Skip to main content

Onlangs had ik gelezen dat Ziggo en KPN abonnees van Particulier abonnement naar Zakelijk abonnement willen doen. En als ik dat nou niet wil. Mag ik dan gewoon zoals het nou is Particuliere abonnee blijven? Of mag ik dan kosteloos overstappen naar een andere provider?

Hallo @Arnout_67 men kan en mag je alleen maar naar zakelijk overzetten als je een KvK nummer hebt, dus een zaak hebt, anders niet.


Hallo @Arnout_67 men kan en mag je alleen maar naar zakelijk overzetten als je een KvK nummer hebt, dus een zaak hebt, anders niet.

Even nog een aanvulling op de reactie van @JanD.

@Arnout_67 als je géén KvK-nummer hebt dan blijft jou abonnement gewoon hetzelfde hoe die nu is.


En als je dat nu niet wilt? Zakelijke abonnementen hebben meestal slechtere voorwaarden.


En als je dat nu niet wilt? Zakelijke abonnementen hebben meestal slechtere voorwaarden.

Wat voor slechtere voorwaarden bedoel je dan zoal?

 


En als je dat nu niet wilt? Zakelijke abonnementen hebben meestal slechtere voorwaarden.

Zakelijke abonnementen zijn inderdaad duurder dan voor consumenten die een abonnement bij KPN hebben.


Consumenten zijn in het algemeen beter beschermd in vergelijking met bedrijven.

Ik heb zo snel geen voorbeeld bij de hand.


  1. kpn kan / mag je abonnement niet zomaar op een andere naam zetten zonder toestemming. Dus alleen een tekenbevoegde kan dit in gang zetten. Wel kan KPN je benaderen als ze een KVK op je adres zien.
  2. Zakelijk heeft vaak gunstigere voorwaarden, bijvoorbeeld btw op de factuur, sneller een monteur in huis en een klantenservice met ruimere openingstijden.

Dus nee, is een broodje aap dat kpn mensen zomaar over zet. Er zal altijd een gesprek vooraf en toestemming van contractant/ondernemer moeten zijn.


En als je dat nu niet wilt? Zakelijke abonnementen hebben meestal slechtere voorwaarden.

Wat voor slechtere voorwaarden bedoel je dan zoal?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat zakelijke klanten een abonnement afsluiten voor consumenten, wat KPN nu aan het doen is dat klanten met een KvK-nummer over worden gezet naar een “Zakelijke abonnement”. Hebben ze geen KvK-nummer dan blijft alles voor de klant hetzelfde hoe het nu is.


  1. kpn kan / mag je abonnement niet zomaar op een andere naam zetten zonder toestemming. Dus alleen een tekenbevoegde kan dit in gang zetten. Wel kan KPN je benaderen als ze een KVK op je adres zien.
  2. Zakelijk heeft vaak gunstigere voorwaarden, bijvoorbeeld btw op de factuur, sneller een monteur in huis en een klantenservice met ruimere openingstijden.

Dus nee, is een broodje aap dat kpn mensen zomaar over zet. Er zal altijd een gesprek vooraf en toestemming van contractant/ondernemer moeten zijn.

Je slaat de spijker op de kop @Ik_Combineer. 👍


Consumenten zijn in het algemeen beter beschermd in vergelijking met bedrijven.

Leuk, maar zo zwart/wit is het gelukkig niet.

Als je als bedrijf een consumentenproduct of dienst afneemt, dan betekent het niet dat je als bedrijf ook het consumentenrecht geniet.

ACM Consuwijzer heeft hierover een mooie pagina in het leven geroepen, een kleine quote;

Hebt u een contract gesloten voor zowel zakelijk als privégebruik? Dan is het lastig om te bepalen of het consumentenrecht geldt. Als u het contract vooral voor privégebruik hebt gesloten, kunt u er vanuit gaan dat de consumentenregels gelden. Maar sloot u het contract vooral of alleen voor zakelijk gebruik? Dan gelden deze regels niet.

Gebruikt u bijvoorbeeld uw mobiele telefoon alleen maar voor uw werk, terwijl het een privécontract is? En ontdekt uw aanbieder dit? Dan vindt hij misschien dat de zakelijke voorwaarden gelden. En dus dat de consumentenregels niet gelden.

Komt u daar onderling niet uit? Dan moet een rechter uiteindelijk bepalen wat er geldt. Wij kunnen dit niet voor u bepalen.

Bron: Consuwijzer

Dat het kan en vaak goed gaat, betekent dus niet dat het ook daadwerkelijk klopt. Of te wel, neen officieel heb je als bedrijf niet meer rechten als je een consumenten product of dienst afneemt.

 

  1. kpn kan / mag je abonnement niet zomaar op een andere naam zetten zonder toestemming. Dus alleen een tekenbevoegde kan dit in gang zetten. Wel kan KPN je benaderen als ze een KVK op je adres zien.

Ligt er natuurlijk wel aan of het abonnement überhaupt op naam van een individu staat. Een tijd terug was het ook mogelijk om overeenkomsten af te sluiten als individu en schriftelijk of per e-mail de naam in een bedrijfsnaam te wijzigen.

Zakelijk en consument hebben beide zo hun voor- & nadelen. Zakelijk heb je vaak sneller iemand aan de lijn, afhankelijk van het type zakelijk abonnement kan het zijn dat je een eigen contactpersoon hebt. Het vervangen van een modem kan via een koerier plaatsvinden etc. als consument heb je het voordeel dat je mag opzeggen bij negatieve wijzigingen (inflatiecorrectie uitgezonderd), heb je 14-dagen bedenktijd etc.

ZZP’ers staren zich vooral op consumentenrechten blind, maar vergeten vaak dat de consumentenrechten vaak niet op hen van toepassing zijn als ze een consumentenabonnement afsluiten.

 

@Dennis Schreve

De prijzen tussen KPN Consument en KPN Zakelijk EEN, zijn gelijk. Ja, zakelijk is exclusief BTW maar de BTW krijgen bedrijven terug waardoor de prijzen alsnog gelijk zijn.

Overigens zie ik nu dat zakelijk niet alleen een Coolblue cadeaubon t.w.v. € 250,- aanbied als cadeau maar men ook kan kiezen uit een Microsoft Surface Go 3. Waar de consument het alleen moet doen met een Coolblue cadeaubon op dit moment.


@GerritS76 op me telefoon vindt ik het quoten en tekst verwijderen lastig maar op het stukje consumenten met een bedrijfsnaam;

Het klopt dat dit vroeger kon, maar deze personen worden langzaamaan er tussenuit gevist bij een wijziging in het abonnement. Een nieuwe telefoon? Niet mogelijk want de naam moet hetzelfde zijn als de contractant, stap je een winkel binnen? Sorry maar ik moet met de heer V.O.F. IKBENWINKEL spreken en u bent Janssen. Dus die krijgen langzaam bij alle wijzigingen de optie om of de naam weer recht te zetten naar een de eigen naam of over te stappen naar iets zakelijks. Dit gebeurt dus alsnog niet automatisch / zonder contact met klant. 
 

Verder ben ik bovenstaande inmiddels al een jaar of twee niet meer tegen gekomen, het zal dus echt nog om enkele tientallen of honderden klanten gaan.