Skip to main content

Goedendag!

Ik heb een beetje verwarring over de opzegtermijn van mijn internet abonnement bij KPN en heb nog geen antwoord hierop kunnen vinden bij de veelgestelde vragen en via de helpdesk, dus dan maar even hier!

  • KPN internet abonnement met einddatum contract: 31-01-2023
  • Opgezegd op 5-5-2023 via overstap naar Youfone, direct per mail bevestiging van KPN dat opzegging is aangevraagd door Youfone.
  • Per 19-5-2023 ging het nieuwe abonnement in en maak ik gebruik van Youfone internet (KPN Wholesale maar ok)
  • Facturen van KPN hadden altijd de 2e van de maand als factuurdatum

Nou krijg ik ineens van KPN een nieuwe factuur en incasso voor internet voor de periode: 02 jun t/m 01 jul

Ik snap dat ik een maand opzegtermijn heb maar waarom betaal ik dan niet tot 5 juni bijvoorbeeld? Het zou toch wel erg flauw zijn om nog een hele maand te betalen waarin het fysiek onmogelijk is gebruik te maken van deze dienst omdat Youfone nu via deze glasvezel binnenkomt..

Hoop dat iemand hier een antwoord heeft 😁

 

Is de dienst al op 19-05 overgenomen? Je hebt een opzegtermijn van 1 maand, dus dat is wel apart. Zolang het abonnement contractueel “actief” is (bij jou tot 5 juni) stuurt het KPN factureringssysteem een normale factuur voor de hele komende maand. Die factuur wordt ook al enige tijd daarvoor aangemaakt. Volgende maand is het contract “beëindigd”, dan stuurt het systeem je nog een slotfactuur waarop het teveel betaalde deel gecrediteerd wordt.


Dat komt omdat de factuur al ruim van te voren gemaakt wordt. Het fakturen stopt op het moment dat het abonnement ook echt is  gestopt.  Het heeft elkaar dus gekruist.  Daar staat er ook in de voorwaarden dat kpn twee maanden de tijd heeft om de slotnota te maken.  De volgende faktuur is dus de slotnota waarop het eventueel teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. 


Inderdaad. Voor de paar dagen juni ontvang je nog een volledige maand factuur. Wel betalen. Want in juli ontvang je nog een slotfactuur waarbij je het teveel betaalde weer netjes terug krijgt. 

Wel apart dat tijdens de maand opzegtermijn, tot 6 juni, de verbinding al naar de nieuwe provider is.


Bedankt voor alle snelle en inhoudelijke reacties! Dat de verbinding al overgezet is verbaasd mij dan ook als ik jullie reacties zo lees. Ondanks dat ik de instellingen van mijn router niet heb hoeven wijzigen (Youfone heeft dezelfde instellingen omdat het KPN wholesale is), is het IP-adres wel gewijzigd op 19/5 dus ga ik er ook vanuit dat de verbinding helemaal over is.

Ik betaal de factuur dan gewoon en wacht de slotfactuur af. Nogmaals bedankt! 👍


Heb je de tv decoder van hun al binnen? Die gebruiken niet dezelfde als kpn.

Ik snap wel dat ze goedkoper zijn. Ze geven minder zenders door.

https://www.youfone.nl/thuis/zenderoverzicht

192tv, ARD, ZDF, WDR, Disney channel, History, ...

Wel hebben zij

BBC Entertainment 

Motor vision 

Fashion tv ( heb ik hier ook op Samsung tv plus)

Myzen

Shorts tv

Pebble 

Trace Urban 


Ik neem alleen internet af van ze (200/200 glasvezel) en dat werkt net zo goed als het KPN abonnement, speedtest 5 min geleden kwam uit op 200 down, 245 up en ping naar google dns is strak 3ms 👍. Gebruik ook een eigen router dus de experia box blijft mooi in de doos. Als je wel TV en eventueel telefoon afneemt dan kan ik me goed voorstellen dat je andere overwegingen maakt. Maar met Youfone internet ben je in feite nog steeds (indirect, via wholesale) KPN klant.

Ik ben in ieder geval geholpen met bovenstaande antwoorden!