Skip to main content

Ongeveer een maand geleden ontving ik bericht van KPN dat mijn glasvezel-verbinding nu ook 1Gb uploadsnelheid zou moeten halen. Volgens het bericht hoefde ik daar verder niets voor te doen.

De speedtest (bekabeld, rechtstreeks op het modem aangesloten), meldt keurig een downloadsnelheid van ca. 930Mb, maar uploadsnelheid blijft hetzelfde als voorheen, ong. 500Mb.

Ik heb zowel de Glasvezel-NT als het modem 30 seconden van de spanning gehaald, maar dat maakt geen verschil.

Wat kan er aan de hand zijn?

Dat is waar. Maar ondanks dat je die hoge upload in de praktijk niet gebruikt zou ie wel plusminus 900 moeten kunnen aantikken. (mits de hardware dat aankan, natuurlijk)

Ik heb een laptop van mijn vrouw ook getest maar die is een ouwe medion antique laptop volgens mij,

down 518.77

Up 512.36

Volgens mij kan die laptop die snelheden dan helemaal niet aan.  Als jij zelf 800 kunt meten en die laptop blijft rond 500 hangen.

Ik kan wel een monteur proberen in te plannen maar als het issue ontstaat doordat de pc's/laptops die snelheid niet aankunnen, zal deze wel kosten gaan rekenen. 

 

Even een checklijstje:

 

-PC/Laptop  met netwerkkaart die up-to-date is qua drivers. ( en waarvan je ook in de specs kunt zien dat hij dit soort snelheden aankan)

-Verse install van windows die up-to-date is.  Of in ieder geval zo ‘vers’ mogelijk. (dus zonder jarenlange installaties en de-installaties van allerlei software)

-Eventuele firewall software/antivirus uitschakelen

-eventuele software die de netwerkkaart aanstuurt controleren (sommige gaming computers hebben speciale software die de netwerkkaart ‘capped’ )

-VPN software uit

-Eventuele servers of andere apparatuur die data verbruikt uitzetten

-Meten met de ookla app die via windows apps is te downloaden. En kiezen voor KPN server in de buurt. 

 

Als je er dan nog steeds die upload niet haalt hebben we misschien een issue aan KPN kant maar ik betwijfel het zeer en ik wil je behoeden voor onnodige kosten.

 

@NHendriks  Heb jij misschien nog een paar praktische tips?

 

Â