Skip to main content
Bij gebrek aan een betere manier om deze vraag aan KPN te stellen hoop ik dat dit bericht via deze manier op de juiste plek binnen KPN terecht kan komen.
Als er wel een betere manier bestaat dan hoor ik dat heel graag.
 
Beste beste KPN,
 
Ik ben Stefan Haan en heb een jaar of 18 bij KPN gewerkt. Een jaar of 3 geleden heb ik ontslag genomen.
Ik ben altijd trots geweest op KPN bijvoorbeeld omdat er al heel erg lang groene windenergie gebruikt werd, omdat er aandacht was aan diversiteit, afval verminderen, minder kilometers rijden met de auto en fietsverkeer stimuleren, stroomverbruik in datacentrums verminderen, noem maar op. Super!
Ik heb dan ook geen ontslag genomen omdat ik KPN geen leuk bedrijf meer vond maar o.a. omdat ik meer wilde doen voor de energietransitie, de leefomgeving, de natuur, onze aarde.
Ik doe dit op allerlei manieren en daar heb ik bijna een dagtaak aan. En vandaag wil ik heel graag iets aan KPN voorleggen. Ik probeer het kort te houden (maar dat is lastig)
 
Er is heel veel aan de hand in de wereld. Het is al decennia lang helemaal duidelijk dat we moeten stoppen met verbranden van fossiele brandstoffen.
Het is niet verstandig om nog nieuwe investeringen te doen in olie- en gas-productie. Ik ben niet naïef: we zijn niet morgen van onze fossiele verslaving af, we hebben nog fossiel nodig.
Maar het moet wel écht anders, mondiaal, radicaal. Een kleuter snapt dat. Mijn kinderen snappen dat.
Helaas wordt de wereld niet bestuurd door kinderen maar door invloedrijke mensen, bedrijven, die vooral op de oude voet door willen gaan en, ja ik weet niet, met lobby, vriendjespolitiek en letterlijk politiek, proberen alles zoveel mogelijk te rekken, te vertragen.
 
Banken spelen hier een crusiale rol in. Banken maken dit mogelijk.
En investeringen in fossiel die vandaag gedaan worden moeten nog tientallen jaren renderen.
Op de dag dat het Parijs-akkoord ondertekend werd hadden ook banken al moeten beseffen dat investeringen verminderd moesten worden. Nu zijn we 9! jaar verder.
 
2 recente nieuwsartikelen:
Een quote uit dit artikel van de reactie van de woordvoerder van de ING: "ING zegt tegen het ANP dat de actie veel te ver gaat. "Als XR een probleem heeft met het financieringsbeleid van ING, dan moeten ze zich direct tot ons richten en niet tot het Rijksmuseum. We staan altijd open voor dialoog", aldus een woordvoerder."
Mijn opmerking hierover is dat deze woordvoerder uitstekend werk levert voor de ING. Er komt onterecht een beeld de wereld in dat bezorgde aardebewoners niet eens de moeite hebben genomen om even contact met ING op te nemen. Het frame is gezet, de mening is gevormd, het resultaat van de woordvoerder is gehaald. Maar bezorgsde burgers zijn al jarenlang in gesprek met ING, we protesteren regelmatig bij ING-bankfillialen, noem maar op. Maar de ING luistert gewoon NIET. Bij als zeurende kleuters die blijven klagen en huilen over flauwekul dan snap ik negeren en doorgaan.
Maar iedereen echt iedereen snapt dat wat XR, en vele andere bewegingen en groepen doen, gebaseerd is op wetenschappelijke feitelijke zeer urgente zorgen.
Er is geen​ tijd meer om op de oude voet door te gaan.
Er moet nu​ radicaal gebroken worden met de oude vervuilende manier van onze aarde minder bewoonbaar maken.
 
Een ander recent artikel:
Mijn opmerking hierbij: dit artikel klinkt in 1e instantie top. Maar greenwashing, mooie PR: "Per direct geeft de bank geen nieuwe leningen meer aan bedrijven die zich alleen richten op het oppompen van olie en gas en het ontwikkelen van nieuwe velden." : Deze zogenaamde pure players blijkt maar een heel klein aandeel en super klein onderdeel van de totale portefeuille en potten geld. Dit is een super super super klein stapje, bij lange na niet voldoende.
En "We zijn al sinds 2018 bezig met het sturen op duurzaamheid in onze leningenportefeuille.". ING stuurt praktisch rechtdoor, recht op de afgrond af. ING moet BIJsturen, of.. eigenlijk radicaal met een handrembocht de richting helemaal veranderen.
 
Kortom, sinds deze 2 reacties van ING begrijp ik dat ING maar slecht luistert. En wie niet wil luisteren moet misschien maar voelen.
 
Bij alles wat ik probeer te verbeteren kijk ik eerst naar wat ik zelf kan doen. Want met klagen over de ander die moet veranderen, of de politiek die eerst iets moet regelen, daarmee komen we er niet. Wat kan ik zélf doen om ING te laten veranderen?
Ik zit al heel erg lang bij een groene bank (Triodos in dit geval) maar er gaat wel maandelijks geld van en naar ING-rekeningen van andere mensen of bedrijven.
  • Ik heb alle goede doelen met een ING-rekening waar geld heen gaat opgezegd en een uitleg-mail verstuurd
  • Ik heb privé personen met een ING-rekening ingelicht en getipt over bovenstaande verhaal en gevraagd of ze misschien willen overwegen om naar een andere bank te gaan
  • Ik ben met een clubje bezig om een ING-overstapservice-dag te organiseren: we willen met een tafel, stoeltjes, flyers, informatie, laptop misschien, voor een ING-kantoor gaan zitten en proberen mensen over te halen om over te stappen
  • Ik ga alle bedrijven bij langs waar ik een betaalrelatie mee heb
 
Goed, dit was de inleiding. Nu komt KPN in beeld. Bedankt voor uw aandacht tot nu toe.
 
Elke maand maak ik en mijn gezinsleden geld naar jullie over, onze abbonementsgelden. Dat geld komt op ING-rekeningen binnen. En met dat geld kan ING leningen doen, o.a. aan fossiele bedrijven. Ons geld draagt dus bij een een slechtere kapotgaande wereld. Daar krijg ik buikpijn van.
 
Ik heb 3 voorstellen, van kansarm tot kansrijker:
  • kansarm: Beste lieve groene goede KPN, zouden jullie rekeningnummer NL83INGB0000325513 en NL14INGB0000467598, en alle eventuele anderen ING-rekeningen willen sluiten en daarvoor in de plaats rekeningen willen openen bij een groene bank? Met bijbehorende PR-uitingen waarom KPN deze volgende groene sprong maakt?
  • gemiddelde kans: een PR-uiting met de uitgesproken intentie dat jullie van de foute ING af willen en bezig gaan met een project om over te stappen naar een bank die WEL past bij de groene duurzame dingen die KPN wil nastreven. Een bank die WEL past bij de kernwaardes van KPN.
  • kansrijker: geld wat binnenkomt op al jullie ING-rekeningen dagelijks afromen en naar een nieuwe rekening overboeken bij een groene goede bank. Als er effectief geen of bijna geen geld op ING-rekeningen staat kan ING er ook geen foute investeringen mee doen, eventueel aangevuld met een PR-uiting hierover. 
 
--> als KPN publiekelijk over bovenstaande verteld kan dit een heel klein vonkje zijn wat andere mensen en bedrijven ook gaat laten nadenken. En een klein vonkje kan net dat kleine vuurtje ontsteken wat we zo keihard nodig hebben om onze aarde leefbaar te houden (als dat uberhaupt nog haalbaar is)
 
Wat is een groene bank??
 
Met veel hoop.
 
En met vriendelijke groet,
Stefan Haan

[..]
Ik zit al heel erg lang bij een groene bank (Triodos in dit geval)
[..]

Ik ben ook van ING naar Triodos gegaan, het kostte te veel moeite om helemaal los te komen van ING.

En dan was ik bij ING terecht gekomen omdat ik ooit overstapte op de eerste digitale bank in nederland, de postbank, ergens eind jaren 80

Dat was toen heel modern en zo veel jaar later loop ik daar ( nou ja de ING dus )“gillend” weg.

Tot zo ver, ik ben heel benieuwd naar ander reacties.


Hoi Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide bericht en het delen van je ideeën en zorgen. We waarderen het echt dat je de tijd hebt genomen om dit naar ons te sturen. Je verhaal raakt precies aan waar we bij KPN ook mee bezig zijn: duurzaamheid en onze bijdrage aan een betere wereld. https://www.overons.kpn/nl/kpn-voor-nederland/duurzaamheid

Wat betreft je verzoek over onze samenwerking met ING: we snappen je punt en nemen het zeker serieus. Veranderingen zoals deze zijn echter vaak complex en kunnen niet van de ene op de andere dag worden doorgevoerd. Maar we gaan je feedback zeker intern bespreken met de juiste teams om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat we op langere termijn kunnen doen. Wie weet vind je kansrijke suggestie gehoor.

 

 


Reageer