Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds vorig jaar een 1gbit abonnement. Ik heb een experiabox v10 met drie Super Wifi 2.0, waarbij in de oude situatie 1 Super Wifi 2.0 aangesloten was aan de Experia Box v10 en de overige verspreid door het huis. De snelheid van 1gbit haalde ik daarom zelden. Ik vond het vervelend dat als ik mijn NAS lokaal benaderde, max 300mbps haalbaar was.

 

Mede daarom heb ik in de nieuwe situatie afgelopen weken UTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E door mijn huis getrokken waardoor ik tracht om mijn (interne) netwerk snelheid een stuk sneller te maken dan voorheen. Helaas kom ik nog altijd niet in de buurt van 1gbit, zowel internet als lokale snelheid.

 

Ik heb het nu zo ingericht:

Modem KPN

  • kabel naar Experia Box v10 (zie hieronder verder)

 

 Experia Box v10:

  • aansluiting 1 naar netwerkswitch in meterkast (zie hieronder verder)
  • aansluiting 2 naar android tv box
  • aansluiting 3 naar xbox
  • aansluiting 4 naar LAN 1 Super Wifi 2.0 woonkamer (nr1) en bij LAN2 Super Wifi 2.0 woonkamer naar Eufy Homebase

 

Netwerkswitch in meterkast (Netgear GS108Ev3)

  • aansluiting 1 utp kabel van Experia Box v10
  • aansluiting 2 naar netwerkswitch op zolder (zie hieronder verder)
  • aansluiting 3 naar Philips Hue bridge 1
  • aansluiting 4 naar Philips Hue bridge 2
  • aansluiting 5 naar Tahoma bridge

 

Netwerkswitch op zolder (Netgear GS108v4)

 

  • aansluiting 1 utp kabel van netwerkswitch in meterkast
  • aansluiting 2 naar thuiswerkplek
  • aansluiting 3 naar android tv box
  • aansluiting 4 naar NAS zolder
  • aansluiting 5 naar Super Wifi 2.0 zolder (nr 2)
  • aansluiting 6 naar Super Wifi 2.0 aanbouw (nr 3)

Veelal blijft de snelheid rond de 400mbps hangen (up en down), zowel bekabeld alsook met wifi. Ik heb allerlei verschillende devices uitgeprobeerd (Samsung S21, S22, iPhone 12, Asus laptop, HP laptop) en met geluk haal ik ooit 600mbp. Ik heb ook meerdere keren alle overige apparatuur uitgeschakeld om er zeker van te zijn dat niet een gedeelte van de bandbreedte (ongezien) wordt verbruikt.

Ook als ik mijn laptop direct bekabeld aansluit op de Experia Box v10 met UTP cat 6 kabel blijft de snelheid hetzelfde.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Of is de experiabox v10 te oud/langzaam om 1gbit te verspreiden? Ik vind het ook belangrijk dat ik op 1gbit snelheid mijn NAS kan benaderen om grote bestanden snel te transferen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Is er iemand die met mij mee zou kunnen denken?


@kridje  Weet je zeker dat iedere switch Igmp snooping ondersteunt? Ik vermoed dat die op zolder dat niet doet.


Hoi Joep,

 

Ik heb even moeten googlen waarop je doelt. Ik maak geen gebruik van TV bij KPN, enkel internet via glasvezel. In hoeverre heeft dit lgmp snooping effect op de werking van de super wifi 2.0?


O ok ik was even in de veronderstelling dat je met Android tv box de nieuwe ontvanger bedoelde. Igmp snooping speelt dan geen rol. De v10 kan met gemak die snelheid aan dus dat zal het probleem niet zijn. Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur? Dan sluit je uit dat het probleem wordt veroorzaakt door iets in jouw netwerk. 


Heb je in je router QoS aanstaan dat kan ook de snelheid verlagen als je het uitzet en weer opnieuw test? 

In mijn asus router RT-AX-88U was dat de oorzaak.