Skip to main content

Sinds 17 maart klant van KPN met in het contract vermeld dat inflatiecorrecties per 1 oktober worden doorgevoerd. Tot mijn verbazing wordt deze nu per 1 juli doorgevoerd. 
Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit ik hierover per abuis geïnformeerd ben en dat deze wijziging voor mij niet wordt doorgevoerd. Indien wel, dan is dat imo contractbreuk en zou dat een bijzonder onaangename verrassing zijn na mijn recente overstap naar KPN.

Hallo @BigRichard ,

Dat was een aantal anderen ook opgevallen. Het wordt uitgezocht. Volg dit topic : 

 


@Noordzee 
Dank voor je snelle reactie. Ik had het topic gezien, ik was alleen niet zo clever om te sorteren op nieuwste posts 🙈

Ik houd vanaf nu dat topic in de gaten.


Er is geen sprake van een inflatiecorrectie maar van een prijsaanpassing.

KPN doet dat voor vaste Internet (en TV) abonnementen al jaren op 1 juli.


@wjb Ik kan niet beoordelen hoe andere klanten van KPN zijn geïnformeerd, feit blijft dat ik het volgende bericht per e-mail heb ontvangen:

Quote
U hebt het abonnement Hussel Internet 50 Mbit/s van ons. Elk jaar veranderen de prijzen door inflatie. Op 1 juli 2022 veranderen daarom de prijzen van dit abonnement. Ook blijven we investeren in de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van onze producten en netwerken. Lees hieronder wat dit voor u betekent.
Unquote

Feit is dat ik een contract heb waarin staat:
KPN heeft het recht om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli − 30 juni

Misschien dat KPN wat anders beoogd had met de e-mail die ik heb ontvangen, maar feit is dat er wordt gecommuniceerd dat er een prijsaanpassing wordt doorgevoerd per 1 juli 2022 als gevolg van inflatie.

Zou kunnen dat KPN al jaren op 1 juli een prijsaanpassing doet, maar als (nieuwe) klant trek ik met bovengenoemde feiten aan de bel.


Of KPN het nu inflatie en/of prijsaanpassing noemt, het blijft gewoon een prijsverhoging en dat is een woord dat iedereen snapt, toch?

 


..feit blijft dat KPN in de voorwaarden zet, we kunnen per 1/10 een inflatie correctie toepassen en men al jaren er voor kiest om eenzijdig contract breuk te plegen door een prijswijziging op 1/7 te doen en daarbij iedereen die nog in de vaste contract periode zit per 1/7 te kunnen afzwaaien als klant, want als je er niet mee akkoord gaat kun je gaan, enige nadeel, je kan geen overstap service gebruiken, kan dus gevolgen hebben.

 

*admin: let even op je taalgebruik


...feit blijft dat KPN in de voorwaarden zet, we kunnen per 1/10 een inflatie correctie toepassen en men al jaren er voor kiest om eenzijdig contract breuk te plegen door een prijswijziging op 1/7 te doen...

Wow, nog steeds niet door dat KPN op 1 juli een prijswijziging doorvoert waarbij iedereen kostenloos zijn/haar contract kan ontbinden. Als KPN een inflatiecorrectie zou doorvoeren dan heb je dat recht niet. Wees dus maar blij dat het geen inflatiecorrectie maar een prijswijziging betreft.


De meesten zijn al contractvrij, dus dat is een wassen neus, en hoeveel zullen er gaan, niet genoeg om KPN op andere gedachten te brengen.

Alleen laatste nieuws wat ik las, T-Mobile, die toch een fikse verhoging heeft doorgevoerd voor nieuwe klanten, is meer in trek dan KPN of Ziggo en groeit terwijl de groene en oranje krimpen.


@JanD 

Inflatie of prijsaanpassing zou je inderdaad beide kunnen uitleggen als prijsverhoging.

Maar dat is compleet irrelevant in deze discussie. Het topic gaat om de aanleiding en het momentum van de aankondiging en de onderbouwing die KPN daarvoor gebruikt, welke indruist tegen hun eigen contractuele regels.

@wjb 

Blijkbaar heb ik dat ook niet door en heeft u meer informatie waarin de intenties van KPN wel duidelijk zijn verwoord. Het staat echter niet in de e-mail die ik ontvangen heb.


Positief en optimistisch als ik van nature ben, ga ik ervan uit dat KPN hier een typo heeft gemaakt en wacht dan ook met veel interesse de reactie van KPN af.


Ik hoop dat je met het negatieve antwoord wat KPN je gaat geven nog zo positief blijft, je hebt de prijswijzeging voorgeschoteld gekregen en je hebt nu gewoon een keuze, het accepteren of niet en dan moet je voor 30 juni je contract opzeggen en wat anders regelen.


Met de KPN klantenservice gesproken. Volgens de dame was er een officieel intern schrijven waaruit blijkt dat deze prijsverhoging wordt doorgevoerd als gevolg van inflatie. 
Daarop gevraagd of dit dan een inflatiecorrectie is die een paar maanden is vervroegd (om wat voor reden dan ook) en dus niet nog eens te verwachten valt in oktober. Daarop werd bevestigend geantwoord.
Ze gaf ronduit toe dat er niet handig is gecommuniceerd en dat ze dit intern gaat opnemen.
Ben benieuwd hoe de rectificatie/herzien mailing er uiteindelijk uit gaat zien.
 


Ik heb dit topic op slot gezet. Mochten jullie hier verder nog vragen over hebben wil ik jullie vragen tot het verzameltopic te wenden. Daar staat uitgelegd hoe dit alles werkt.
Deze prijswijzing is een prijswijziging vanwege de inflatie maar geen inflatiecorrectie. Hierom zijn jullie dus ook contractvrij.