Skip to main content

Goedendag allemaal!

Ik ben sinds gisteren aangesloten op KPN glasvezel. Alle verbindingen zijn Cat 5e of hoger. Alle tests gebeuren over kabel met een 1gbps verbinding.

Downloadsnelheid ligt constant meestal rond de 400 tot 600. De laatste meer bij uitzondering.

1 Gbit snelheden heb ik niet gezien zo rond de 900+.

Netwerk router is een Ubiquity Dreambox. Threat detection uit even uit om dit geen vertragende factor te maken.

Met deze router haalde ik bij Odido (T-Mobile) gewoon standaard 900+ mbit up en down.

Nog tips? Kan KPN iets controleren? Ik heb ook twee glasvezelkastjes getest. De oude NT en de nieuwe TY01. Geen verschil.

Hieronder twee tests MacBook Pro M1 met 1 gbps verbinding en een cat6 kabel direct aan de Dreamrouter. Op een VM en fysieke desktop zie ik dezelfde snelheden ook beide minimaal 1 Gbps verbindingen.

Alvast bedankt,

 

Duncan.

 

Welkom op het forum van KPN @Duncan_TheFox 

Het beste wat je nu kunt doen, is om het glasvezelmodem (FTU) in de meterkast alsmede het modem/router zelf 2 minuten van het stroom te halen.
Na deze 2 minuten doen je als eerste de adapter van de FTU weer in de wandcontactdoos, en daarna weer het modem.

Hiermee worden gelijk de nieuwste waardes meegenomen, en is de kans groot dat je de beoogde snelheden wel zult halen, de behoren bij een 1 Gbit snelheid.
De snelheden die je dan gemiddeld behaald liggen rond de 930 down en 930 up.

Laat even weten of dit effect heeft gehad.
 


Ik heb soortgelijke ervaringen, de FTU booten heeft soms effect maar bij mij heeft het op het moment geen nut helaas :( 


Nog tips? Kan KPN iets controleren? Ik heb ook twee glasvezelkastjes getest. De oude NT en de nieuwe TY01. Geen verschil.

De NT's heb je dus getest en bij beide geeft het geen verschil, het enige wat je nog kunt proberen is testen met de default apparatuur van KPN (dus de (Experia)Box) die je van hen ontvangen hebt.

Zolang je, je eigen apparatuur aangesloten hebt kan KPN helaas niet veel voor je betekenen. Mocht je de gelegenheid hebben, test dan nog eens met alle standaard apparatuur van KPN. Vul als het resultaat het zelfde is, dan ook even je Forum profiel in zodat een medewerker misschien even kan meekijken of bijv. het juiste abonnement/snelheid is gekoppeld.


Gedaan. Helaas geen soelaas. Wellicht was de constructie anders door dat er een apart Huawei kastje was bij T-Mobile die PON deed en dus de PPPoE verbinding verzorgde. Nu doet de Dream Router het echter lijkt deze geen goede CPU te hebben. Kak.

https://community.ui.com/questions/Dream-Router-Poor-performance-on-fiber-internet-connection-1-gbps/aa7042de-11a0-459e-98be-d6dd6bd1c406

 


Je kan de nieuwe router van ze overwegen UniFi Next-Gen Gateway Lite deze haalt het wel namelijk met de security features ingeschakeld. Mijn probleem is inmiddels opgelost, leek gewoon iets langer te duren voordat de reset zijn werk deed. 


Direct op de Experia box werkt het als een zonnetje. Dus ik zal het voorlopig moeten accepteren of als het wat geld scheelt kan ik beter naar 500 Mbit gaan.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Wellicht handig dat jullie nu ook weten dat bij 1 Gbps het voor de UDR Ubiquiti UniFi Dream Router niet haalbaar is. Maximaal 600ish Mbit.