Ik heb nadat KPN Netwerk in de wijk glasvezel had uitgerold tot in mijn straat afgewacht tot alles gereed gemaakt zou worden in mijn meterkast met het bestellen van het 1Gbit abonnement. Zodra dit kon (5 juli) heb ik online eea aangevraagd met overstapservice.
5 augustus is een monteur van KPN langs geweest die binnen tien minuten de Experiabox v12 heeft aangesloten op het aansluitpunt in de meterkast. Sindsdien is de lijn actief naast het nog doorlopende vdsl abonnement van T-Mobile thuis omdat KPN vergeten was om tijdig mijn oude abonnement op te laten zeggen. Ik kreeg het verzoek dit zelf als nog te regelen met dubbele maandlasten tot gevolg.
Maargoed: de glasvezel aansluiting is up en running. Ik ben benieuwd of ik de snelheden van het 1Gbit abonnement kan halen. Bedraad heb ik dit getest op mijn computer via de windows 10 app van speedtest.net op de servers van Xs4all, KPN, Voorthuizen en een locatie bij mij in de buurt. Voorthuizen en Xs4all geven de beste resultaten weer. Ik haal maximaal 650 zowel download als upload. De KPN server en server in de buurt blijven steken op 500 download als upload.
Via WiFi op mijn Huawei Mate 20 pro met Android 10 rechtstreeks naast de meterkast weet ik deze resultaten te evenaren in de speedtest app. Verderop in de woonkamer of slaapkamer vallen de snelheden in elkaar (dat is te verwachten) naar 400 download en 135 upload via de Xs4all en Voorthuizen server en 205 download en 140 upload voor de KPN server in Amsterdam.
Nu zijn deze snelheden sowieso beter dan wat ik hiervoor had via T-Mobile thuis met mijn 100/30 pakket. Maar ik betaal nu voor het 1000/500 pakket flink extra terwijl de max dus 600/500 blijkt te zijn en het 500/500 pakket meer tot zijn recht komt. Ik kan uiteraard mijn abonnement naar beneden bijstellen maandelijks, maar van een door een KPN Netwerk ingerichte glasvezel installatie in de wijk en door een KPN monteur aangesloten Experia v12 had ik van het glasvezel 1Gbit abonnement meer verwacht. Bij bestellen had ik zeker rekening gehouden met dat je over WiFi nu eenmaal meer verval hebt in snelheid, maar dat bedraad ook maar niet eens in de buurt komt is curieus. Kan liggen aan mijn werklaptop, prive desktop en/of gebruikte cat utp kabels of aan de v12 Experiabox of hoe mijn adres is aangesloten in de straat/wijk.
Ik ga andere kabels proberen, maar aan de aansluiting richting mijn thuisadres kan ik weinig veranderen. En ik heb geen andere router/modem om uit te sluiten of het wellicht aan de V12 Experiabox ligt. Dus kan iemand van KPN klantenservice meekijken wat er aan gedaan kan worden? Alvast bedankt.