Skip to main content

Het blijft een probleem, Zwitserland. Ik kom aan op de luchthaven van Zurich. Krijg het bericht zonder extra kosten te kunnen bellen en internetten. Ben op de luchthaven aan het internetten en bellen. Gaat allemaal heel goed. Kom thuis en zie dat ik alsnog kosten heb gemaakt in genoemd Zwitserland. Fraai hoor dat bericht wat weer eens niet klopt. Krijg geen meldingen van een satellietverbinding (?!?), zit niet op een Zwitsers meer of daar heel dicht bij en heb mijn telefoon pas geactiveerd nadat we goed en wel geland waren. Ben wel een voormalig Telfort-klant. Schijnbaar is dit voor KPN een soort tweederangs abonnee. Heb dit forum geraadpleegd om te controleren of Zwitserland geen probleem zou zijn. Dat is het dus wel. Fraai voorbeeld van service en misleidende informatie.

Hi @HDalem! Zwitserland valt inderdaad gewoon onder Roam like home. Het zou kunnen zijn dat je toch kort verbinding hebt gehad met bijvoorbeeld een satelliet. 

Als je je profiel invult kan ik voor je onderzoeken waar het aan gelegen is. Als je dat doet, laat dan ook even weten waar je was op het moment dat je de kosten hebt gemaakt. Welke luchthaven of welke stad bijvoorbeeld. 

Geef ook aan op welke datum dit was. Dan kijk ik voor je of de kosten onterecht zijn! 🙂


Profiel is ingevuld.

Ik was op 6 november in Zwitserland op de internationale luchthaven van Zurich (ZRH) van 16.00 uur tot 17.35 uur.

Heb de telefoon o.a. gebruikt om door te geven wanneer ik aan zou komen op Schiphol na de aansluitende vlucht naar Amsterdam.  En om websites te raadplegen m.b.t. weer en nieuws.


@HDalem ik zie dat de kosten gemaakt zijn door gebruikt data op 5 november. Tussen 08:39 en 08:45. Ik zie dat het gaat om dataverbruik in een voordeelland buiten de EU. Was je op dat moment nog in een ander land? 

Ik kan niet zien waar de data voor is gebruikt. Wel dat het gaat om een kleine hoeveelheid. Nog geen MB. Het zal dus waarschijnlijk eerder om een paar appjes gegaan zijn dan een videobestand. 


Opmerkelijk. Ik was toen in Dubrovnik, Kroatië. En voor zover ik weet valt dat onder de 27 Europese Unie landen. Dus met bellen en internetten moet dat geen probleem opleveren? Ik ben met behulp van mijn telefoon wat sites geraadpleegd.


Hmm. Dubrovnik ligt wel eng geografisch gezien, per ongeluk signaal van de buren opgepikt?


Dat viel mij ook al op. Bosnië en Herzegovina ligt wel erg dichtbij. En dat is een voordeelland buiten de EU. Waarschijnlijk heeft het toestel korte tijd een signaal van de buren opgepikt.


OK/ Dus zonder melding vooraf zit ik binnen een andere “regio” te bellen? Heb geen aankondiging Bosnië en Herzegovina gezien. Wel die van Kroatië. En ja ik snap dat de grenzen bij Dubrovnik behoorlijk dichtbij zijn maar ik mag toch verwachten dat een signaal enige stabiliteit heeft. Een wijziging in signaal wordt toch gemeld?


@HDalem als je verbinding maakt met een buitenlands netwerk krijg je inderdaad een melding via sms. De enige uitzondering hierop is als je alle meldingen via sms door ons uit hebt laten zetten. Ik zie overigens ook dat deze gestuurd is. 

Op 5 november om 08:40 hebben we een sms gestuurd dat je in Bosnië was. En om 08:47 dat je in Kroatië was. Ik kan op basis hiervan dus helaas geen vergoeding voor de gemaakte kosten doen. 


OK. Duidelijk.

Was mij niet bewust dat ik aan Bosnië vast zat. Is het tijdstip waarop het SMS-je wordt gestuurd ook de daadwerkelijke begintijd van de verbinding met het netwerk in Bosnië? 


@HDalem je krijgt de sms als reactie op het verbinden met het buitenlands netwerk. Zodra er verbinding wordt gemaakt krijg je de sms direct. 


Helder. Zwitserland blijkt Bosnië te zijn geweest in relatie met Kroatië. Was er niet op bedacht. Moet toegeven dat ik veel van de genoemde sms-en pas later lees. Die van Bosnië heb ik niet onderkend als het land/de regio die de kosten zou gaan veroorzaken. Had mijn focus op Zwitserland en de bemerkingen die elders op dit Forum daarover zijn gemaakt.

Ach ja. Onachtzaamheid van mijn kant. Bij de eerstvolgende grensregio moet ik er beter op letten binnen Europa. Excuses voor de toonzetting van het eerste bericht. Zwitserland en KPN-dienstverlening zijn bij deze kosten niets te verwijten.

Bedankt voor de informatie.  


@HDalem ik moet zeggen dat ik je wel begrijp. Als je denkt gewoon binnen Europa bent en zelfs de moeite neemt je data uit te zetten, moet het raar voelen dat je ineens kosten ziet. 

Ik ben al lang blij dat er een goede verklaring voor was. 🙂 

 

 


En toch zouden veel topics onnodig zijn geweest als KPN het mogelijk maakt roaming buiten de EU-zone uit te zetten.