Skip to main content

Op 7 april heb ik een aanvraag gedaan voor een nieuwe aansluiting met ingang van 29 april op een adres waar ik naartoe ga verhuizen. Het internet op mijn huidige adres laat ik achter, dus er is verder geen sprake van een overstap. Ik kreeg vervolgens een mail dat er ‘extra onderzoek’ nodig was:

 

‘Hieronder leest u extra informatie over uw bestelling van Hussel Internet 200 Mbit/s.

We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik. De e-mail met extra informatie over uw bestelling en definitieve startdatum van uw abonnement ontvangt u daarom iets later.’

 

Aangezien ik voor XS4ALL werk, weet ik waar dit zeer waarschijnlijk door komt: het gaat waarschijnlijk om een onderzoek naar pairbonding, aangezien er op het aansluitadres twee aderparen aanwezig zijn (VDSL2), waarvan er eentje bijgelast zou moeten worden (NLS2-type) om de 200 Mb/s te kunnen halen via BDVSL2 dat in de centrale aanwezig is.

Ondanks dat de mail rept over extra informatie die ik zou moeten krijgen, heb ik daar vervolgens niets meer vernomen. Ik heb dus na een week met de klantenservice gebeld, waar men mij ook niets kon vertellen over de status. Ook dagelijks ingelogd in MijnKPN om de status te checken en een monteur in te plannen, maar dit kon steeds maar niet. Nog een paar gebeld, maar nog steeds geen duidelijkheid. Ik heb zelfs met KPN Netwerk gebeld, waar men mij alleen wist te vertellen dat men niets van KPN had doorgestuurd gekregen (een offerte-order o.i.d.), zodat ze ook geen monteur konden aansturen/inplannen. Kortom: van het kastje naar de muur zonder ook maar iets wijzer te worden.

Nu open ik gisteravond m'n mail, en tot mijn zeer grote verbazing vind ik daar een mailtje met één zinnetje:

We hebben uw bestelling van Hussel Internet 200 Mbit/s geannuleerd.’

 

Pardon, wat!? Geannuleerd? Ik heb niets geannuleerd! Wat zijn dit voor grappen? En dan ook nog eens minder dan een week voor de aansluitdatum, vanuit het niets?

Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat er vanuit de provider van de huidige bewoner (Online.nl) bezwaar is uitgezet tegen een lijnovername (Telco Out), maar dat lijkt me zeer stug, aangezien de huidige bewoner 1) het abonnement aldaar heeft laten opzeggen (want de huidige bewoner verlaat het adres al per dit weekend), en 2) de huidige bewoner is op de hoogte van mijn aanvraag.

 

Ik  ben ZEER benieuwd hoe KPN van plan is dit voor mij op te gaan lossen, en te zorgen dat ik de 29e het internet krijg dat ik inmiddels 2,5 week geleden heb aangevraagd.

Het is dat er daar momenteel geen Ziggo-aansluiting zit, anders had ik deze nu direct aangevraagd, aangezien ik op mijn huidige adres daar nu gebruik van maak met 300 Mb/s (slechts 100 Mb/s via DSL vanwege de afstand tot centrale). Ik lever dus al een derde van de snelheid in door voor KPN te kiezen op het nieuwe adres.

Ik ben nog even in wat KPN-systemen gedoken, want daar kan ik in, en ik zie nu dat mijn order is geannuleerd met als reden ‘Geen ISRA’:

​​​​​​​Er is wél een ISRA-punt aanwezig, want A) die kan ik gewoon zien in de Administratie-informatie van WBA, en 😎 daar maakt de huidige bewoner nu ook gewoon gebruik van. Ik heb zelfs een service-ID voor jullie van de huidige actieve lijn als jullie die nodig hebben.

Ik heb wel een huisnummertoevoeging achter het huisnummer, dus ik vermoed dat daar in de systemen verwarring over is. Als ik via KPN.com namelijk een aanvraag doe op toevoeging '2’, dan krijg ik als optie 200 Mb/s, maar als ik toevoeging ‘II’ gebruik, dan verandert dit naar 100 Mb/s. Maar goed, dit is alsnog totaal andere informatie dan ‘geen ISRA’, want de website lijkt het adres wel gewoon te herkennen. Dit overigens in tegenstelling tot KPN Netwerk, want die herkent geen van beide toevoegingen… Maar daarbuiten: de communicatie laat echt te wensen over. Het is dat ik bekend ben met de systemen etc., maar anders was dit hele gebeuren echt een compleet raadsel geweest vanwege het totale gebrek aan duidelijke communicatie over de bestelling, de status en de reden van annulering.​​​​​​​

 

Maar goed, hoe gaan we dit oplossen? Kan ik met iemand van Backoffice spreken die met mij mee kan kijken om te bepalen hoe we die aansluiting z.s.m. gaan regelen op het juiste aansluitpunt? Wat is nu het plan?

​​​​​​​


Hoi @XS4ME, ik heb ook even meegekeken. Ik zie inderdaad dat de order is afgewezen. Mijn collega van de Back Office geeft aan dat er maar 100 Mbit/s mogelijk is zonder extra kosten. Hij is dus op geen ISRA gezet omdat er laswerk nodig is voor 200 MBit/s. Daarvoor is een eigen bijdrage van jouw kant nodig. Dat is de reden waarom deze geannuleerd is. Verder zie ik dat mijn collega save heeft aangestuurd. Ik vermoed dat ze je gaan bellen om het te bespreken. Wil je het laten weten als er contact is geweest?

 


Hoi @XS4ME, ik heb ook even meegekeken. Ik zie inderdaad dat de order is afgewezen. Mijn collega van de Back Office geeft aan dat er maar 100 Mbit/s mogelijk is zonder extra kosten. Hij is dus op geen ISRA gezet omdat er laswerk nodig is voor 200 MBit/s. Daarvoor is een eigen bijdrage van jouw kant nodig. Dat is de reden waarom deze geannuleerd is. Verder zie ik dat mijn collega save heeft aangestuurd. Ik vermoed dat ze je gaan bellen om het te bespreken. Wil je het laten weten als er contact is geweest?

 

Nou ja, ik wil eigenlijk gewoon het liefst op de 29e een werkende internetverbinding. Die 200 Mb/s kan me dan voor nu even gestolen worden en dan neem ik wel genoegen met 100 Mb/s. Als ik echter op de website een nieuwe aanvraag doe, is de eerstvolgende aansluitdatum 9 mei…

 

Waarom ben ik niet éérst even benaderd voordat men zomaar de  order annuleert? Kan de initiële order niet gewoon hersteld worden en aangepast naar 100 Mb/s op VDSL? Of kan een nieuwe bestelling vervroegd worden? Nogmaals: ik hoef geen Overstapservice te gebruiken. Oh, en als ik nu een nieuwe aanvraag doe, kan ik ook niet meer kiezen voor de actie van 12 maanden voor 35 euro van begin april (althans, niet via de website).

 

Zo niet, dan ga ik z.s.m. maar even bellen met onze vrienden van Freedom Internet, want die geven aan dat ze de aansluitdatum met twee weken kunnen vervroegen, vragen voor dezelfde snelheid 47 euro i.p.v. 47,50 én dan krijg ik er ook nog een Fritz!Box 7590 bij:

 

 

Overigens vind ik het vreemd dat de klant tegenwoordig moet betalen voor het bijlassen van een aderpaar. Is dat nieuw beleid?


Ik snap heel goed dat je graag internet wilt. Alleen is deze aanvraag niet meer te redden. Misschien dat mijn collega van Save nog wat kan. Want als ik het goed begrijp gaat die nog contact met je opnemen. Het is dan wel belangrijk dat deze ook op de juiste toevoeging van het huisnummer komt. Mogelijk dat het daarom ook geannuleerd is. Deze order is helaas niet meer te herstellen. Er moet dus wel echt een nieuwe komen. Ik hoor graag als er contact is geweest. Want meer dan dit kan ik er niet van maken. 


Ik snap heel goed dat je graag internet wilt. Alleen is deze aanvraag niet meer te redden. Misschien dat mijn collega van Save nog wat kan. Want als ik het goed begrijp gaat die nog contact met je opnemen. Het is dan wel belangrijk dat deze ook op de juiste toevoeging van het huisnummer komt. Mogelijk dat het daarom ook geannuleerd is. Deze order is helaas niet meer te herstellen. Er moet dus wel echt een nieuwe komen. Ik hoor graag als er contact is geweest. Want meer dan dit kan ik er niet van maken. 

 

Ik ben niet gebeld door Save, dus ik heb zelf maar contact met ze opgenomen: een nieuwe order in laten leggen met een ingangsdatum van 10 mei (...) en daarbij het verzoek of men Backoffice een mailtje stuurt of de bedenktijd eraf gehaald kan worden/de order versneld kan worden.

 

Ik ben zeer benieuwd.


Hoi @XS4ME, ik heb ook even meegekeken. Ik zie inderdaad dat de order is afgewezen. Mijn collega van de Back Office geeft aan dat er maar 100 Mbit/s mogelijk is zonder extra kosten. Hij is dus op geen ISRA gezet omdat er laswerk nodig is voor 200 MBit/s. Daarvoor is een eigen bijdrage van jouw kant nodig. Dat is de reden waarom deze geannuleerd is. Verder zie ik dat mijn collega save heeft aangestuurd. Ik vermoed dat ze je gaan bellen om het te bespreken. Wil je het laten weten als er contact is geweest?

 

Nou ja, ik wil eigenlijk gewoon het liefst op de 29e een werkende internetverbinding. Die 200 Mb/s kan me dan voor nu even gestolen worden en dan neem ik wel genoegen met 100 Mb/s. Als ik echter op de website een nieuwe aanvraag doe, is de eerstvolgende aansluitdatum 9 mei…

 

Waarom ben ik niet éérst even benaderd voordat men zomaar de  order annuleert? Kan de initiële order niet gewoon hersteld worden en aangepast naar 100 Mb/s op VDSL? Of kan een nieuwe bestelling vervroegd worden? Nogmaals: ik hoef geen Overstapservice te gebruiken. Oh, en als ik nu een nieuwe aanvraag doe, kan ik ook niet meer kiezen voor de actie van 12 maanden voor 35 euro van begin april (althans, niet via de website).

 

Zo niet, dan ga ik z.s.m. maar even bellen met onze vrienden van Freedom Internet, want die geven aan dat ze de aansluitdatum met twee weken kunnen vervroegen, vragen voor dezelfde snelheid 47 euro i.p.v. 47,50 én dan krijg ik er ook nog een Fritz!Box 7590 bij:

 

 

Overigens vind ik het vreemd dat de klant tegenwoordig moet betalen voor het bijlassen van een aderpaar. Is dat nieuw beleid?

Om die laatste vraag te beantwoorden: Ja, sinds een paar maanden is NLS2 ook betaald. Aan te vragen via Haalbaarheidsonderzoek. Kan zowel door de provider als de eindklant via www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek

 

 

 

 

 


Ik ben benieuwd. Hopelijk lukt het. Wel jammer dat er geen contact is opgenomen. 😞 Maar mogelijk heb ik dat dan verkeerd geïnterpreteerd. 


Ik heb na m'n tweede bestelling helemaal niets gehoord nog. Enkel één bevestigingsmailtje met een mogelijke aansluitdatum van 10 mei. Niet gebeld door Save of een andere afdeling, maar ook geen bericht dat er extra onderzoek nodig is. Dus nog wel iets dat lijkt op goed nieuws, zullen we maar zeggen.

 

Ik kan verder ook de bestelstatus niet volgen in MijnKPN, want deze lijkt te blijven hangen op de door KPN geannuleerde initiële order van inmiddels een week geleden:

 

Niet echt handig, want ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. En zonder enige communicatie vanuit KPN ben ik zo'n beetje aangewezen op MijnKPN. Ik heb de tweede order wel gekoppeld in Mijn Producten, en ik zie ze daar ook (nog) allebei, maar ik kan nergens extra informatie inzien.

 

Kan dit anders?

 

 


De order loopt goed zie ik. Deze staat voor 10 mei gepland.

En heb je de oude order, die geannuleerd is. Heb je daarvan het product verwijderd uit Mijn KPN?

Als je ingelogd bent in MijnKPN ga je naar Meer opties bekijken > scroll je naar beneden, daar klik je onder beheer op abonnementen en daar onder aan de pagina vind je de optie abonnement verbergen.  Abonnement verbergen is de nieuwe benaming voor ontkoppelen abonnement. 


De order loopt goed zie ik. Deze staat voor 10 mei gepland.

En heb je de oude order, die geannuleerd is. Heb je daarvan het product verwijderd uit Mijn KPN?

Als je ingelogd bent in MijnKPN ga je naar Meer opties bekijken > scroll je naar beneden, daar klik je onder beheer op abonnementen en daar onder aan de pagina vind je de optie abonnement verbergen.  Abonnement verbergen is de nieuwe benaming voor ontkoppelen abonnement. 

 

Dank voor het checken van de order.

 

Maar kan het zijn dat je het hebt over de MijnKPN app? Want ik zie in de webversie nergens de opties/menu's die je noemt.


 

Dank voor het checken van de order.

 

Maar kan het zijn dat je het hebt over de MijnKPN app? Want ik zie in de webversie nergens de opties/menu's die je noemt.

Ga naar Producten
Kies voor Thuis
Uw extra opties
Helemaal onderaan staat Extra opties wijzigen of toevoegen


 

Dank voor het checken van de order.

 

Maar kan het zijn dat je het hebt over de MijnKPN app? Want ik zie in de webversie nergens de opties/menu's die je noemt.

Ga naar Producten
Kies voor Thuis
Uw extra opties
Helemaal onderaan staat Extra opties wijzigen of toevoegen

Nergens te vinden bij de geannuleerde noch de nieuwe order.

 

Producten:

 

Thuis:

 

En dan zijn dit alle opties die ik heb, maar geen ‘Uw extra opties’.

 

En klikken op ‘Abonnement wijzigen’ geeft een lege pagina:

 


Excuses, ik zie dat ik niet duidelijk genoeg was. Dat verbergen kan enkel via de MijnKPN app.