Skip to main content

KP factuur. Eenmalig: 20 euro kosten.

 

Bellen. Blijken herrineringskosten te zijn.

 

Welnu KPN, dat MAG in Nederland niet.

 

Hier hoeven we geen discussie over te hebben, lees deze pagina:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten

 

Daar staat het glashelder uitgelegd.

 

20 euro herrineringskosten mag dus NIET.

Ik zal het nog één keer uitleggen, voor de domkoppen die ondernemer zijn.

 

In NL was er een probleem met incassokosten. Zodanig dat je met een factuur van een tientje bij de rechter kon komen voor duizenden euro's. Er was discussie; gaan we zelf reguleren of moet de overheid dat doen. Het is beide geworden; zie daar de geboorte van de NVI, het zelfreguleringsorgaan, en de WIK, wet incassokosten (inmiddels opgevolgd door de WKI).

 

Deze wet is heel helder. Je mag als bedrijf kosten rekenen. Dus ja, een bedrijf mag kosten rekenen, dat stond nooit ter discussie, meneer de ondernemenr. Hieraan zijn echter wel voorwaarden verbonden:

  • je moet herrinneren met een 14 dagen brief, waarin je klant in gebreke stelt en ook zegt dat er incassokosten gerekend worden, EN wat deze kosten dan zullen zijn.

Hier zijn BAKKEN vol jurisprudentie over, dat het 14 dagen moet zijn en vooral ook dat het genoemde bedrag aan incassokosten in de brief moet kloppen, anders is het geen rechtsgeldige 14 dagen brief.

 

  • er is een staffel voor de kosten (Tabelletje). onder de EUR 2500 is dat 15%, met een MINUMUM van 40 euro. Dit kan en mag niet verlaagd worden, zelfs de rechter mag dit niet, hier is jurisprudentie voor

DAARNAAST mag dan een bedrijf GEEN andere kosten in rekening brengen.

 

Dus.. nogmaals.. een maning met 20 euro herrineringskosten KAN niet juridisch correct zijn.


Voor de ondernemer. Lees dit nou eens goed. Dit komt gewoon van rijksoverheid.nl, dus niet van een of ander schimmig incassoclubje:

 

 

 

“Er geldt een minimumbedrag van 40 euro”. Dat lijkt mij toch geen Frans. Dus 20, mag niet.


hier, van het juridisch loket:

 

 

 

“Maar altijd minimaal 40 euro”

 

Wat snap je daar niet aan, ondernemer?


Voor de ondernemer. Lees dit nou eens goed. Dit komt gewoon van rijksoverheid.nl, dus niet van een of ander schimmig incassoclubje:

 

“Er geldt een minimumbedrag van 40 euro”. Dat lijkt mij toch geen Frans. Dus 20, mag niet.

Nee, er geldt geen minimumbedrag van 40 euro dat in rekening gebracht moet worden!

Dat staat er ook niet! Wat er wel staat is dat als 15% van de openstaande rekening minder is dan 40 euro de schuldeiser nog altijd 40 euro in rekening mag brengen. Er mag dan dus nog steeds maximaal 40 euro in rekening gebracht worden maar er staat nergens dat het niet minder mag zijn.

 

En ook bij het juridisch loket staat dus hoe hoog de incassokosten mogen zijn, niet hoe hoog ze moeten zijn. En ook daar slaat die "minimaal € 40" op de incasso kosten bij een openstaande schuld van minder dan €266,67 waarbij dan nog altijd €40 in rekening gebracht mag worden. Die €40 is dus het minimum wat in rekening gebracht mag worden.


“er geld een minimumbedrag van 40 euro”

 

ondernemer: nee er is geen minimum.

 

Dat is er dus WEL. Staat zowel op je eigen link, als op rijksoverheid.nl als op de site van het jurisisch loket.

 

Dus wie is er hier nou eigenwijs dan?


 


Juridisch loket staat het toch glashelder.

 

“u betaalt maximaal 15% over de eerste 2500 MAAR ALTIJD MINIMAAL EUR 40.”

Komt ondernemertje aan hoor.. ‘nee er is geen minimum wat je moet betalen'. JA DAT IS ER DUS WEL.

 

Zodra een bedrijf kosten in rekening brengt, ZIJN dat incassokosten. Of ze die nu herrineringskosten, maankosten, of wat dan ook noemen. Je mag één keer kosten rekenen. Niet 2 keer, niet 10 keer, niet 5 keer onder verschillende namen, nee één keer. Dus als je kosten rekent, zijn DAT de kosten. En daar geld een minimum voor van 40 euro.

 

Klaar. Zo is het en niet anders. Zoals ook op 3 sites te zien is, waar jurisprudentie voor is en waar de ‘ondernemer’ nog nul onderbouwing of links gegeven heeft van het tegensgestelde.

 


“er geld een minimumbedrag van 40 euro”

Met alle respect @Hezik01, maar je interpreteert die teksten verkeerd.

Vraag:

Stel je hebt een openstaande schuld van €1000,- en er worden incassokosten in rekening gebracht, hoe hoog moeten die kosten dan volgens jou minimaal zijn?

Mijn antwoord is €0,01 maar waarschijnlijk kom jij ergens anders op uit.

 

Dat is er dus WEL. Staat zowel op je eigen link, als op rijksoverheid.nl als op de site van het jurisisch loket.

Er staat helemaal niet dat er minimaal €40,- aan incassokosten in rekening gebracht moet worden.

Er staat dat bij een schuld minder dan €266,67 er nog steeds €40,- aan incassokosten in rekening gebracht mag worden ookal is 15% van minder dan €266,67 minder dan €40,-.

Er mag dan dus nog steeds maximaal €40,- in rekening gebracht worden maar dat moet niet, het mag ook best minder zijn immers het is dan maximaal €40,-.


er staat dus wél dat ze in rekening gebracht MOETEN worden. JE brengt of niets in rekening, of incassokosten volgens staffel, met een minimum. Natuurlijk staat het iemand vrij om géén incassokosten te rekenen.

 

Voor een openstaande schuld van 1000 euro hoef je geen incassokosten te betalen. Tenzijn de schuldeiser correct maant en incassokosten wil. In dat geval MOETEN die kosten minimaal EUR 40 zijn.

 

Je kunt nog 100 keer dingen in bold zetten, dat maakt het niet waar hoor.

Ik interpreteer niets verkeerd, jij wel. Zoals glashelder te zien is in meerdere screenshots waar heel duideijk staat MINIMAAL 40 euro.

 

Wat jij dus niet snapt.

 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels


Ik stel overigens nergens dat men incassokosten MOET rekenen.

 

Wat ik stel dat ALS men incasskosten rekent, deze moeten voldoen aan het staffel, inclusief het genoemde minimum.

 

Dus op jouw vraag van hoeveel incassokosten over 1000 euro. Is het antwoord minimaal 40.

 

Want incassokosten van 0,01, zoals jjj stelt voldoen niet aan het minimum van 40 en mogen dus niet.

 

Geen incassokosten, mag wel.

 

 


 

“15% over de eerste 2500, MET EEN MINUMUM VAN EUR 40”

 

Moeilijk he. Lezen.

 

Dit komt overigens van de site van het NVI. Dus niet een obscuur eenmans-incassobureautje.

 

https://nvi.nl/wet-incasso-kosten-wik

 


Ik stel overigens nergens dat men incassokosten MOET rekenen.

 

Wat ik stel dat ALS men incasskosten regelt, deze moeten voldoen aan het staffel, inclusief het genoemde minimum.

 

 

Dat minimum is wat er minimaal in rekening gebracht MAG worden, niet wat er minimaal in rekening gebracht MOET worden. Begrijp je het verschil?

Lees even heel goed de tekst onder de blauwe header.

In de wet staat hoe hoog de incassokosten mogen zijn.

U betaalt maximaal:

Die minmaal €40 in de eerste staffel staat er enkel om aan te geven dat er minimaal €40,- in rekening gebracht mag worden, ook als 15% van de openstaande schuld minder dan €40,- is.

 

Je hoeft me niet te geloven maar helaas kan ik het echt niet anders maken.


 

Leesvooral de laatste alinea eens goed. De tekst in de 14 dagen brief MOET correct zijn.

 

Echter, KPN verstuurt 14 dagen met niet bestaande kosten van EUR 20 erin, DUS is de brief niet correct.

 

Leuteren over dat men het MAG maar niet MOET rekeken, kunnen we laten gaan. Immers, KPN rekent het. En ALS je het rekent MOET het voldoen aan de staffel, inclusief het minimum.

 


wjb  betoogt nogmaals dat ‘maar altijd minimaal EUR 40’ eigenlijk ‘maar elk willekeurig minimumbedrag’ betekent.

 

Helaas wjb, dat doet het dus NIET.


 

Let op: de WIK geldt VERPLICHT bij consumentenvorderingen ..] met een minumum van 40 euro.

 

Volhouden ondernemertje. Jij hebt gelijk. Ook al is dat niet zo.


wjb  betoogt nogmaals dat ‘maar altijd minimaal EUR 40’ eigenlijk ‘maar elk willekeurig minimumbedrag’ betekent.

Zucht…

Er is inderdaad geen minimum bedrag dat in rekening gebracht MOET worden, er is een minimum bedrag dat altijd in rekening gebracht MAG worden ookal is 15% van het verschuldigde bedrag lager dan dat minimum.

Maar goed, ik denk niet dat je ooit zult gaan begrijpen hoe je die teksten moet lezen ookal is het je nu al een paar keer uitgelegd.

Ik wens je veel succes met het aanvechten van die incassokosten maar ik geef je nihil kans immers er is niets mis met die €20,- die KPN in rekening brengt.


Hier de wettekst:

 

HEt staat dus zelfs letterlijk IN DE WET. TEN MINSTE.

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0031432/2024-10-01


Mail jij even de maker van de wetteksten dat de tekst in de wet niet klopt dan?

 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

 


 mannetje?

Ik snap dat er frustratie is maar dit vind ik echt kleinerend gedrag. Laten we in ieder geval een poging doen tot fatsoenlijk gedrag.

 

De wetgeving omtrent dit komt erg nauw en maakt een duidelijk onderscheid tussen B2B-betalingsverkeer en B2C-betalingsverkeer. Als je een abonnement hebt bij KPN Zakelijk, of het nou kleinzakelijk is of niet dan gelden alle geplaatste artikelen niet, ook niet als het een natuurlijk persoon betreft zoals een eenmanszaak. Bij B2C-betalingsverkeer is het een ander verhaal en dan klopt het dat die €40 euro incassokosten een minimum zijn die enkel na het versturen van de 14-dagenbrief gefactureerd mogen worden. Op het Ondernemersplein van de KVK wordt in iets duidelijkere taal gesproken:

Is uw klant een bedrijf? Dan kunt u in een overeenkomst hiervan afwijken. Als u geen overeenkomst heeft, geldt de wettelijke regeling.

https://ondernemersplein.kvk.nl/betalingstermijn-incassokosten-en-wettelijke-rente/#art:uw-klant-betaalt-niet


Goedemorgen!

Ik begrijp dat er een felle discussie gaande is over de herinneringskosten, en dat je je niet kunt vinden in ons beleid, @Hezik01. We hanteren hierbij de stappen zoals die zijn beschreven op onze website onder Hoe werkt een incasso? Ik begrijp dat je hier al een klacht over hebt ingediend.

Mocht je er met onze klantenservice niet uitkomen, wil ik je wijzen op de mogelijkheid om je klacht verder te escaleren via De Geschillencommissie. Daarnaast biedt het ODR-platform je een alternatieve route voor het indienen van klachten bij een geschillencommissie. Informatie en verwijzingen kun je vinden op Hoe dien ik een klacht in?

We moedigen feedback en kritiek altijd aan, zolang dit gebeurt op een respectvolle en constructieve manier. Dit is essentieel om een gezonde dialoog op ons platform te bevorderen.
 

admin: als je ingrijpt grijp dan in op zinvolle dingen. Zoals stupide ge-etter over algemene voorwaarden, waar het totaal niet over gaat en die totaal niet relevant zijn.

 

Het voorbeeld was geheel relevant en is op geen enkele manier te classificeren als ‘kan niet door de beugel’. HEt gedrag van KPN kan niet door de beugel. Doe daar eens wat aan. Het gaat er om dat je in AV's geen dingen mag zetten die boven de wet gaan, en dan verwachten dat DAT de wet wordt.

Er is GEEN ENKELE reden om mij te modereren, anders dan dat ik KPN aanspreek op illegaal gedrag.

 

In je bericht maak je een vergelijking die niet alleen respectloos is, maar ook kwetsend voor mensen die met traumatische ervaringen te maken hebben gehad. Dit overschrijdt de grenzen van gepaste communicatie en is in strijd met onze huisregels, waarin respectvol en vriendelijk gedrag de norm is. Daarnaast is het niet de bedoeling dat er wijzigingen worden aangebracht in de bewerkingen van onze moderators. Zij volgen een vastgesteld proces om ervoor te zorgen dat de content op onze community voldoet aan de richtlijnen en normen die we hebben opgesteld.


Omdat de discussie niet voldeed aan de huisregels, heb ik besloten het topic te sluiten voor verdere reacties. Ik hoop op jullie begrip en ga er vanuit dat we op een constructieve manier verder kunnen communiceren.