Skip to main content

Waarom is het wel mogelijk om online een mobiel abonnement af te sluiten, compleet met identificatie waarmee je een juridische overeenkomst aangaat maar is het onmogelijk om het abonnement online te beeindigen. 
Ik kan me alleen voorstellen dat dit vanwege marketing is dat je in een telefoongesprek kan worden overgehaald om toch abonnee te blijven van KPN.

Deze paternalistische werkwijze komt enorm klantonvriendelijk over.

Kan dit niet worden veranderd?

Wij consumenten hebben daar wettelijk recht op, je moet op dezelfde wijze kunnen opzeggen als dat je je aanmelding doet.

KPN heeft een online opzeggingsformulier voor:

https://www.kpn.com/service/administratie/opzeggen/opzegging-doorgeven.htm

Ik heb zelf nooit opgezegd, maar het feit dat ze 4 weken extra lijken te rekenen, daarmee overtreedt KPN volgens mij al langere tijd de consumentenwetgeving. 
 

Helemaal netjes en klantvriendelijk zou zijn als er in mijn-KPN gewoon een mogelijkheid zou zijn om op te zeggen.


Hoi @Opzeggen abonnement online 
Je kunt ook schriftelijk opzeggen per brief.
Maakt niet uit hoe je opzegt, je wordt toch teruggebeld.
En je opzegging geldt alleen als ze je persoonlijk hebben gesproken.
Niet alleen om je over te halen, maar ook om fraude of pesterijen te voorkomen.
Anders zou b.v. een boze buurman je abonnement op kunnen zeggen.


Dank voor je bericht. 
 

Als je je afdoende kan identificeren online bij het afsluiten van een abonnement, dan kan dat ook afdoende als je een abonnement wilt opzeggen. De controlevragen die telefonisch worden gesteld kunnen ook online.

Het is ook bij krantenabonnementen het geval, daar werd eerlijk aangegeven dat het om marketingredenen zo is ingeregeld.

Het blijft klantonvriendelijk en tijdrovend, zeker omdat ik meerdere abonnementen moet opzeggen voor een ouder die verhuist is naar een verpleeghuis en ik me telkens door wachtmuziekjes, keuzemenu’s én marketingboodschappen moet heen worstelen…


Hoi @Opzeggen abonnement online 
Je kunt ook schriftelijk opzeggen per brief.
Maakt niet uit hoe je opzegt, je wordt toch teruggebeld.
En je opzegging geldt alleen als ze je persoonlijk hebben gesproken.
Niet alleen om je over te halen, maar ook om fraude of pesterijen te voorkomen.
Anders zou b.v. een boze buurman je abonnement op kunnen zeggen.

Allemaal mooi en aardig, maar tegen de wet. 


Allemaal mooi en aardig, maar tegen de wet. 

De Consumentenbond wil het graag dat is waar, maar het is (nog) niet tegen de wet.

Ik zou ook maar niet de moeite nemen om je daar druk over te maken, er zijn wel ergere dingen in het leven.
 


Allemaal mooi en aardig, maar tegen de wet. 

De Consumentenbond wil het graag dat is waar, maar het is (nog) niet tegen de wet.

Ik zou ook maar niet de moeite nemen om je daar druk over te maken, er zijn wel ergere dingen in het leven.
 

De wet stelt al dat je moet kunnen opzeggen op de manier waarop je ook een abonnement kan afsluiten. Dus online in dit geval.

Het is niet verboden voor KPN om je daarna te bellen maar dat is geen vereiste om het abonnement te kunnen beëindigen. Als je niet opneemt of niet met ze wil praten moet het abonnement nog steeds beeindigd worden. Alle verhalen over persoonlijk checken etc... Dat is gewoon proberen om je alsnog binnen te houden. Ook niet verboden trouwens. 


Da's prettig om te weten @Ward_ 
Weer wat wijzer geworden.


De Consumentenbond wil het graag dat is waar, maar het is (nog) niet tegen de wet.

Ik zou ook maar niet de moeite nemen om je daar druk over te maken, er zijn wel ergere dingen in het leven.

De consumentenbond is geen wet, wetgever of toezichthouder maar adviseert consumenten wel als het aankomt op wet en regelgeving - met daarnaast nog een beetje extra.

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) echter moet erop toezien dat wet en regelgeving worden nageleefd, zoals @EAZ1964 al aangaf is het inderdaad verboden. Een consument moet de mogelijkheid worden geboden om op dezelfde wijze een overeenkomst te ontbinden als waarop het is aangegaan (zoals @Ward_ ook al aangaf).

Om precies te zijn is dit terug te lezen op de website van ACM Consuwijzer (voor consumenten) en de website van de ACM zelf.

  • Rijksoverheid ebron] → Opzeggen abonnement of contract
  • Consuwijzer wbron]
  • Consuwijzer wbron]
  • ACM lbron]

 


En terugbellen mag, maar je mag niet 4 weken extra nemen als je online opzegt.

 

Natuurlijk, er zijn ergere dingen in het leven, lekkere dooddoener. Realiseer je wel dat dit om miljoenen klanten gaat bij de grootste provider van NL. Ik vind het niet kunnen. Adel verplicht. Zeker omdat dit tot een paar jaar geleden bij XS4ALL wel allemaal netjes geregeld was. Het is een vervelende achteruitgang van service en attitude.


Dank allen voor jullie uitvoerige commentaren.

Verhelderend.

Ik hoop op een reactie van KPN. Ze moesten eens weten hoeveel er op je afkomt als je ouder naar een verpleeghuis verhuist en je onnodig veel tijd kwijt bent met het opzeggen van abonnementen door dit soort bedrijven als KPN


En terugbellen mag, maar je mag niet 4 weken extra nemen als je online opzegt.

 

Natuurlijk, er zijn ergere dingen in het leven, lekkere dooddoener. Realiseer je wel dat dit om miljoenen klanten gaat bij de grootste provider van NL. Ik vind het niet kunnen. Adel verplicht. Zeker omdat dit tot een paar jaar geleden bij XS4ALL wel allemaal netjes geregeld was. Het is een vervelende achteruitgang van service en attitude.

Er wordt nergens 4 weken extra gerekend hoor. Dat is de standaard opzegtermijn als je een abonnement opzegt. Tenzij nog binnen contract, dan is het einde contracttermijn.


@EAZ1964 gaf al de link als mogelijkheid voor het online opzeggen. Er staat op die lokatie ook dat het de persoon zelf moet zijn die dit proces volgt. De maand opzegtermijn is gewoon zoals het hoort te gaan.

Maar tussen de regels door lees ik vooral ergernis om door allerlei hoepels te moeten springen.

KPN kan het hier niet goed doen vrees ik. Mijn ervaring: ze vragen kritisch door als je namens iemand anders belt en dan is er veel mogelijk. Ik zou de link opvolgen en als je teruggebeld wordt de situatie meteen uitleggen. Dan zal het toch zo geregeld zijn neem ik aan?


De vier weken die hier worden genoemd zal verband houden met het facturatie systeem. Het kan voorkomen dat je vier weken  vooruit betaald terwijl je feitelijk al geen klant meer bent. Dat wordt uiteindelijk wel weer verrekend, dat staat los van de opzegtermijn.


Je kunt hier op het forum wel teruglezen enkele ervaringen van mensen over de 4 weken.

Het wordt volgens mij zo geinterpreteerd dat de 4 weken opzegtermijn pas ingaat als KPN “ tot 4 weken de tijd heeft genomen” om de aanvraag tot opzeggen in behandeling te nemen. 

 

De controle van terugbellen: dat kunnen ze ook met een sms-code, een email of digid doen vanuit mijn KPN, of een cent terugpinnen via ideal. Voldoende andere manieren om te identificeren dacht ik zo.

 


 

De controle van terugbellen: dat kunnen ze ook met een sms-code, een email of digid doen vanuit mijn KPN, of een cent terugpinnen via ideal. Voldoende andere manieren om te identificeren dacht ik zo.

 

Als het 4 weken duurt voordat je opzegging in behandeling wordt genomen dan zou dat inderdaad niet netjes zijn. Ik ga er vanuit dat de teller gaat lopen als je de mailbevestiging van opzeggen ontvangt. Direct na verzenden dus. Iemand ervaring met deze link? De meesten zullen overstappen via een andere provider denk ik.

Ik vind het zelf prima als ze bellen als de opzegging maar doorgezet wordt binnen de termijn en dat zonder morren doen. De reden is overbodig hierin.


Je kunt hier op het forum wel teruglezen enkele ervaringen van mensen over de 4 weken.

Het wordt volgens mij zo geinterpreteerd dat de 4 weken opzegtermijn pas ingaat als KPN “ tot 4 weken de tijd heeft genomen” om de aanvraag tot opzeggen in behandeling te nemen. 

 

De controle van terugbellen: dat kunnen ze ook met een sms-code, een email of digid doen vanuit mijn KPN, of een cent terugpinnen via ideal. Voldoende andere manieren om te identificeren dacht ik zo.

 

Dat kan nooit... En dat zou KPN nooit doen op die manier. Dat geloof ik echt niet. Het moment van opzegging is de start van je opzegtermijn.


Zo lees ik hem ook: het moment van opzegging is de start van je opzegtermijn.

Voor de verwerking kan KPN maximaal 4 weken rekenen. Er staat niet bij dat dit tevens je opzegtermijn is. Waarom zouden ze het anders vermelden?

Het is ridicuul dat dit niet gewoon via mijn-kpn met een controlestap kan.

 

Kan ik online of per brief opzeggen?

Je kan ook online of per brief opzeggen. Het duurt echter maximaal 4 weken voordat de opzegging is verwerkt. We bellen je altijd om de opzegging te bevestigen. Als we je de 1e keer niet bereiken, dan proberen we het nog 8 keer.

Online: vul hier het online opzegformulier in. We bellen je altijd om te bevestigen. Dit doen we met een 088 telefoonnummer. 

Per brief: Stuur een brief naar het onderstaande adres. We adviseren je de brief aangetekend te versturen. We bellen je altijd om te bevestigen. Dit doen we met een 088 telefoonnummer. 

KPN Klantenservice
T.a.v. Opzeggen
Postbus 235
2400 AE Alphen aan den Rijn

Een schriftelijke opzegging moet minimaal de volgende gegevens bevatten:

- Naam (van de abonnee)
- Adres en woonplaats
- Telefoonnummer (je mobiele nummer als je geen vast nummer hebt)
- Geboortedatum
- Contractnummer van het op te zeggen abonnement
- Rekeningnummer waar het abonnement van wordt afgeschreven
- Datum van opzegging (wensdatum, houd rekening met opzegtermijn)
- Welke producten je op wilt zeggen
- Reden van opzegging


Conclusie: bellen is sneller!!


"Het duurt echter maximaal 4 weken voordat de opzegging is verwerkt"

 

Dat is wel byzonder want bij mijn laatste  online opzegging kon ik gewoon een eind datum aangeven dat lag 4 weken vanaf de dag van opzegging. Dus ik zeg vandaag op dan is 30 dagen verder einde overeenkomst. Dat loopt dus parallel met de opzegtermijn.


Conclusie: bellen is sneller!!

Dat is correct.

Deze hele post begon met iemand die niet kon of wilde bellen.

En daar heb ik dus ook geen zin in, een uur aan de lijn hangen voordat je wordt geholpen, uitleggen waarom je opzegt en een aanbod afwijzen.

Dank je, niet meer van vandaag. 


Ik denk zelf dat het eerlijke verhaal is dat er een klein drempeltje wordt opgeworpen om impulsieve beslissers te ontmoedigen. Zeker na een storing gaat half Nederland los en ik denk dat eerstelijns op dat moment niet het leukste beroep is.

De reden van opzegging mag nooit een verplichting zijn om te noemen maar het zal vast worden gebruikt voor het belmomentje. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk 😁
 


Hoi @Opzeggen abonnement online en welkom hier op ons forum :)
Ik zie dat je al veel reacties hebt mogen ontvangen vanuit de community, top! Zoals al is aangegeven, is er een online formulier waar je je opzegging door kunt geven. Als je dat formulier invult, word je gebeld door de collega's die verantwoordelijk zijn voor de opzeggingen. Er is hier mede voor gekozen om fraude te voorkomen, anders zou het voor iemand anders te makkelijk worden om jouw abonnement op te zeggen en dat willen we natuurlijk voorkomen. 


Mijn inziens word je ook gebeld om commerciële redenen om de klant te paaien om te blijven.

Niks mis mee, maar zo is het wel.


ik wilde mijn internet opzeggen en een mobiel abbo afsluiten. Nu kom ik er dus achter dat KPn mij perse moet bellen.

 

oftwel zwaar irritant en de reden  die KPN geeft is ook nog eens te dom voor woorden. Als ik een abbo online kan aanschaffen dan zou ik deze ook moeten kunnen opzeggen online. 

 

afijn, mijn mobiele abbo is nu bij odido afgesloten.

 

groetjes!


Reageer