Skip to main content

Beste KPN,


Volgens jullie website enĀ fourstack zijn er 2 aansluitingen beschikbaar op ons woonadres waaronder 1 op toevoeging, echter kan ik maar een koper (DSL) vinden in het huis en vroeg me af hoe het zit.

Check op ons adres zonder enige toevoeging

En als toevoeging mogelijkheid is er CEL1 op ons adres en die geeft aan dat er bonded mogelijk is.

Ā 

Zou graag willen weten waar deze kabel zou moeten uitkomen zodat we toch gebruik kunnen maken van bonded DSL.

Ā 

In mijn profiel staan alle nodige gegevens

In 1 grondkabel kunnen vele aderparen zitten, van oudsher kreeg elk huis 2 aderparen dus ws zit het gewoon in het kastje waar je nu op aangesloten bent nog een extra aderpaar.


Het lijkt erop dat jouw adres in de administratie van KPN wordt gebruikt voor een bijzondere aansluiting die geen eigen adres heeft met vervolgens een toevoeging om het te onderscheiden van jouw aansluiting. Jij zelf hebt daar niks aan en de betreffende kabel zit ook niet in jouw woning.

Ik heb wel ergens een lijst liggen van die afkortingen dus ik zou kunnen zien wat CEL1 betekent. Maar dat is dan meer ter extra informatie. Je hebt er helaas niks aan om iets met pairbonding te kunnen doen.


@ikbenjoeri

je hebt bij de meeste adsl lijn 4 aders dat was vroeger al (telefoon lijn)

dat je met de 4 pin oude telefoon stekker verbonden was (draaischijf telefoon)

later was 2 draden genoeg A en B (blauw/rood) uit het hoofd

er zijn vaak wel 4 beschikbaar en dan kan adsl dubbel werken

en dat noemen ze pair bonding

eigenlijk is het niks anders als 2 draden gebruiken en 2 toevoegen (dubbel)

het is echter 1 kabel

je kunt dus met 2 ader paren het dubbele halen 2x30 =60

dit heeft niks met 2 aansluitingen te maken maar gewoon pair bonding via de zelfde kabel

toevoeging is waarschijnlijk dat een monteur het om moet zetten naar bonding


Hi Joeri, welkom hier.
@peter-keetfmĀ Zover ik weet is dit niet zo, iets datĀ @Ward_Ā ook lijkt te bevestigen hier. Dit gaat om 2 verschillende aansluitingen en kabels. De aansluiting met de toevoeging komt waarschijnlijk niet uit in de woning van Joeri. Dus als Joeri op het adres zonder toevoeging woont zal hij niet pair bonding kunnen nemen. Dit is de situatie zoals ik het tot nu toe ken. Ik vraag me af wat voor woning dit is. OudĀ kantoorpand, een woning dat in het verdelen is gesplitst naar 2 adressen of juist samen is gevoegd van 2 naar 1 adressen?Ā 

Misschien dat Ward nog duidelijkheid kan geven over de betekenis van die toevoeging.Ā 

Ā 

Als ik naar het gebouw kijk zie ik nog een gebouw naast de gewone woning, kan ook zijn dat de kabel daar naartoe gaat met de toevoeging? Rood is het adres zonder toevoeging.Ā 

Ā 

Ā 


@Alex_P

Ok duidelijk

ik dacht dat dit kon

maar inderdaad kan ik er niet direct in kijken


@ikbenjoeriĀ en @Alex_PĀ : Het duurde even voordat ik die lijst had gevonden. De toevoeging CEL werd/wordt gebruikt voor telefooncellen (had ik ook wel zo kunnen bedenken eigenlijkā€¦.)

Een telefoonaansluiting op een object dat zelf geen officieel adres heeft moet in de netwerkadministratie nog altijd wel een postcode en huisnummer hebben. Dat kan niet anders. In die gevallen werd en wordt het dichtstbijzijnde adres gebruikt met daarbij een duidelijke toevoeging om de een van de ander te onderscheiden. In dit geval is er dus een koperaansluiting in de woning van Joeri maar vlakbij stond (of staat) een telefooncel die uiteraard ook een aansluiting had. Die aansluiting met toevoeging CEL1 is dus niet beschikbaar voor zijn woning en de kabel daarvoor zit daar ook helemaal niet. Die zit uiteraard in die telefooncel en die kan zomaar tientallen meters verderop staan.

Ā 

Om de uiteindelijke vraag dus te beantwoorden: Pairbonding is niet mogelijk want er is maar 1 aderpaar dat vanuit de woning ook werkelijk in de hoofdkabel is aangesloten. Het tweede aderpaar vanuit de woning kan somsĀ alsnog worden aangesloten maar dat vergt graafwerk en laswerk. KPN als provider doet dat niet vanwege de kosten. XS4all deed het wel maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Dan zou Joeri bij XS4all moeten informeren.

Ā 

@peter-keetfmĀ Dit is eigenlijk voor alle adressen met een onbekende toevoeging zo. KVD is een bekend voorbeeld. Een actieve VDSL kast van KPN heeft ook een eigen telefoonlijn. Die zie je dan in Fourstack als een bestaand adres, met de toevoeging KVD erachter. Dit is precies hetzelfde (maar dan voor een telefooncel.

Ā 

Andere voorbeelden zijn: LFT (lift) of SLS (Sluis). En er zijn er nog veel meer.


Leuk om te zien dat dit zo enthousiastwordt opgepakt :-)

Alex_PĀ gebouw naast ons is een oud schoolgebouw en onze huisje is een oude directeur/concierge woning van de betreffende oude school, die pal naast het station staat.

Dat verklaard dus ook die CEL1

Ā 

@Ward_Ā hartelijk dank voor deze leerzame informatie :-)

Ā 


Pairbonding is niet mogelijk want er is maar 1 aderpaar dat vanuit de woning ook werkelijk in de hoofdkabel is aangesloten. Het tweede aderpaar vanuit de woning kan somsĀ alsnog worden aangesloten maar dat vergt graafwerk en laswerk. KPN als provider doet dat niet vanwege de kosten. XS4all deed het wel maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Dan zou Joeri bij XS4all moeten informeren.

En als je zou aanbieden om dat zelf te betalen? Kan het dan wel?

Bij mij is pairbounding ook niet mogenlijk. Terwijl ik een betrekkelijk nieuwe aansluiting heb van nog maar 15 jaar oud. Die ik toendertijd zelf heb moeten betalen. Waarvan ik me nu de laatste tijd wel af zit te vragen: waarom hebben ze toen maar half werk afgeleverd? En waarom zou er nu nogmaals geld tegenaan gegooid moeten worden om die aansluiting gewoon normaal 4 aderig te maken?

Mij buren wonenĀ in een oude woonboerderij uit 1800 ofzo. Die hebbenĀ wel gewoon pairbounding.

Het zou allemaal niet zoveel geven... maar een paar jaar geleden toen ze hier in de regio bezig waren met glasvezel, toen haalde ik vlot 52 mbit bij speedtests.

Nu is inmiddels duidelijk dat da glasvezelproject helemaal doodgebloed is en niets van terecht komt. Want KPN deed niet mee, wel Solcon, maar Solcon is vergif hier in de regio.

Als ik nu een speedtest doen, dan haal ik soms maar 38. En ja... richting de toekomst toe... begin je dan toch wel over pairbounding na te denken...


Juist bij de betrekkelijk nieuwe aansluitingen wordt geen rekening gehouden met pairbonding. Niet in de aansluitkabel en niet in de voedende kabel verderop. Dat zijn de netwerkrichtlijnen die destijds werden opgesteld. Naar ik aanneem vanwege kostenbesparingen. In de jaren 2000 tot 2010 had KPN het financieel behoorlijk zwaar meen ik me te herinneren.

Ā 

Of het tegen betaling kan? Ik heb geen idee. Het is de provider die de opdracht moet geven. Zoals inmiddels wel duidelijk werk ik niet bij de provider kant dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.


je hebt bij de meeste adsl lijn 4 aders dat was vroeger al (telefoon lijn)

dat je met de 4 pin oude telefoon stekker verbonden was (draaischijf telefoon)

later was 2 draden genoeg A en B (blauw/rood) uit het hoofd

Toch even hier op aanhaken, dit misverstand zie ik hier vaker, ook mbt tot de extra bel.
Een telefoon werkt al sinds jaar er dag op een aderpaar, die 2 extra pennen hebben een andere functie, gehad, soms.

Laten we er hier verder niet op ingaan ( om de forum beheerders m/v niet op de kast te jagen ) maar evt een ander onderwerp er voor aanmaken.
Er is vast een mooie uitleg over te vinden op het www.

Ā 


Of het tegen betaling kan? Ik heb geen idee. Het is de provider die de opdracht moet geven. Zoals inmiddels wel duidelijk werk ik niet bij de provider kant dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

Tegen betaling kan bijna alles op deze aardbol. De opdracht kan worden aangevraagd via mijnaansluiting.nl of via ons. Via ons zal er dan een nieuwe bestelling geplaatst moeten worden op de toevoeging waarbij er uiteindelijk een monteur zal moeten komen. In beide gevallen zal dit tegen betaling zijn. Ik kan overigens ook niet garanderen dat dit Ć¼berhaupt kan, maar op deze manieren kan de aansturing worden gedaan om erachter te komen.Ā 


@Alex_PĀ Hoezo op de toevoeging? Dat is een aansluiting die niet voor klanten bedoeld is. Je bedoelt een NLS2 met laswerk op zijn eigen adres? Die zonder toevoeging dus?

Ā 

Ik vraag me overigens wel af hoe VWT die aanvraag dan gaat oppakken als ze die vanuit mijnaansluiting.nl ontvangen.

Maar goed, nee heb je, ja kan je krijgen .

De NLS2 manier vanuit KPN geniet wel de voorkeur eigenlijk. Maar hoe KPN daar dan de rekening van stuurt is me niet duidelijk.


Daar komt het uiteindelijk op neer, maar via ons wordt dit wel op CEL1 eerst ingevoerd.Ā Anders kunnen we die aansturing niet doen, zie het als een soort van opdracht/bon die aangemaakt moet worden. De rekening via de provider zal indirect van de onderaannemer/graafploeg komen. Inhoudelijk weet ik het niet volledig, wel dat die rekening zeker zalĀ  komen. ;)


@ikbenjoeriĀ enĀ @Alex_PĀ : Het duurde even voordat ik die lijst had gevonden. De toevoeging CEL werd/wordt gebruikt voor telefooncellen (had ik ook wel zo kunnen bedenken eigenlijkā€¦.)

Een telefoonaansluiting op een object dat zelf geen officieel adres heeft moet in de netwerkadministratie nog altijd wel een postcode en huisnummer hebben. Dat kan niet anders. In die gevallen werd en wordt het dichtstbijzijnde adres gebruikt met daarbij een duidelijke toevoeging om de een van de ander te onderscheiden. In dit geval is er dus een koperaansluiting in de woning van Joeri maar vlakbij stond (of staat) een telefooncel die uiteraard ook een aansluiting had. Die aansluiting met toevoeging CEL1 is dus niet beschikbaar voor zijn woning en de kabel daarvoor zit daar ook helemaal niet. Die zit uiteraard in die telefooncel en die kan zomaar tientallen meters verderop staan.

Ā 

Om de uiteindelijke vraag dus te beantwoorden: Pairbonding is niet mogelijk want er is maar 1 aderpaar dat vanuit de woning ook werkelijk in de hoofdkabel is aangesloten. Het tweede aderpaar vanuit de woning kan somsĀ alsnog worden aangesloten maar dat vergt graafwerk en laswerk. KPN als provider doet dat niet vanwege de kosten. XS4all deed het wel maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Dan zou Joeri bij XS4all moeten informeren.

Ā 

@peter-keetfmĀ Dit is eigenlijk voor alle adressen met een onbekende toevoeging zo. KVD is een bekend voorbeeld. Een actieve VDSL kast van KPN heeft ook een eigen telefoonlijn. Die zie je dan in Fourstack als een bestaand adres, met de toevoeging KVD erachter. Dit is precies hetzelfde (maar dan voor een telefooncel.

Ā 

Andere voorbeelden zijn: LFT (lift) of SLS (Sluis). En er zijn er nog veel meer.

Ā 

Zou je misschien deze lijst kunnen delen met mij? Zie namelijk ook bij aantal adressen die ik gecheckt heb GML staan.

Ā 


GML zal wel gemaal zijn. Ik woon ook vlakbij een gemaal.Ā 


Klopt, staat voor gemaal. En nee, ik denk niet dat ik die lijst mag delen. Dat valt waarschijnlijk onder bedrijfsinformatie dus laat ik dat niet doen.