Skip to main content

Bij een kennis in de Watergraafsmeer is de verbindig van de oude telefoon (4) naar de UTP (8) onklaar geraakt. Was met knijpsokken en die dunne draadjes zijn dus gebroken. Hoe verbind ik de 4 kleuren naar welke UTP draden.??

Kan je de kleurvolgorde niet in de oorspronkelijke "knijpsok" zien?


Als ik die kon zien  was het probleem snel opgelost.  Via trial en error wel gevonden hoe we de tv aan de praat krigen maar die gaf geen stabiel beeld. (soms een tijdje geen refresh)  dus die combi is ook niet goed.  Je zou verwachten dat de oude standaard rood/blauw  op de nwe blauw/blauwwit moet komen  en dat de andere twee dan met groen/groenwil verbonden worden.  Maar zelfs dan weet je nog niet welke plus of min is.  
Heb net uren zitten zoeken maar nergens is te vinden welke werkafspraken destijds gebruikt zijn. Ben ook een beetje boor want ze hebben met sokken een verbinding gemaakt door de RJ45 af te knippen en hadden gewoon een RJ45 doos moeten plaatsen. Ze hebben destijds gewoon alles met sokken en een tang verbonden en onder de oude telefoondoos verstopt.  Knullig en nu een probleem omdat de doos (eigenlijk alleen het deksel van een oude telefoodoos)  knullig in de muur zat.   
Ben dan ook van mening dat de KPN eigenlijk het oude werk eindelijk goed moet uitvoeren.

Als ik de goed combi weet los ik het zelf wel op. Heb eigenlijk geen tijd doordat Corona en mijn vrijwilligers werk toch al een hoop extra werk geeft.

Baal echt.


Het is me niet duidelijk wat er nu precies kapot is. Kunt u dat wat meer toelichten? Tv doet het niet meer begrijp ik? Verbindig van de oude telefoon naar de UTP? Wat bedoelt u daar mee? Is dat een kastje of koppelig wat defect is? Waar zit dat dan? Heeft u daar misschien een foto van?


Inmiddels weet, begrijp ik zelf ook meer. Ze heeft een ISRA2 in de woonkamer. Die is verbonden via een combi van eerst een oude telefoondraad, 4 aders, en dan met een UTP8 draad. Die verbinding is verbroken.  Was heel knullig gedaan. Met van die klemsokken en verstopt in een oude doosdeksel die niet goed vast zat. Je raad het al Na enkele jaren gaar dat los en breken alle verbindingen omdat het dunne draadjes zijn.  De telefoon zou in elk geval met rood & blauw aangesloten moeten worden op resp blauw en witblauw.  Maar het lijkt er op, immers 4 van die klemsokken, dat ook de oranje en witte draad verbonden moeten worden.   Ik ga, als ik geen duidelijk antwoord/advies kan vinden morgen via trial en error maar de opties proberen.  Eerst rood en blauw aansluiten en checken wat werkt. TV, internet.  Daarna kijken of  oranje aan witoranje EN wit aan ornaje  ( oude naar UTP)  werkt. 

Op je vraag. Het was dus een quick en dirty koppeling van de KPN tussne de oude draad van de telefoon via een UTP8 naar de ISRA2 box.  Ze wilde blijkbaar geen leiding trekken van uit de meterkast naar de ISRA2 en hebben gewoon een bestaande telefoon doos gebruikt om door te verbinden.

 


Standaard werkwijze zou moeten zijn (aders telefoonkabel → aders UTP)

 

rood -> blauw

blauw -> blauw/wit

wit → groen

oranje ->groen/wit

 

Die laatste twee zouden niet nodig moeten zijn tenzij bij deze kennis pairbonding is toegepast. Zo niet, dan zijn er dus maar twee aders in gebruik.

Praktisch elke woning heeft vier aders naar binnen lopen waar er meestal maar twee van in gebruik zijn. 9 van de 10 keer zijn dat de rode en de blauwe. Die ene keer kan het signaal ooit op de oranje en witte zijn gezet. En als er pairbonding is toegepast dan zijn ze alle vier in gebruik. Dat verwacht ik hier niet want dan had de ISRA ook vervangen moeten zijn.

Succes!!


Hartelijk dank. Ik ga het morgen proberen. Eerst met schroefkoppelingen om te checken en als ik zeker ben dan een meer solide koppeling en alles netjes wegwerken.

 


@Klaas 12345 Welkom hier! Begrijp ik goed dat het gaat om een kennis en dus niet om je eigen aansluiting? Als iemand zonder diensten van KPN zit omdat het aansluitpunt stuk is, dan meot dat vanzelfsprekend gewoon vervangen worden zonder dat jij je vingers eraan moet gaan branden. Echter als het niet om jouw eigen aansluiting gaat kan de klant zelf beter even telefonisch contact met ons opnemen via 0800-0402 (gratis). Vanwege de drukte hier op het Forum wordt het probleem sneller voor hun opgelost. We moeten natuurlijk niet hebben dat iemand zonder diensten komt te zitten of al zonder diensten zit. 


Beste Lisa. Het ging niet over mijn eigen telefoon. Daarnaast.
De persoon in kwestie heeft meerder malen met KPN gebeld en kreeg steeds te horen dat zij een electricien moest bellen want KPN kon of wilde niets voor haar betekenen.!!!  Ook bleek het moeilijk om in deze tijd een electrivcien te vinden en zou die in dezelfde situatie verkeren.  Had je de hele draad gelezen dan kon je opmaken dat het inmiddels professioneel en volgens de KPN standaards is opgelost dankzij een collega die de nodige info verstrekte. 
Ook had je dan kunnen opmaken dat de achterliggende oorzaak gelegen is in de “houtje touwtje” verbinding die ooit door de KPN is gemaakt. 
Zelfs na dat zij, opmijn advies nogmaals contact had opgenomen met de KPN kwamen die met een verkeerde oplossing terwijl het duidelijk gecommuniceerd was. Ze stuurden namelijk gewoon een UTP kabel met twee standaard stekker. 
Ook is jou reactie best laat. Immers het topic staat al ongeveer een week op deze pagina.
In middels is alles netjes opgelost volgens
Telefoon ==> UTP
 

rood -> blauw

blauw -> blauw/wit

wit → groen

oranje ->groen/wit

Vr.gr. Klaas de Groot.

 


@Klaas 12345 Bedankt voor je snelle reactie. Ik zag inderdaad dat Ward informatie heeft verstrekt over het aansluiten en dat jij dit ging proberen. Ik kon uit die reactie alleen niet opmaken dat het ondertussen gelukt is. Uit alle berichten kon ik ook niet opmaken dat de persoon in kwestie vaak met ons had gebeld en naar een elektricien werd verwezen en dat wij onze verantwoordelijkheid niet namen voor de gebrekkige aansluiting. Dit vind ik oprecht vervelend om te horen. Afijn, het is, dan wel via een enorme omweg, gelukkig opgelost.   

We hebben het de laatste tijd erg druk op het Forum waardoor we niet binnen 48 uur kunnen reageren. Excuses dus voor het langer moeten wachten. Dit had ik inderdaad in mijn eerste reactie kunnen vermeldden. 

Dan rest mij nog één ding te doen. Je een fijn en zonnig weekend toe te wensen:sun_with_face:


Reageer