Skip to main content

Bij ons zou glasvezel aangelegd worden. KPN stuurde daarom in december 2021 al een nieuw modem, geschikt voor glasvezel.

Maar de aanleg van glasvezel duurt hier verschrikkelijk lang, het moet nog steeds gebeuren.

Nu ontving ik een brief van KPN waarin staat dat ik mijn bestelling heb geannuleerd (wat helemaal niet het geval is) en het verzoek om het nieuwe modem terug te sturen. Maar dat modem zal ik dus straks nog nodig hebben!

Met bellen naar 0800-0402 kom ik niet verder; alleen maar een automatische beantwoorder die me verwijst naar een FAQ.

Wat moet ik nu met dit dringende verzoek om het nieuwe modem terug te sturen?

Hoi @Siard . Welkom op het forum.

Dit is vreemd en ik heb eerst wat meer info nodig om er wat zinnigs over te zeggen. Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 


Profiel inmiddels aangevuld.

Toen KPN in dec. 2021 het nieuwe modem stuurde, verzocht men om het oude terug te sturen. En nog eens een herinnering met een dringend verzoek om het ‘alstublieft’ terug te sturen. Heb daarover via chat contact gehad met een KPN-medewerker. Sindsdien bleef het stil.

Nu er, na bijna anderhalf jaar, nog steeds niets is teruggezonden, gaat men er vanuit dat de bestelling is geannuleerd en verzoekt men om het nieuwe modem terug te sturen.

Maar kijk maar eens op kpnnetwerk.nl en vul mijn postcode en huisnummer in, dan is te zien dat de glasvezelaansluiting nog steeds op zich laat wachten.


Ik zie gewoon een actief abonnement, @Siard . Mis ik iets?

Van dat terugstuur bericht hoef je je niets aan te trekken.


Waar het om gaat is dat KPN een nieuw modem stuurde geschikt voor glasvezel en het oude modem terug wilde. Maar de aanleg van glasvezel duurt hier zo vreselijk lang, dus het oude modem heb ik nog nodig. Nu willen ze het nieuwe modem terug, maar dat zal ik dus straks ook nodig hebben.

Ik vrees dat ik bij KPN nu te boek sta als een kwaadaardig iemand die de modems botweg voor zichzelf houdt. Maar het oude modem zal ik t.z.t. zeker terugsturen. Misschien dat de situatie als notitie in uw administratie kan worden opgenomen?


Ja. Ik noteer dat.  Geen zorgen daarover. 

Nog even uit interesse: Welk type ‘oud’ modem heb je en welke nieuwe versie hebben ze jou gestuurd?


De oude is de ZTE Experiabox, zie de eerste twee plaatjes.

De nieuwe is de ‘Box 12’, laatste twee plaatjes.

Door de overgang op glasvezel zou de nieuwe nodig zijn.

ZTE Experiabox voorkant
ZTE Experiabox achterkant
Box 12 voorkant
Box 12 achterkant

 


Dat is een oud beestje.  Als ie verder goed werkt en je bent tevreden laat hem voorlopig maar hangen. 

Maar als je issues met het oude modem hebt kun je ook alvast de box12 installeren.  Mocht je dat willen laat het even weten dan geef ik je een paar tips. 


De ZTE doet het nog prima. En ik had begrepen dat de Box 12 voor glasvezel bestemd is. Maar als die ook voor het kopernetwerk al bruikbaar is, zou ik het wel interessant vinden om die alvast te installeren.

Ik had al gezien dat de software daarvan wordt ge-update, en dat ik me daarvoor zonodig kan aanmelden, mocht er haast bij zijn.

Maar ja, mocht u adviseren om toch de oude voorlopig maar te blijven gebruiken, laat het ook maar weten.


Eigenlijk kan het weinig kwaad om te experimenteren met de box12.  Mocht die om wat voor reden niet bevallen kun je ook de ZTE weer terugplaatsen.

De Box12 heeft nieuwe functies en er kan sowieso meer met wifi.   

Mocht je dit willen proberen is het heel simpel:

Box12 aansluiten (grijze dsl poort)l. En daarna een harde reset geven.

En daarna even 15 minuutje wachten.   In de meeste gevallen blijven de wifi gegevens hetzelfde. Zo niet, dan staan ze achterop de box12. 


Nu, hoera, de Box12 doet het ook, ook de WiFi-verbinding naar mijn mobiel.

Bij het oude modem hoorde nog een splitter. Één van de twee uitgangen ging naar de DSL-poort, de andere naar een PSTN-poort. Deze is blijkbaar niet meer nodig.

Sjonge, als ik dit anderhalf jaar geleden had geweten, dan had ik hem destijds al kunnen installeren en had het oude modem meteen geretourneerd kunnen worden. Ga ik direct alsnog doen.

Ben een heel stuk wijzer geworden.

Bij deze dan maar mijn grote dank voor deze verhelderende uitleg.


Die splitter is inderdaad niet meer nodig en zelfs een potentiele storingsbron. 

Fijn dat je de stap genomen hebt!!Â