Skip to main content

Goedemiddag. Ik zit op Bali en heb voor vertrek de data roaming van mijn Iphone 13Ā uitgezet. Nu heb ik kosten van 60,50 euro gemaakt (24 MB) Hoe kan dit??

Hoi @Chantal S.Ā . Welkom op het forum.

Dat is een nare verassing. Ik vermoed dat het dan toch niet helemaal uit stond. Je kunt op je specificatie wel zien op wat voor tijdstip er contact is gemaakt met de server.Ā 

Het beste advies wat ik je kan geven als je zeker wilt weten dat je geen onverwachte kosten kunt maken is mobiel helemaal uitzetten.Ā 


Hi Erwin, dank voor je reactie. Kan jij mij dan uitleggen hoe er verbinding gemaakt kan worden met de server terwijl data roaming uitgezet is? Dit moet dan toch sowieso niet kunnen?Ā 
Ā 


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roamingĀ buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, verbinding gemaakt met eenĀ GSM mast op Bali en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.Ā 

Ā 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmeeĀ de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Hoe sneu ook het geval is, dit is en blijft eigen verantwoording. Ik hoop dan ook niet dat KPN de gemaakte kosten vergoed.Ā 


Hi Erwin, dank voor je reactie. Kan jij mij dan uitleggen hoe er verbinding gemaakt kan worden met de server terwijl data roaming uitgezet is? Dit moet dan toch sowieso niet kunnen?Ā 
Ā 

Er moet wel iets van roaming of mobiele ontvangst aangestaan hebben, @Chantal S.Ā .Ā  Anders had jouw telefoon nooit verbinding kunnen maken met zo'n netwerk.Ā 

Ik kan de tijdstippen en het verbruik voor je opzoeken maar dit kun je ook op je factuur bekijken.Ā 

Er is vaak ook wel een log te achterhalen in je telefoon. Maar dat hangt ook van je eigen instellingen en het type telefoon af.Ā 


Ik heb een sterk vermoeden dat die kosten gemaakt zijn in de eerste paar seconden nadat je op Bali aangekomen was en jouw telefoon uit vliegtuigmodus had gehaald. Klopt dat?