Skip to main content

Geachte KPN,

Vorige maand heb ik mijn internetabonnement bij jullie opgezegd, maar ik zie dat er nog steeds maandelijkse kosten worden afgeschreven. Inmiddels ben ik verhuisd naar het buitenland, en ik zie dat er op 2 november opnieuw een bedrag zal worden afgeschreven.

Mijn contract loopt tot 3 januari 2024, en ik wil graag een uitleg waarom de kosten niet zijn gestopt na mijn opzegging vorige maand. Ik verzoek u de facturen en automatische incasso's te herzien en deze aan te passen of stop te zetten. Ik ontvang graag binnen 14 dagen een reactie per e-mail, aangezien ik momenteel in het buitenland ben.

Als ik binnen deze periode geen reactie ontvang, ben ik genoodzaakt om verdere automatische incasso's te blokkeren. Voor verdere vragen of verduidelijkingen kunt u mij bereiken via e-mail. Mocht ik geen reactie ontvangen, ga ik ervan uit dat KPN geen behoefte heeft aan de retour van het modem.

Met vriendelijke groet,

Hallo @Geen zin in een naam , heb je nog wel inzage in de facturen? Daarop kan je zien wat er precies wordt afgeschreven en waarom.

Als je een abonnement voor een vaste periode hebt afgesloten, kan het zijn dat KPN die door blijft factureren, zolang de contractduur nog geldt. Als je echter bij het opzeggen aangegeven hebt vanwege verhuizing naar het buitenland, zou KPN dat stop moeten zetten.

Hoi @Geen zin in een naam 

Welkom op de community van KPN.

Nadat je jouw KPN internet abonnement (op de reguliere wijze) hebt opgezegd, geldt er nog een opzegtermijn van een maand waar binnen je internetabonnement nog actief blijft.
Dus stel dat je jouw KPN internetabonnement op 15 oktober 2024 (voorbeeld datum) hebt opgezegd, dan loopt deze dus nog door tot 15 november 2024 (voorbeeld datum) waarna deze wordt beëindigd.

Het geautomatiseerde betaalsysteem ziet nog niet de einddatum, en zal dus op de gebruikelijk wijze blijven facturen.
Op de eindfactuur (ook wel slotfactuur genoemd) zal alles wat teveel is betaald door jouw, automatisch worden teruggestort op jouw bankrekening.

Maar omdat je bent verhuisd (geëmigreerd) naar het buitenland, dien je de opzegging op een andere wijze aan KPN door te geven, zodat je niet meer vast zit aan de opzegtermijn van een maand.
Dat kan via de volgende speciale pagina: Emigreren (verhuizen) naar het buitenland
Je vult dan het speciale online formulier in, en upload daarbij de gevraagde documenten.

Het storneren van facturen is géén slimme zet, omdat dan het incassoproces automatisch in werking wordt gezet, met alle gevolgen (herinneringen, aanmaningen en extra kosten) van dien.
Het betaalsysteem van KPN is volledig geautomatiseerd, dus er is geen medewerker die ziet dat je de facturen storneert, alleen het systeem ziet dat.

Het KPN modem dien je retour te sturen aan KPN, omdat je die in bruikleen hebt gekregen.
Die kun je dan sturen naar:

KPN Retouren
Antwoordnummer 10119 
2400VB Alphen aan den Rijn

Stuur je het modem niet retour, dan kan KPN daarvoor een boete in rekening brengen.

Voor meer informatie over je opzegging, kun je het beste even bellen met de klantenservice van KPN.

Telefoonnummers vanuit het buitenland:

• Vanaf een vaste telefoon : 0031-612001200 
  • Vanaf een mobiele telefoon: +31-612001200

Openingstijden afdeling opzeggingen en contractbeheer:

• Maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten 

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in: opzeggen en je wordt direct doorverbonden met bovenstaande afdeling van KPN.

Voor het bellen vanaf een buitenlandse vaste telefoonlijn of een buitenlands mobiele telefoonnummer  worden gesprekskosten in rekening gebracht.

Hi Arjan, Ik heb het netjes online doorgegeven via de emigratie optie op de website. 

Nu lees ik net van Michel dat het nog een maand kan doorlopen wat overigens geen probleem is maar wellicht kunnen ze dat wat beter toelichten in de procedure. (voor de toekomst) en een email zou ook wel fijn als Internet provider. KPN!! Ik heb niet zoveel zin om van Saudi naar Nederland te bellen, duur grapje bij KPN. 

Bedankt voor jullie reply. 

Ha @Geen zin in een naam, goed dat je je vraag op de community stelt! Michel legt al perfect uit hoe het zit. Ik zal jouw feedback omtrent onze communicatie meenemen. Nog wel even ter controle: jij hebt bevestiging in de mail ontvangen dat het per x datum opgezegd wordt?

Kreeg afgelopen middag nog een mailtje van KPN waarin ze om het volgende vragen;

Bewijs van uitschrijving oude gemeente of arbeidscontract/verklaring studie instelling in het buitenland. Dit document moet voorzien van een handtekening en/of stempel van de instantie waar het is verkregen. Dit bewijs ontvangen wij dan ook graag als bijlage in de vorm van een pdf-bestand.

Ik ben erg benieuwd waarom KPN denkt het recht te hebben om inzage te vragen in mijn persoonlijke documenten, zoals een arbeidsovereenkomst.. 🙄 Overigens geweigerd om deze informatie aan KPN te overleggen. Ze wel hebben degelijk een email; opzeggen@kpn.com.

Ha @Geen zin in een naam, goed dat je je vraag op de community stelt! Michel legt al perfect uit hoe het zit. Ik zal jouw feedback omtrent onze communicatie meenemen. Nog wel even ter controle: jij hebt bevestiging in de mail ontvangen dat het per x datum opgezegd wordt?

Mail ontvangen dat het binnen 5 werkdagen in hun systeem zou worden verwerkt ​​​​​​. En vanmiddag een mailtje gehad dat ze mijn gevraagde documenten niet accepteren. Ik wens ze bij KPN dus veel plezier ermee en de groeten uit Saudi Arabie. 😜 Zal ook nog effe een review op Google plaatsen en een klacht indienen bij de ACM ConsuWijzer.

Op onze website wordt uitgelegd wat je bij emigratie dient bij te voegen als je, binnen contract, je abonnement op wilt zeggen. Daarin wordt onderstaande benoemd:

Met dit formulier kun je je abonnement(en) opzeggen als je naar het buitenland verhuist. Hiervoor heb je de volgende gegevens nodig:

• Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente of je arbeidscontract in het buitenland of een verklaring van je studie-instelling in het buitenland
  • Je klantnummer of je telefoonnummer(s)
  • Je contactgegevens 

Een bewijs van uitschrijving, arbeidscontract óf verklaring studie-instelling is nodig om de opzegging te verwerken. Hier mogen we zeker om vragen. Als je niet één van deze stukken aanlevert, dan zal het abonnement inderdaad niet worden beëindigd. 

Op onze website wordt uitgelegd wat je bij emigratie dient bij te voegen als je, binnen contract, je abonnement op wilt zeggen. Daarin wordt onderstaande benoemd:

Met dit formulier kun je je abonnement(en) opzeggen als je naar het buitenland verhuist. Hiervoor heb je de volgende gegevens nodig:

• Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente of je arbeidscontract in het buitenland of een verklaring van je studie-instelling in het buitenland
  • Je klantnummer of je telefoonnummer(s)
  • Je contactgegevens 

Een bewijs van uitschrijving, arbeidscontract óf verklaring studie-instelling is nodig om de opzegging te verwerken. Hier mogen we zeker om vragen. Als je niet één van deze stukken aanlevert, dan zal het abonnement inderdaad niet worden beëindigd. 

Op basis waarvan trek je deze conclusie? Leg dat eens uit. Mijn arbeidscontract en de afspraken die ik met de gemeente heb, zijn strikt persoonlijk en hebben niets te maken met mijn internetprovider. Zodra mijn contract afloopt, kan ik mijn abonnement gewoon beëindigen met een opzegtermijn van één maand. (Overigens ben ik zo netjes geweest om een getekende arbeidsovereenkomst te laten zien van me werkgever uit Dubai, VAE) 

Het is interessant dat jullie eigen regels bedenken, maar zo werkt het niet in Nederland. Ik ben met alle plezier bereid om juridische stappen te ondernemen om mijn gelijk te halen, als jullie dat nodig vinden. Wellicht dat ze dit ook een leuke vinden bij Tros Radar of Kassa. Is leuke promotie voor jullie niet. 😉 Ik wacht nog steeds op jullie e-mail. De termijn van 5 werkdagen is inmiddels ruimschoots verstreken, en hiermee komen jullie je verplichtingen niet na. Ik geef het nog 14 dagen en anders gaan jullie op internet met dit verhaal. 

Ik denk dat het meer zit omdat je tussentijds onder je contract uit wil komen dat dit met zware bewijslast bewezen moet worden om misbruik te voorkomen, contract is tenslotte een contract.
Als je het zelf niet prettig vind om je arbeidscontract te overhandigen (wat ik volkomen snap), kan je toch het bewijs van uitschrijving bij de gemeente opsturen ? Ik denk dat dit een redelijke vraag is van KPN  in deze situatie.

Rechtszaken, Tros Radar of kassa is gewoon zonde van je tijd, en daarbij is KPN niet echt gevoelig voor dit soort opmerkingen. Daarbij is het forum openbaar, en staat het dus al op internet.

Tros Radar of kassa is gewoon zonde van je tijd...

Die zijn ook totaal niet geïnteresseerd in het probleem van 1 persoon. 

... en anders gaan jullie op internet met dit verhaal. 

Volgens mij zit je al op internet met je verhaal 😉

Mijn contract loopt tot 3 januari 2024,

Waarom lezen goed of kwaad gemeende adviseurs en moderatoren dit niet? Het is geen vroegtijdige opzegging maar een reguliere opzegging, de TS hoef helemaal geen bewijs te leveren en staat in zijn recht om de factureren stop te zetten.

@Marcia van KPN @Marlon92 @bnh 

Waarom lezen goed of kwaad gemeende adviseurs en moderatoren dit niet? Het is geen vroegtijdige opzegging maar een reguliere opzegging, de TS hoef helemaal geen bewijs te leveren en staat in zijn recht om de factureren stop te zetten.

Waarom geeft TS het dan op via de emigratie afdeling ?
Die werken via de emigratie opzegging werkwijzen, dan had TS het gewoon via de normale weg moeten beëindigen.

Hoi @Geen zin in een naam 

Als je een opzegging doet via de speciale pagina voor emigratie, dien je daarbij wel bewijs te leveren dat je daadwerkelijk Nederland hebt verlaten, net zoals mede community lid @bnh ook al aangaf.

Iedereen kan wel zeggen dat hij of zij in het buitenland gaat wonen, maar deze reden alleen maar gebruikt om onder zijn of haar overeenkomst te komen, omdat ze bijvoorbeeld weg willen bij KPN.
Vandaar dat het volstrekt normaal is om bij een emigratie bewijsstukken aan te leveren, waaruit blijkt dat je daadwerkelijk Nederland hebt verlaten.
Dit om misbruik van deze optie (emigratie) te voorkomen!

Dit wordt trouwens gevraagd bij alle providers in Nederland, als je verhuisd naar het buitenland, en is dus een standaard procedure.

En als je het niet prettig of fijn vindt om je arbeidscontract hiervoor te gebruiken, wat ik goed kan begrijpen, stuur dan het “bewijs van uitschrijving uit de gemeente” naar KPN.
Dit bewijs is daar ook o.a. voor bedoeld, om aan te kunnen tonen dat je weg gaat uit Nederland.

Zolang je dit bewijs niet naar KPN opstuurt (via de mail), zal je overeenkomst met KPN niet worden beëindigd, dus je hebt jezelf er uiteindelijk mee.
Aangezien het “bewijs van uitschrijving uit de gemeente” niet voor niets wordt verstrekt aan jouw, om te kunnen aantonen dat je Nederland gaat verlaten, acht ik de kans dat je gelijk gaat krijgen bij de rechter klein in.

De consumentenprogramma’s Kassa en Radar doen hier niets mee!

Heel terecht, excuses!

Kan jij, @Geen zin in een naam, jouw klantnummer/adres in je profiel zetten? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt en ik kijk met je mee. Normaliter is de community hier niet de plaats voor, maar ik heb niet goed gelezen, dus zal in dit geval toch voor je kijken wat ik kan doen.

Reageer