Skip to main content

Wij overwinteren al jaren met de caravan in Spanje en gebruikten daar een satellietontvanger i.c.m. CanalDigitaal.

Nu dat wij besloten hebben om niet meer te willen kamperen hebben wij in Spanje voor 4 maanden een woning gehuurd met gebruik van WiFi (glasvezel) + TV.

 

Dit betekent dat wij voor het huidige KPN Hussel 50 + TV abonnement 4 maanden moeten betalen terwijl wij daar geen gebruik van kunnen maken.

Natuurlijk kan ik het abonnement tijdig opzeggen en na 4 maanden opnieuw afsluiten maar dat is in feite gedoe en kost voor beide partijen extra inspanning zoals het (tijdelijk) retourneren van de modem en TV ontvanger.

Zijn er naast het opzeggen nog betere opties ter beschikking?

Zoals b.v. de apparatuur niet te retourneren en deze dus na 4 maanden weer in gebruik te gaan nemen, dit al dan niet met hetzelfde of een nieuwe abonnement.

 

Graag jullie advies.

Hallo @srna513006 je kunt je abo niet opschorten, maar je zou wel (tijdelijk) de dan onnodige opties op kunnen zeggen zoals tv kijken en andere opties. Dan betaal je puur voor je internetaansluiting, die je naar het laagste niveau kunt brengen 50Mbits/s.

 


Nee. Dat kan niet. Als u de apparatuur in huis heeft, dan moet u er voor betalen.

U kunt het abonnement 4 maanden helemaal "kaal" maken. Dat wil zeggen: internetsnelheid terug zetten naar 50 mbit en tv opzeggen. Maar dan moeten de tv ontvangers dus terug gestuurd worden.


Dat vermoede ik al….

Dan wordt het toch opzeggen want ik gebruik al zoals al vermeld het laagste abonnement Hussel 50 Mbits.

Ook al haal ik de TV eraf dan betaal ik toch wel 4x € 42,50 en dat is natuurlijk wel geld als je er niet van gebruikt.

Maar goed, het is helder, het wordt opzeggen en na 4 maanden weer aanmelden en dat kost verder niets, correct?


Hallo @srna513006 je zou kunnen overwegen om dan een abo te nemen met maandelijkse opzegtermijn als die situatie vaker voorkomt. Als nieuwe klant word je niet beschouwd na 4 maanden, dus geen cadeaus, helaas.

 


Maar goed, het is helder, het wordt opzeggen en na 4 maanden weer aanmelden en dat kost verder niets, correct?

Een nieuw abonnement is wel een nieuw jaarcontract. 8 maanden later (volgend jaar) weer opzeggen kan dan dus niet. Wel als u kies voor maandelijks opzegbaar, maar dat kost volgens mij € 2,50 extra per maand.


Hoi @srna513006 
Let wel dat je ook een opzegtermijn hebt van 1 maand.


Hmm, een abonnement met maandelijkse opzegging is denk ik geen verkeerde optie, kost € 2,50 per maand extra maar ik bespaar dan toch ruim € 200,=.

Het is het overwegen waard, bedankt allen voor de nuttige informatie.

 


Kennissen van mij hebben vrijwel dezelfde situatie.

Die hebben een mobiel abonnement met '’onbeperkt data'’ en bellen. In NL is dat minimaal 8 GB per dag en uit te breiden. Verder in de E.U. 25 GB per maand.

Voor internet gebruiken ze dat ook met de wifi Hotspot in de telefoon. Zowel thuis in NL als in Portugal.

Voor TV gebruiken ze overal HETZELFDE abonnement van Canaldigitaal via schotel. Hier is een schotel en in Portugal. De decoder gaat mee.


Dat is inderdaad vergelijkbaar met onze situatie vroeger.

Schotel met Canaldigital in Spanje en thuis.

Maar toen wij van onze eengezinswoning naar een appartement verhuisden konden wij i.v.m. de ligging (ZW) van de balkon geen schotel meer gebruiken.

Wij gebruikten de schotel afgelopen winterseizoen nog wel met de caravan in Spanje maar deze is nu verkocht.

Dus nu in Zuid-Spanje een huis gehuurd met goede (glasvezel) WiFi dus streamen zal geen probleem zijn.

Zonder goede locale WiFi is streamen in het buitenland haast onmogelijk.

Wij kijken best veel Netflix en wat naar NL TV.

Bij het kijken naar Netflix valt de verbruikte bandbreedte nog wel mee (vanaf 2 Mbps) zeker als je voordeligste abonnement gebruikt maar bij het streamen van TV content gaat het wel hard en dan kom je met 25 Gb per maand niet ver.

 

 

 


Hmm, een abonnement met maandelijkse opzegging is denk ik geen verkeerde optie, kost € 2,50 per maand extra maar ik bespaar dan toch ruim € 200,=.

Het is het overwegen waard, bedankt allen voor de nuttige informatie.

 

@srna513006 . Alleen beetje lastig.

Je dient de apparatuur dan binnen 10 dagen na beëindiging terug te sturen. Daar moet je dus rekening mee houden en heb je dus de laatste dagen van je thuis verblijf geen internet meer. Want de maand opzegtermijn moet dus zeker 1 week en een maand zijn. Want als het abo stopt terwijl je net weg bent, wordt retourneren binnen 10 dagen na beëindiging lastig.

Zeg je bijvoorbeeld op op 15 juni dan loopt je abonnement nog tot en met 15 juli. Daarna nog retourneren van apparatuur (experiabox, tv ontvanger). Daarna pas op vakantie.

En je zegt je electriciteit/gas gedurende die 4 maanden toch ook niet op?


Bedankt, dit had ik mij nu ook allemaal al gerealiseerd en het is wel gedoe.

Daarbij moet ik ook nog rekening houden dat ik dan voor het afsluiten van een nieuw abonnement weer € 25,= aansluitkosten moet betalen maar ook nog moet zorgen dat de apparatuur op tijd in huis is.

Zoals al gezegd gedoe dus wij hebben maar besloten om het abo gewoon door te laten lopen.

 

Lang leve het satellieten tijdperk, voor zowel onderweg als thuis dezelfde faciliteiten maar ja, dan had ik maar niet naar een appartement moeten verhuizen…😂

 


@srna513006 , toch nog even onderstaande (zie vooral laatste alinea)

Lang leve het satellieten tijdperk, voor zowel onderweg als thuis dezelfde faciliteiten maar ja, dan had ik maar niet naar een appartement moeten verhuizen…😂

Haha. Het is wat inderdaad.

Zoals al gezegd gedoe dus wij hebben maar besloten om het abo gewoon door te laten lopen.

Je kan het minimaal laten doorlopen.

Alleen internet 50 Mb/s + TV basispakket (dan hoef je niks terug te sturen)

Of alleen internet 50 Mb/s. Heb je iTV dan moet je de ontvanger retourneren maar werkt het in het buitenland via de KPN TV app natuurlijk ook niet meer als je geen interactieve tv meer afneemt.

Afhankelijk van hoeveel tv je kijkt, welke zenders en of je in Nederland ook via een app wilt kijken ipv (ook) een ontvanger kan je nog overwegen ipv KPN TV, en dus alleen internet, om NLziet (alleen NPO, RPO, RTL en Talpa, tv 538 en Vlaamse zenders) of Canaldigitaal-app (wat groter aanbod zonder Discovery, Eurosport en TLC) te nemen.