Skip to main content

Ik heb een internet aansluiting via KPN. Die liep sinds 2020 via het kopernetwerk van KPN. In 2022 kreeg ik een aanbieding van KPN voor een glasvezelupgrade voor € 0,-. Daar heb ik ja tegen gezegd. NU in 2024 krijg ik een briefje van Digitale Stad (onderdeel van KPN!!) dat ik alsnog elke maand € 11,- moet betalen aan vastrechtvergoeding. Digitale stad is een strategische partner van KPN die het aanspreekpunt is voor vragen van bewoners en de maandelijkse vastrechtvergoeding incasseert. Als ik niet betaal wordt mijn glasvezelverbinding afgesloten en worden de vastrechtbedragen via een incassobureau alsnog ingevorderd.

Mijn vraag: Hoe kan het dat ik een aanbieding krijg voor een gratis upgrade naar glasvezel en dat twee jaar later alsnog een rekening gepresenteerd krijg van een KPN-dochter voor een vastrechtvergoeding???

 

Als KPN een klant belt om over te halen glasvezel te gaan gebruiken, dan vind ik dat KPN de zorgplicht heeft deze klant er op te wijzen dat er een vastgoedrecht betaald moet worden. 

Op de site van Digitale Stad lees ik:

Indien u gebruik wilt maken van het glasvezelnetwerk in Midden-Drenthe moet u uw adres eerst aanmelden bij Digitale Stad. Digitale Stad zorgt ervoor dat uw glasvezelaansluitpunt wordt klaargemaakt voor gebruik.

Hoe is dat in z'n werk gegaan? Heeft u ooit een formulier ingevuld en ondertekend? 


Ook ik woon in de gemeente Midden Drenthe en wist niets van de vastrechtvergoeding die ik moest gaan betalen voor de glasvelaansluiting.

KPN heeft mij hierover niet geïnformeerd toen ik vanuit het westen van het land naar Drenthe verhuisde.

Wij betalen ook €11,= per maand en hoelang dit nog doorgaat is onduidelijk en waar je ook vragen stelt (KPN of Digitale Stad) je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Medewerkers van KPN reageren verbaasd en snappen het ook niet. Ook andere providers die gebruik mogen maken van het "open” netwerk van KPN weten dit niet.

Ik vindt het een slechte zaak dat klanten hierover niet worden geïnformeerd en feitelijk gedwongen worden om toch gebruik te maken van het glasvezelnetwerk (koperdraad is bij ons al afgesloten zegt KPN) omdat er geen andere mogelijkheden zijn met uitzondering van een schotel voor de televisie en 5G voor internet maar dan ben ik nog duurder uit en heb ik minder mogelijkheden.

 

 


Wij betalen ook €11,= per maand en hoelang dit nog doorgaat is onduidelijk en waar je ook vragen stelt (KPN of Digitale Stad) je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Je kan de vastrechtvergoeding eenmalig afkopen, is afhankelijk van project. Bij €11 per maand komt waarschijnlijk op 1700,- € eenmalige afkoopsom.


De maandelijkse som blijf je betalen @Rikje18 . Al heb je 100 jaar je abonnement. Het is géén afbetaling op het vastrecht. Je kunt het altijd wel afkopen door een éénmalige flinke som, zie TDN hier boven. Een volgende bewoner van je woning hoeft dan ook geen maandelijks vastrecht meer te betalen. Het is voor die aansluiting dan, door jou, afgekocht.

Digitale Stad is niet '’van'’ kpn. Het is een van de glasvezelbedrijven waar kpn gebruik van maakt. 

Afkoop van de vastrechtvergoeding kan na het eerste jaar. De hoogte verschilt per gebied. Neem daarvoor contact op met Digitale Stad, niet met kpn. Op de website van D.S. zijn die bedragen niet vermeld. Afkoop kan in 1 of 2 termijnen.

Van kpn is wel Reggefiber, Glaspoort (gedeeld eigendom), KPN Netwerk. Via deze netten betaal je geen vastrecht met een kpn abonnement.

NOTA BENE. Neem je bv Odido via een ander glasvezel netwerk dan ODF krijg je van Odido zelf een opslag van € 10,-- per maand bovenop de prijs op de website.


Digitale stad is idd niet van KPN. Het glasvezelnetwerk voor midden drenthe wel. Zie https://www.overons.kpn/nieuws/glasvezelnetwerk-cooperatie-sterk-midden-drenthe-overgedragen-aan-kpn/.

Digitale stad int echter wel de vastrecht betalingen


Bijzonder! Het glasvezelnetwerk hier is aangelegd voordat ik hier kwam wonen door Trined. .

 Trined is een provider geen netwerkbeheerder. 

De aanleg zal zijn uitgevoerd in opdracht van de eerder genoemde coöperatie sterk midden Drenthe.

 

Het vastrecht is in meerdere gemeenten met een ouder glasvezelnetwerk een heikel punt. Ooit betaalden we dat ook voor een telefoonaansluiting.

 

* Gevonden BAM heeft dit aangelegd voor wie de achtergrond interressant vind.

Bron 

 

KPN is blijkbaar pas beschikbaar sinds de overname van het netwerk met de constructie dat Digitale Stad als beheerder optreed kortom een financieel spelletje. Op deze methode hoeft KPN hun koper netwerk daar niet te vervangen.

Dat er niets veranderde in 2020 voor de klanten daar betwijfel ik want het stukje DVB-C via glasvezel zal toch ook  zijn verdwenen.

 


Bijzonder! Het glasvezelnetwerk hier is aangelegd voordat ik hier kwam wonen door Trined. .

 Trined is een provider geen netwerkbeheerder. 

De aanleg zal zijn uitgevoerd in opdracht van de eerder genoemde coöperatie sterk midden Drenthe.

 

Het vastrecht is in meerdere gemeenten met een ouder glasvezelnetwerk een heikel punt. Ooit betaalden we dat ook voor een telefoonaansluiting.

 

* Gevonden BAM heeft dit aangelegd voor wie de achtergrond interressant vind.

Bron 

 

KPN is blijkbaar pas beschikbaar sinds de overname van het netwerk met de constructie dat Digitale Stad als beheerder optreed kortom een financieel spelletje. Op deze methode hoeft KPN hun koper netwerk daar niet te vervangen.

Dat er niets veranderde in 2020 voor de klanten daar betwijfel ik want het stukje DVB-C via glasvezel zal toch ook  zijn verdwenen.

 

Wat bedoel je met DVB-C?


DVB-C : digitale televisie via coax kabel.
Maar dat kan ook via glasvezel gedistribueerd worden, in huis wordt het dan omgezet op coax.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Video_Broadcasting#DVB-C


DVB-C : digitale televisie via coax kabel.
Maar dat kan ook via glasvezel gedistribueerd worden, in huis wordt het dan omgezet op coax.

Hier is nooit coax geweest. Alleen koperkabel


Ik heb niet het hele draadje gespeld, ik gaf alleen uitleg over DVB-C.

Maar ik zie (nu) :

[..]  het stukje DVB-C via glasvezel zal toch ook  zijn verdwenen.

KPN doet niet aan DVB-C
Maar ze hebben (in dit geval) niet het hele net overgenomen (veronderstel ik) maar ze zijn een van de aanbieders op dat netwerk. (?)

 


Ik heb niet het hele draadje gespeld, ik gaf alleen uitleg over DVB-C.

Maar ik zie (nu) :

[..]  het stukje DVB-C via glasvezel zal toch ook  zijn verdwenen.

KPN doet niet aan DVB-C
Maar ze hebben (in dit geval) niet het hele net overgenomen (veronderstel ik) maar ze zijn een van de aanbieders op dat netwerk. (?)

 

Dat klopt echter was of is dat op dat netwerk wel beschikbaar volgens dat document. Vooral omdat Trined daar ook levert en laat dat 1 van hun speerpunten zijn. De Coöperatie heeft het initiatief genomen omdat KPN blijkbaar nog geen interesse had destijds.

Wat ik ervan begrijp is dat hele netwerk nu van KPN is met Digitale Stad als rechtspersoon ofwel beheerder.

 


Bijzonder! Het glasvezelnetwerk hier is aangelegd voordat ik hier kwam wonen door Trined. .

 Trined is een provider geen netwerkbeheerder. 

De aanleg zal zijn uitgevoerd in opdracht van de eerder genoemde coöperatie sterk midden Drenthe.

 

Het vastrecht is in meerdere gemeenten met een ouder glasvezelnetwerk een heikel punt. Ooit betaalden we dat ook voor een telefoonaansluiting.

 

* Gevonden BAM heeft dit aangelegd voor wie de achtergrond interressant vind.

Bron 

 

KPN is blijkbaar pas beschikbaar sinds de overname van het netwerk met de constructie dat Digitale Stad als beheerder optreed kortom een financieel spelletje. Op deze methode hoeft KPN hun koper netwerk daar niet te vervangen.

Dat er niets veranderde in 2020 voor de klanten daar betwijfel ik want het stukje DVB-C via glasvezel zal toch ook  zijn verdwenen.

 

Hoezo een financieel spelletje?

KPN heeft 1 einddoel: het kopernetwerk uitzetten. Daartoe leggen ze zelf, en samen met de joint-venture Glaspoort meer dan een half miljoen glasaansluitingen per jaar aan.

Op plekken waar dat mogelijk en financieel haalbaar is nemen ze een bestaand glasvezelnetwerk over. Bijvoorbeeld Sterk Midden Drenthe, maar ook Primevest (meer dan 100.000 aansluitingen in Rotterdam, Den Haag en Eindhoven) en dat scheelt heel veel graafwerk. 

KPN heeft een paar jaar geleden het netwerk overgenomen van de cooperatie Sterk Midden Drenthe. Maar daarbij is afgesproken dat de bestaande contracten en afspraken over vastrecht gehandhaafd blijven. Voor bewoners die toen al klant waren en nieuwe klanten vanaf dat moment.

KPN is eigenlijk te groot om op zo'n detailniveau die bijdrages bij te houden en ook te innen dus daarvoor klopten ze aan bij Digitale Stad. Die doen dat al jaren voor buitengebied netwerken die ze zelf aanleggen.

 

Er is helemaal geen spelletje gaande. KPN zou zelf vast wel die 11 euro willen kwijtschelden maar dat mag dus niet vanuit de afspraken tijdens de overname. 

 

En voor de mensen die aangeven dat je dit in 1 keer kan afbetalen. Dat kan NIET. Bij veel andere buitengebied projecten wel maar hier in midden-drenthe niet. 

 

Als KPN bij het nemen van een nieuw abonnement niets heeft gezegd over een vastrecht, dan is dat een simpele fout in de administratie op dat adres. Want adressen waar het abonnement is opgezegd (of nooit werd afgenomen) staan normaliter met een blokkade in de administratie en dat kan KPN als provider ook zien. Dan kunnen ze niet eens een lijn activeren.


Ward schreef:

Er is helemaal geen spelletje gaande. KPN zou zelf vast wel die 11 euro willen kwijtschelden maar dat mag dus niet vanuit de afspraken tijdens de overname. 

dit vind ik wel een beetje vreemd. Je bent eigenaar van het netwerk en dus kun je ook dit soort afspraken veranderen. 
Waarom is deze afspraak indertijd gemaakt? Wat is de achterliggende gedachte?

De aanlegkosten en de overnamekosten zullen inmiddels wel betaald zijn door alle huishoudens die deze €11 betalen.


Graag wil ik reageren op zoveel onduidelijkheid en onmacht van een groot bedrijf KPN!

Want hiervoor staat wel heel veel geschreven, maar ik heb het idee dat de verantwoordelijke partij zijn/ haar handen hier volledig van af trekt en zich niets van haar verantwoordelijkheden aantrekt.

Zo kreeg ik via Digitale stad: 

Algemene Voorwaarden Glasvezel KPN NetwerkNL  Versie november 2020 Deze voorwaarden zijn van toepassing als u met KPN NetwerkNL een overeenkomst heeft gesloten voor één van onze diensten of een aanvraag daarvoor indient.  

En daarin vind ik met de zowkopdracht “vastrecht” de volgende voorwaarden:

1.3 Verschillende gebieden De aanleg van het glasvezelnetwerk, de realisatie van glasvezelaansluitingen en de relevante voorwaarden hiervoor, kunnen per gebied verschillen. Hierbij valt te denken aan de manier waarop u de vastrechtvergoeding betaalt. In uw overeenkomst leest u terug onder welke noemer wij uw gebied aanduiden en welke eventuele bijzondere voorwaarden voor uw adres gelden.

In mijn overeenkomst staat helemaal niets over een noemer waarmee mijn gebied zou zijn aangesloten danwel welke bijzondere voorwaarden voor mijn adres gelden. Dus welk recht geldt hier?? KPN-recht? Of Digitale Stadrecht??

In gebieden waar de aanlegkosten van het glasvezelnetwerk significant hoger zijn kan een aparte vergoeding worden gevraagd, voor de glasvezelaansluiting en de toegang tot het glasvezelnetwerk op uw adres. De vergoeding hiervoor vindt u terug in de bevestiging van uw aanvraag of uw overeenkomst. Deze vergoeding noemen wij de ‘vastrechtvergoeding’. 

Ook deze vergoeding staat niet aangegeven in mijn aanvraag of bevestiging of mijn overeenkomst. Dus ook hier geldt met welk recht wordt hier een verboeding gevvraagd?

 3.2 Na-aansluiting

Indien uw adres nog niet is aangesloten op het glasvezelnetwerk, kunnen wij de na-aansluiting op uw adres verzorgen. Als er nog werkzaamheden moeten plaatsvinden om uw adres op het glasvezelnetwerk aan te sluiten blijkt dit tijdens uw aanvraag voor het vastrecht. In sommige gevallen moet u voor de aanleg een aparte aanvraag indienen, die u eerst moet afronden voor u het vastrecht kunt aanvragen. We kunnen u ook vragen eerst akkoord te geven op een offerte met de werkzaamheden die voor uw glasvezelaansluiting moeten worden verricht. 

Ik heb helemaal geen aanvraag ingediend voor een glasvezelaansluiting. Dus wat heel bijzonder is dat KPN je aanbiedt om gratis overgezet te worden op glasvezel. Maar dan…………. De papierwinkel zoals “de aanvraag vastrecht” slaan ze vanwege commerciele redenen maar over, want dat maakt de concurerende aanbieding een stuk minder concurerend. Ook in de offerte wordt niet over een vastrechtvergoeding gezegd. Nee het komt allemaal als een verassing achteraf. Én als je niet betaald trekt Digitale stad zo de stekker eruit! Kies maar.

In gebieden waar de aanlegkosten van het glasvezelnetwerk significant hoger zijn kan een aparte vergoeding worden gevraagd, voor de glasvezelaansluiting en de toegang tot het glasvezelnetwerk op uw adres. De vergoeding hiervoor vindt u terug in de bevestiging van uw aanvraag of uw overeenkomst. Deze vergoeding noemen wij de ‘vastrechtvergoeding’. 

Dat hadden we al gezegd: In de overeenkomst met de netwerkeigenaar KPN staat niet over een vergoeding. Bijzonder is ook dat heel Nederland op dit moment verglaasd wordt waarbij niemand een contract hoeft te tekenen of moet betalen voor een aansluiting. Zelfs de FTU wordt gratis en voor niets in de meterkast opgehangen zonder dat er een contract met een provider of netwerkbeheerder wordt afgesloten. en hier wordt nog ouderwets een vastrechtvergoeding in stand gehouden. Ik zou zeggen “vooroorlogs”

Nou zo kan ik nog wel even doorgaan met deze onzin, ik zou zeggen lees ook de algemene voorwaarden van KPN die op onze glasvezelaansluiting van toepassing is en op de site van Digitale Stad staan: Tjonge Tjonge, wat een administratieve kluwe van onmogelijke voorwaarden, regels en uitvoering waaraan KPN zich zelf schijnbaar niet hoeft te houden.

www.digitale-stad.nl/wp-content/uploads/2024/04/Algemene-Voorwaarden-Glasvezel-KPN-NetwerkNL-27-11-2020.pdf


Dit was de situatie vanaf 2015.

Elke klant die een internet abonnement afsloot bij 1 van de beschikbare providers werdt automatisch lid van de Coöperatie Sterk midden Drenthe zoals te lezen is in het eerder door mij gedeelde document. 

 

Quote

Op het moment dat u een contract 
afsluit met een van de providers, wordt 
u ook automatisch lid van Coöperatie 
Sterk Midden-Drenthe UA. De provider 
int automatisch het abonnementsgeld 
bij u en de coöperatie int de 
coöperatiebijdrage van € 11,00 per 
maand (9,09 € excl. btw). 
Met die bijdrage van onze leden en 
de lijnhuur die de providers betalen, 
worden de leningen van de provincie 
en gemeente terugbetaald. Verder 
worden die inkomsten gebruikt om het 
beheer en onderhoud van het netwerk 
te betalen.

/quote

 

De vraag die ik dan heb worden nieuwe klanten dan nu ook lid van die coöperatie en bestaat die coöperatie nog? Als lid hoor je natuurlijk inzage te hebben in de financiële gang dus zijn die leningen al afbetaald en is dat bedrag dan alleen nog voor het beheer en onderhoud? De lijnhuur gaat nu natuurlijk direct naar de nieuwe eigenaar van het netwerk wat KPN is.

 


De coöperatie  sterk midden drenthe staat nog steeds ingeschreven bij de kvk.

Er zijn geen leden meer want alle leden van sterk midden drenthe hebben al het geld dat zij hebben betaald tot de overname door KPN terugbetaald gekregen. 

Toen ik ging verhuizen had ik een adsl abonnement en werd zonder pardon in Witteveen overgezet op de glasvezel. Ik heb nooit een andere overeenkomst ontvangen van kpn en dus ook ik heb nooit geweten dat ik vastrecht moest gaan betalen. Er is mij door KPN verteld dat ik geen gebruik meer kan maken van de adsl aansluiting. Ik weet dat er nog wel dorpsgenoten zij die een adsl aansluiting hebben.

ik kan me ook niet voorstellen dat de aansluiting er niet meer is aangezien het gewoon de vaste telefonieaansluiting is.

Kortom een en al onduidelijkheid.

 


 

 

 


@Rikje18 de ISRA is hier ook nog steeds aanwezig echter is dat netwerk een jaar geleden volledig uitgeschakeld. Dat gaat overal gebeuren waar een dorp of stad volledig is verglaasd.

In onze woonplaats is het glasvezel netwerk in 2016 opgeleverd tot ongeveer 2023 waren er twee netwerken actief. Bij een paar kleinere providers zoals Youfone kon je tot ongeveer 2022 nog een abonnement via dsl afsluiten, bij KPN was dat voor nieuwe klanten vanaf de oplevering niet meer mogelijk. Wie nog een dsl aansluiting had kon deze blijven gebruiken ook met een kpn abonnement. 

Tot dus een  jaar geleden waarbij iedereen is aangeschreven dat men over moest naar glasvezel. Ook de klanten van andere providers werden hiertoe verplicht.

Zie ook hier

 

Het niet inlichten betreffende die extra heffing van Digitale Stad is natuurlijk  slordig  dat had bij de verhuizing moeten gebeuren!!

 

Als ik dan uit ga van 100/100 alleen internet a € 42,50 komt daar dus € 11,00 boven op?


Klopt Rowi die €11,= komt er gewoon bovenop. Ik vind het een oneerlijke zaak.


Dus geen € 42,50 voor @Rikje18, maar € 53,50.

Wat mij heel erg verbaasd is dat er dus kennelijk geen einddatum is en het niet afgekocht kan worden. Dat vind ik heel vreemd. 


Klopt Rowi die €11,= komt er gewoon bovenop. Ik vind het een oneerlijke zaak.

Dat bedoel ik dus met dat eerder genoemde financiële spelletje. Het zal ongetwijfeld juridisch kloppen en bij de overname zijn afgesproken. Leuk is anders.

Ik heb me er iets verder in verdiept en toen vond ik dat Digitale Stad een communicatie label is gebruikt door Optimore

 

"Optimore ondersteunt netwerkeigenaren om het maximale uit hun netwerk te halen door volledige ontzorging op het gebied van communicatie, financiën en ICT. We richten ons daarbij op eindgebruikers, zoals bewoners en bedrijven."


KPN zou zelf vast wel die 11 euro willen kwijtschelden maar dat mag dus niet vanuit de afspraken tijdens de overname. 

Als je iets overneemt, dan heeft de vorige eigenaar er toch niets meer over te zeggen? 


KPN zou zelf vast wel die 11 euro willen kwijtschelden maar dat mag dus niet vanuit de afspraken tijdens de overname. 

Als je iets overneemt, dan heeft de vorige eigenaar er toch niets meer over te zeggen? 

Dat lijkt mij dus ook


Dus geen € 42,50 voor @Rikje18, maar € 53,50.

Wat mij heel erg verbaasd is dat er dus kennelijk geen einddatum is en het niet afgekocht kan worden. Dat vind ik heel vreemd. 

Maar het is wel de realiteit


Reageer