Skip to main content

Ik was jarenlang xs4all klant, maar sinds de merge in KPN kan/wil men mij niet meer het zelfde aanbod doen. Jammer maar prima! dan ga ik wel weg…

 

De situatie: mijn laatste contract dag lag op de 5e dag in de facturatie periode, tevens was de opzegging al bekend voor de facturatie periode en voor de facturatie ging draaien.

Resultaat: ik krijg een factuur voor heel de periode, en geen opzegging te bekennen.

 

Ik bellen met de klantenservice om het volgende te horen: “meneer u krijgt uw geld de volgende maand weer terug”, en “u bent betalingsplichtig”. Ik heb aangegeven dat er niks betaald gaat worden tot KPN weet hoeveel ik verschuldigd ben, ik betaal voor wat ik afneem, ik betaal niet meer!

 

@KPN: ik ben het niet eens met deze gang van zaken (heb dit ook binnen de termijn van 30 dagen na factuur datum kenbaar gemaakt via info@xs4all.net)

 

Inmiddels kan ik een maand later de credit factuur zien, echter is er geen mogelijk heid om via IDeal het verrekende bedrag te betalen.

 

@KPN: Kunnen jullie aan mij aangeven onder welk kenmerk ik de verrekening tussen de laatste (onterechte/incorrecte/incomplete factuur) en de credit factuur kan overboeken? Ik wil graag de financiele afwikkeling van het contract afronden.

Dus door dwars te liggen, heb je nu een probleem gecreëerd.

 

Volgens mij betaal je altijd vooruit,  dus heb je gewoon te betalen voor een komende periode, ook al heb  je opgezegd, en ga je niet de volle periode gebruik maken van de diensten. Werkt dat niet overal zo?


Nee @DennisA78 Zo werkt het niet bij alle providers, T-Mobile deed dit bij mij niet, KPN wel en het staat in de voorwaarden dus deal ik ermee, maar je mag wettelijk een factuur betwisten en tot er een gezamelijke oplossing is, dit kan onderling of via rechtsgang, hoefd er niet betaald te worden, dus tussen “normale gang” van zaken en hoe het “ook kan en mag” zit wel een verschil en KPN kan daar schijnbaar niet goed mee overweg.

Voor mij de moeite niet waard om er moeilijk over te doen, anderen zien dat anders en daar zal KPN eens naar moeten schikken.


Ik had ook prima voor de 5 dagen vooruit willen betalen!

 De factuur klopt niet omdat KPN er voor gekozen heeft om geen rekening te houden met data die al aanwezig is in het systeem. Door deze implementatie keuze moet ik als klant een bedrag betalen wat 500% te hoog is.

andere bedrijven kunnen dit wel, dus Dennis leg mij eens uit waarom de klant op moet draaien door een slechte keuze van product owners/de business? vooral gezien het feit dat dit facturatie gedrag niet omschreven staat in mijn contract/algemeene voorwaarden van xs4all.


Je betaald het abonnement vooruit, maar de gebruikerskosten achteraf. Denk dat hier het probleem zit. Als je bv nog een vaste telefoon abonnement hebt, wordt dat aan het einde nog verrekend. Maar dan nog hoeft dat uiteraard geen hele maand te duren.


Het is zoals het is. Vervolgens heb je de keuze om of moeilijk te doen, of niet.

 

andere bedrijven kunnen dit wel, dus Dennis leg mij eens uit waarom de klant op moet draaien door een slechte keuze van product owners/de business? 

 

Andere klanten betalen wel gewoon de rekening, en krijgen het verrekend bedrag weer terug. Niks aan het handje.


@DennisA78 bedankt voor jou kijk op de zaak. wij verschillen hier van mening, en dat is prima, het verschillen van mening met KPN is ook de reden waarom ik al 4 jaar geen ruisnaam meer heb 😉.

 

Mijn vraag voor KPN blijft wel staan betreft onder welk kenmerk ik het openstaande bedrag kan overmaken.


Het antwoord op die vraag krijgt u niet. U moet gewoon de openstaande factuur betalen.


De factuur klopt niet omdat KPN er voor gekozen heeft om geen rekening te houden met data die al aanwezig is in het systeem.

U weet niet wanneer de factuur gemaakt is. Dat is hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde dag als de factuurdatum. Het zou heel logisch zijn als die facturen 1 of misschien wel 2 weken eerder gemaakt zijn. Zo krijgen systeembeheerders de kans om steekproefsgewijs controles uit te voeren op het facturatieproces.

Er worden 100.000en facturen per week verstuurd bij KPN. Als er ergens een bugje insluipt waardoor er te weinig berekend word, dan kan KPN dat miljoenen kosten als ze daar 14 dagen later pas achter komen.


De ervaring leert dat het teveel betaalde binnen een paar weken weer op je rekening staat. 


@HGD Paar weken 😮😮 Maak er maar gewoon een complete maand van, bij mij is de eindfactuur nog niet in zicht en toch is er 06-07-2022 een volledige periode afgeschreven.

@Nick83 , De klant hoeft de volledige factuur niet te betalen, de betaling word namelijk betwist en dan hoef je wettelijk alleen het niet betwiste deel te betalen, daar zal KPN dan een voor hun lastig werkwijze moeten implementeren.


Hallo @ruisnaam, welkom op het KPN Forum!

Ik snap je vraag, want je wilt natuurlijk niet betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Nu is het alleen wel zo dat je bij KPN je maandelijkse factuur vooruit en de gebruikskosten achteraf betaalt. Bij het opmaken van de factuur aan het begin van de factuurperiode houdt ons systeem geen rekening met toekomstige wijzigingen. Ons systeem kijkt alleen naar de status van jouw abonnement op dát moment. Om het concreet te maken: een voorbeeld. Jouw abonnement stopt op 5 augustus. Je ontvangt de factuur op 1 augustus. Op 1 augustus is jouw abonnement nog actief. En dus ontvang je een factuur voor de gehele maand.

Maar geen zorgen: je hoeft echt niet te betalen voor iets wat je niet gebruikt. Je ontvangt van ons namelijk nog een slotnota waarmee je de teveel betaalde abonnementskosten terugkrijgt. In het voorbeeld krijg je dus op 1 september de slotnota. Hierop staat een credit voor 5 tot en met 31 augustus.

Dit is nou eenmaal hoe ons systeem werkt. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk, ook niet voor jou.

Normaal gesproken zou ik zeggen: betaal de factuur. Je ontvangt het teveel betaalde bedrag via een credit terug. Maar ik begrijp dat je de slotanota ook al hebt ontvangen. Deze zal worden weggestreept tegen de openstaande factuur. Het resterende bedrag kan je overmaken naar:

rekeningnummer NL41INGB0000467598

ten name van KPN B.V.

onder vermelding van het factuurkenmerk of jouw klantnummer