kan je ook een screenshot plaatsen van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur met daarop het moment dat die kosten voor data gemaakt zijn?


Hmm ik kan denk ik nu nog niet zien op welk moment de kosten zijn gemaakt.. ondertussen staat er idd in de app dat ik 22MB zou hebben verbruikt.. misschien inderdaad in die paar seconde dat we op de grens stonden te wachten.Â