Skip to main content
Ik ga binnenkort verhuizen en wil op het nieuwe adres een internet aansluiting. Het nieuwe huis is hemelsbreed 300m naast gv-bzh en 500 van pb400, toch is de maximale snelheid volgens fourstack 35mbit. Volgens foustack is bij de buren 88 en 75 mogelijk met bonding.



hoe is dit mogelijk ,klopt er iets niet aan de gegevens?
Staat bij jouw nieuwe adres pairbonding aan? Als dat nu niet zo is dan zul je het dus ook niet krijgen, en is jouw maximale snelheid dus inderdaad de helft van die van je buren.
Bij de buren staat inderdaad de 75 en 88 bij bonding, bij mijn adres staat een -. Maar waarom hebben mijn buren dan wel bonding en ik niet?
Omdat er bij jouw nieuwe adres geen 4 aders aangesloten zijn. En vroeger wilde KPN dan nog wel twee extra aders aansluiten bij afname van een abonnement, maar dat doen ze tegenwoordig niet meer.
Omdat er bij jouw nieuwe adres geen 4 aders aangesloten zijn.




Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, de aansluiting stamt uit de tijd dat je 4 aders nodig had voor telefonie (2 voor de bel). Maar wellicht is er iets veranderd in de loop der tijd, ik zal het controleren zodra ik de sleutel heb.
Klopt. Maar als je in huis vier aders hebt wil niet zeggen dat er in de telefooncentrale zelf nog steeds 4 aders aangesloten zijn. Als fourstack zegt van niet, dan is dat meestal ook niet zo.
Hoi @piotr1212 . Welkom op het forum.

Als ik het zo lees kan het inderdaad wel eens zo zitten, zoals @Hsd het uitlegt. Als je wilt zoek ik het met zekerheid uit. :-)

Kun je je profiel aanvullen met gegevens van het nieuw adres en mij een seintje geven ? Ik zal dan kijken wat daar technische leverbaar is.
. . . de aansluiting stamt uit de tijd dat je 4 aders nodig had voor telefonie (2 voor de bel).

Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Men noemde (als ik het goed heb) het aan leggen van 2 lijnen 200%.

1 voor reserve, extra lijn of kerktelefoon.

O ja, en ook nog een ader voor de kosten teller cq tikker.
@Erwin_ adres is aangepast naar mijn toekomstig adres.



@KeesYagi Oude toestellen hadden een mechanische bel, om die over te laten gaan werd op de EW draad een wekspanning gezet van iets van 60v, de 4e draad werd gebruikt als extra aarde. Later was die extra draad niet meer nodig en kon dat aderpaar voor wat anders gebruikt worden. Ik wist overigens niet dat kerktelefonie over een apart aderpaar liep, snap nu beter waarom cm er zo graag vanaf wou.
Hoi @piotr1212 . Dank voor de gegevens.

Ook mijn interne applicatie geeft aan dat er op jouw toekomstige adres geen actief tweede aderpaar aangesloten kan worden. KPN doet helaas geen laswerk voor particulieren.

Mocht je toch méér snelheid willen is het raadzaam om eens bij XS4all na te vragen. Zij doen in sommige gevallen nog laswerk en dat zou een verdubbeling van de potentiële snelheid kunnen betekenen. Garanties kan ik uiteraard niet geven. Ondanks dat XS4all onder KPN valt is het wel een zelfstandige provider. Althans, nog wel. Uiteindelijk zal het ook KPN worden.
Althans, nog wel. Uiteindelijk zal het ook KPN worden.


Nog 11 dagen als ik de media mag geloven.

Vanaf 1 augustus is het gedaan met xs4all

@KeesYagi

Oude toestellen hadden een mechanische bel, om die over te laten gaan werd op de EW draad een wekspanning gezet van iets van 60v,


Ah ja, dat bedoel je, dat is een overlevering van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweepuntsschakeling
Dat werd alleen in huis gebruikt, de verbinding naar de centrale gaat(ging) over 2 draden.


Die schakeling stamt uit de jaren '70, ik heb het over de wekspanning, ver voor die tijd. Het gaat om een huis van 100 jaar oud.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Wekspanning

Wekspanning is een ander woord voor belspanning en gaat (voor zo ver ik weet) altijd al over dezelfde lijn (aderpaar)
https://nl.wikipedia.org/wiki/POTS#Specificaties
Ik kan ook geen reden verzinnen om meer koper te gebruiken als het niet nodig is.

NB, met wekken cq een toestel met slinger ben ik ook nog bekend uit de tijd dat de ptt nog een koude lijn aan legde (veelal naast een muzieklijn).
Op de koude lijn mocht je wel wekken, op de muzieklijn uitdrukkelijk niet, dan gaan de versterkers naar de . . . .