Skip to main content

ik maak gebruik met een dure internetverbinding van kpn van 1gb up/down.

Ik merk dat de internetsnelheid wordt “geknepen” tot 850 mps up en 950 mps down via kabel rechtstreeks van de modem (fritzbox 7590)

daarnaast heb ik 2 repeaters in mesh staan voor de wifi. ik kom via de wifi niet verder dan150/200 mbs wat ik al erg laag vind

Wat kan ik nog doen om a. mijn netwerk snelheid af modem op 1 gb te krijgen, waarvoor ik betaal en b. het wifi signaal naar min 400-500 mbs te krijgen.

De snelheid die je hebt is prima, 1gbps is bruto snelheid, de gemiddelde echte netto snelheid is rond de 900. Het is net als salaris, je verdiend 50.000 maar je krijgt er maar 30000 op je bankrekening.

De wifi, dat zul je zelf moeten afregelen al dan niet met de fameuze wifi tool van KPN. Men geeft daar garantie op, er zijn te veel factoren die dit beinvloeden.

Ik neem aan dat je beide repeaters bedraad hebt aangesloten?

 


Goedenavond en bedankt voor je reactie.

de repeaters zijn niet bedraad  het zijn fritz repeaters en volgens hun wifi app uitstekend geplaatst.

zit er nu aan te denken om de frizbox 7590 te wisselen voor de experia12 box vanwege Wifi6 en mijn fritz repeaters aan de experiabox te koppelen.

iemand ervaring daarmee?


Welke repeater/ router je ook neemt, bedraad aansluiten is een must om goede doorvoer te krijgen. 
Fritzbox 7590 is een veel stabielere en betere router dan de experiabox, en als je fritz ax repeaters heb (heb je die?)kun je daarmee ook wifi6 gebruiken. Alleen de router doet dan wifi 5. 

een mesh met fritz repeaters op een experiabox  gaat niet, dan zijn superwifipunten nodig.


Hallo @red2003 bij een goede verbinding moet je gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen halen bekabeld gemeten. Via wifi5 AC moet je ongeveer de helft kunnen halen, e.e.a. afhankelijk van de lokale omstandigheden.

Meten doe je het beste met 1 pc rechtstreeks bekabeld op de modem met de Ookla-app op een Windows10/11 machine. De app is via de MS-store te downloaden en geeft de meest accurate snelheid weer voor Gigabit-verbindingen.