Skip to main content

Ik kreeg tijdens mijn vlucht naar mijn vacantieadres een sms dat er 60,50 in rekening wordt gebracht.   De telefoon niet aan geraakt!

 

graag oplossen.   Heb al een. Topic lopen maar reactie ho maar.   Geen oplossing dan trek ik wel mijn eigen conclusie hieruit.  Ben pas 22 jaar klant🥺

Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Je phone heeft vast en zeker aangestaan en daarom heb je een SMS je ontvangen en daardoor moet KPN 60,50 EURO betalen aan de  buitenlandse provider en je phone heeft vast en zeker   niet in de vliegtuig modes gestaan.

Korrtom je zult hoe zuur ook de 60,50 moet je helaas  betalen aan de KPN 


Korrtom je zult hoe zuur ook de 60,50 betalen aan de KPN 

Wat KPN naar mijn mening moet doen is de abonnee beschermen tegen dergelijke exorbitante roaming kosten. Zo'n smsje is een complete farce want tegen de tijd dat je dat smsje hebt ontvangen zijn de €60,50 zeer waarschijnlijk al verbrand. Met €2,50 per MB gaat dat heel hard. Je zult maar net een mailtje met een bijlage van een paar MB ontvangen of dat er een update van een app gedownload wordt. Met ruim 24MB ben je al aan de maximale €60,50 en dat kan dus in een paar seconden gebeurd zijn.


Hoi @Ronnie18021972, welkom bij ons op het forum. Zo te zien was het niet het Thaise netwerk waar de kosten gemakt zijn, maar een satelliet netwerk, mogelijk aan boord van het toestel. Dat is een duur netwerk en de kosten daarvan lopen snel op. Voordat de data is verbruikt is er ook een sms’je gestuurd om aan te geven dat je met dat netwerk verbonden bent en wat de kosten daarvan zijn:

Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Daardoor zijn deze kosten terecht en kunnen we daar niets aan doen.

 

Voordat je op reis gaat is het verstandig om te kijken wat de kosten waar zijn. Voordat het vliegtuig opstijgt kan je roaming al uitzetten en/of vliegtuigstand aanzetten. Voor meer tips kan je dit artikel doornemen:  

 


Moet ik dan echt een proefproces gaan starten om deze ellende een halt toe te roepen.

Met alle respect @Jasper, wat denk je dat er eerder was, dat smsje of een verbruik van 6,05MB aan data? Doe me een lol en maak hier vandaag nog werk van, ik vind het echt schandalig dat KPN haar abonnees hier niet tegen in bescherming neemt!

 

 


Hallo @wjb bij Simyo kan het nog slimmer, daar was laatst iemand voor meer dan €1.000 over zijn limiet heen gegaan bij een mobielabo van 9 euro per maand, de 2 SMS’jes bij 80% en 100% verbruik gemist.

Bij Simyo kent men geen stop als de databundel op is, ook geen verlaging van internetsnelheid, maar dat is dan ook een budgetprovider, KPN-dochter, waarbij je alles zelf heel goed in de gaten moet houden.

 

 


Het maakt mij niet uit dat het bij een andere provider ook verkeerd gaat, het gaat mij er om dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en dus alles in het werk moeten stellen om de abonnee tegen dergelijke exorbitante kosten te beschermen. Zie het maar als een zorgplicht, iets wat financiële instellingen ook kennen. Het is wat mij betreft volstrekt onvoldoende om je achter de wettelijke regeltjes (max. €60,50) te verschuilen en het wordt hoog tijd nu eens actie te ondernemen. Ik vind het volstrekt verwerpelijk om zoiets als verdienmodel te zien.

En het is echt zo simpel om die bescherming te implementeren dat ik er (bijna) vanuit ga dat het onwillendheid van KPN is.


Hoi @Ronnie18021972, welkom bij ons op het forum. Zo te zien was het niet het Thaise netwerk waar de kosten gemakt zijn, maar een satelliet netwerk, mogelijk aan boord van het toestel. Dat is een duur netwerk en de kosten daarvan lopen snel op. Voordat de data is verbruikt is er ook een sms’je gestuurd om aan te geven dat je met dat netwerk verbonden bent en wat de kosten daarvan zijn:

Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Daardoor zijn deze kosten terecht en kunnen we daar niets aan doen.

 

Voordat je op reis gaat is het verstandig om te kijken wat de kosten waar zijn. Voordat het vliegtuig opstijgt kan je roaming al uitzetten en/of vliegtuigstand aanzetten. Voor meer tips kan je dit artikel doornemen:  

 

Hele goede tip! Hier heb je helemaal gelijk in. Verantwoording ligt geheel bij de gebruiker. Terecht dat KPN dit soort kosten niet vergoed. 


Beste Kpn, ik reis 2 x per jaar naar Thailand, hierbij heb ik mn prive telefoon bij me ( kpn) en mn telefoon van het werk ( vodafone).   Alleen julie netwerk doet zo een dingen dus.   Geen oplossing is ook geen probleem 60,50 kan ik nog wel betalen .   Maar na deze betaling zal mijn prive abbo naar vodafone gaan.  Blijkbaar hebben zij dit wel onder controlle!     Ik heb absuluut geen zin om me te ergeren en steeds zelf alles in de gaten moet houden, dacht toch wel dat ik een goede klant was ( geweest).    Julie mogen ook een pb sturen als je het wil oplossen.    Grts Ron


@Ronnie18021972 

ik reis 2 x per jaar naar Thailand

Dan zou je onderhand toch moeten weten dat je data uit moet zetten.

Ik heb absuluut geen zin om me te ergeren en steeds zelf alles in de gaten moet houden

Eigen verantwoording heet zoiets

 


Ook goed.  Is eerste keer. Waarschijnlijk laatste keer🥺


Persoonlijk snap ik niet dat mensen dit "verdienmodel" van KPN (en andere providers) verdedigen.

Neem een voorbeeld aan de provider Simpel die dit heel simpel goed geregeld heeft. Standaard staat internetgebruik buiten de EU uit en via de site van Simpel kan je dit eenvoudig zelf aan en uit zetten.

Weet ook dat KPN verplicht is om op verzoek van de abonnee de dataroaminglimiet aan te passen.

Als jij als abonnee de dataroaminglimiet op €0,- wilt hebben dat moet KPN dit verzorgen.

Doet KPN dat niet dat kan je een klacht bij de ACM neerleggen.


Die wens is bekend inderdaad, die hebben we al vaker doorgegeven aan de mensen die daar over gaan. Op dit moment is daar geen verder nieuws over, dus dat is nu niet de realiteit. De situatie is zoals die beschreven is.


Hoi Jasper, bedankt voor je antwoord.  Geen oplossing hiervoor dan bedank ik me vriendelijk ervoor om klant bij julie te blijven.    Ik kan zo wie zo mn abbo per direct beindigen heb ik al na gezocht.    Zou het wel jammer vinden na zo veel jaar! 


Hoi Ronnie

bij Vodafone heb je precies hetzelfde met een particulier abonnement

heb abonnement dat jij voor je werk hebt zal een abonnement zijn met andere voorwaarden

heb dat zelf namelijk ook en de data buiten de Europese unie word door de werkgever betaald

kosten buiten de eu of het maritieme netwerk(vliegtuig en boot) vallen nooit binnen je particuliere abonnement


kosten buiten de eu of het maritieme netwerk(vliegtuig en boot) vallen nooit binnen je particuliere abonnement

Laat onverlet dat KPN, net als Simpel, haar maatschappelijke verantwoordelijkheid zou moeten nemen en haar klanten zou moeten beschermen tegen dergelijke exorbitante kosten.


Je hebt als klant je eigen verantwoordelijkheid om te weten wat je wel en niet kan met je abonnement

jij gaat akkoord met de voorwaarden als je iets af sluit 

iedere provider heeft dit en heeft te maken ook met wetgeving dus 

belachelijk om dit op een provider af te schuiven.

 


Je hebt als klant je eigen verantwoordelijkheid om te weten wat je wel en niet kan met je abonnement

jij gaat akkoord met de voorwaarden als je iets af sluit 

iedere provider heeft dit en heeft te maken ook met wetgeving dus 

belachelijk om dit op een provider af te schuiven.

Laat onverlet dat KPN haar MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID zou moeten nemen en haar klanten zou moeten beschermen tegen dergelijke exorbitante kosten.

Het realiseren van zo'n bescherming is heel simpel. Alle benodigde ingrediënten zijn al aanwezig immers de dataroaminglimiet kan ook nu al op €0,- gezet worden via klantenservice. Het enige dat KPN moet is die dataroaminglimiet standaard op €0,- zetten en de abonnee de mogelijkheid te bieden deze zelf weer op €60,50 te kunnen zetten. Een simpele aan/uit switch, zoals bij de provider Simpel, is voldoende.

"Aan" is dataroaminglimiet van €60,50 en "Uit" is dataroaminglimiet van €0,-.


Zou zeggen

ga dan lekker naar simpel als je het daar beter vind en blijf er niet over doorzeuren hier


Zou zeggen

ga dan lekker naar simpel als je het daar beter vind en blijf er niet over doorzeuren hier

Ik heb mijn mobiele telefonie al sinds jaar en dag bij T-Mobile ondergebracht. Ik roep dit dan dus ook niet voor mezelf maar voor de consument (wij allemaal dus). Dat is waarom ik zo hamer op die maatschappelijke verantwoordelijkheid en misschien is dat wel het verschil tussen jou en mij.

Ik zal er net zolang over "doorzeuren" als mij goeddunkt en dat is tot het moment dat KPN deze functionaliteit biedt.


Zou zeggen

ga dan lekker naar simpel als je het daar beter vind en blijf er niet over doorzeuren hier

Dat is iets te 'simpel’ gedacht @Venlonaar 

Ik ben het geheel met @wjb eens.


Ik moet zo lachen om termen als proefproces om dit te veranderen. Ga je dan ook een proefproces tegen de fabrikant van je auto beginnen als je een bekeuring voor te hard rijden krijgt tijdens het rijden met cruise control aan. Omdat je zelf de cruise control verkeerd heb ingesteld? Je gaat het in beide gevallen verliezen. Je bent zelf verantwoordelijk hiervoor. Er zijn spelregels. En de spelregels voor datatoaming buiten de bundel zijn duidelijk door KPN uitgelegd. Net als je bij het autorijden in het buitenland je zelf verantwoordelijk bent voor hè bestuderen van de verkeersregels van het betreffende land, ben je bij het reizen naar buitenland op het gebied van roaming ook zelf de persoon die vooraf de regels zou moeten kennen.

Overgens, Vodafone berekent op dezelfde manier als KPN deze kosten. Zowel zakelijk als privé. Alleen krijgt velen bij de zakelijke telefoon dit persoonlijk niet mee omdat de werkgever de kosten betaalt. En zeker bij grote bedrijven wordt dit niet opgemerkt omdat het onderdeel van een verzamelfactuur is.

En ja, het zou maatschappelijk verantwoord zijn om die optie in te voeren. Maar ik kan nog honderd zaken noemen in dit leven waarvan het maatschappelijk verantwoord is om het te moeten doen. Zaken doen is nu eenmaal niet altijd maatschappelijk verantwoord. En dus moet je altijd zelf op de ‘driver seat’ plaatsnemen.


Zaken doen is nu eenmaal niet altijd maatschappelijk verantwoord. En dus moet je altijd zelf op de ‘driver seat’ plaatsnemen.

Laat onverlet dat mijn mening is dat KPN en ook andere providers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en dat ik dat zal blijven uitspreken totdat dat realiteit is geworden. Nogmaals, ik snap echt niet hoe mensen dit, mijns inziens zeer verwerpelijke, "verdienmodel" kunnen en willen verdedigen wetende dat er jaarlijks duizenden mensen slachtoffer worden van dit fenomeen.

 

Ga je dan ook een proefproces tegen de fabrikant van je auto beginnen als je een bekeuring voor te hard rijden krijgt tijdens het rijden met cruise control aan. Omdat je zelf de cruise control verkeerd heb ingesteld? 

Nee, immers de cruise-control staat in een auto standaard altijd uit en als gebruiker moet ik die zelf aanzetten om deze te kunnen gebruiken. Dat is precies wat ik aan KPN en andere providers vraag om te realiseren t.a.v. het buiten de EU kunnen internetten. Standaard uit en zelf aan kunnen zetten (met dan uiteraard de eigen verantwoordelijkheid voor alle consequenties van dien).


@wjb 

Laat onverlet dat mijn mening is dat KPN en ook andere providers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen

Lijkt me beter dat de klanten zelf eens hun verantwoordelijkheid gaan nemen.


@wjb

Laat onverlet dat mijn mening is dat KPN en ook andere providers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen

Lijkt me beter dat de klanten zelf eens hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

@Dutchie61 Wat een domme reactie. Ik ben het helemaal eens met @wjb . Klanten komen vaak ten onrechte in de problemen terwijl ze de EU niet verlaten hebben. KPN heeft hierin zeker een verantwoordelijkheid. Dit is voor mij de reden nooit naar KPN over te stappen.