Skip to main content

​Hoi ik kan geen gebruik maken van mijn speed boost via 4G modem op mijn WiFi apparaten.

  

Nu heb ik het een beetje kunnen oplossen namelijk, DSL+4G via LAN, en alleen DSL via WiFi. Had eerst tottaal geen 4G boost, dat werkte pas na het volgende:

  1. ga naar je 4g modem webinterface Sagecom (zit op 192.168.2.252)
  2. reset 4g naar factory settings
  3. ga naar je KPNrouter (Experiabox V10) → mijnmodem.kpn (zit op 192.168.2.254)
  4. reset KPNrouter factory settings
  5. Zorg dat je van je KPNrouter LAN-1 gebruikt en bij de 4G moden ook eth1/lan1
  6. Nu wacht je tot alle lampje ect goed branden van wifi en 4g, en vervolgen KPNrouter rebooten, opnieuw opstarten.
  7. Wacht nu 5min en start de computer/laptop die via LAN is aangelsoten op LAN-2 of LAN-3
  8. Ga naar je 4g modem webinterface Sagecom (zit op 192.168.2.252), en controleer of je het IP adress ziet van je laptop/pc onder het kopje Ethernet (zie plaatje)

     

  9. Als je ip adres vermeld is, kan je nu genieten van je 4g snelheid (over LAN), ik merk dat ook al het ip adres in deze lijst staat maar je verbinding is via WiFi, zal je niet kunnen genieten van je 4G speed boost. (bij mij is dat het geval)

    op pc haal ik nu via LAN 50mb/s dat was zonder 4g normaal 5mb/s
    en via WiFi nog steeds maar 5mb/s dat heb ik nog niet kunnen oplossen :(
     
  10. Zit je ip adress niet in de lijst? reboot de kpnrouter en pc/laptop en zet een zware youtube video aan ofzo om het een beetje te forceren, het lijkt er namelijk op dat de 4G modem doet wat hij wil, merk ook dat de 4g modem soms helemaal zomaar uit niks reboot

Ben nu wel tevreden, heb stuk sneller inet via LAN! Maar vraag me af of er al een oplossing is voor het WiFi probleem :)

 

Ik weet niet echt waar je het over hebt eerlijk gezegd. Het koppelen van VDSL en 4G wordt op TCP niveau afgehandeld door de Experiabox, dat heeft niets met WiFi te maken. De totale snelheid die ontstaat door multipath TCP is beschikbaar voor bedraad aangesloten devices en voor devices via WiFi.

Als dat bij jou niet zo is, dan is er echt iets mis met je WiFi! 

Overigens voor mensen die je “advies” willen opvolgen: wees ervan bewust dat een factory reset alle gegevens in je Experiabox wist, dus alle fixed IP adressen e.d., waardoor je alles opnieuw moet instellen.


Hey dank Ernst, heb het nagelopen na je opmerking dat het gewoon zou moeten werken, het heeft blijkbaar iets te maken met dat de 4g modem niet werkt met mijn VPN, dus al mijn wifi apparaten die voorzien zijn van VPN kunnen alleen de 5mb/dsl halen, vaste computers op LAN hebben geen VPN dus die kunnen wel gebruik maken van 4g en halen +/- 50mb/s. hopelijk kan ik mijn VPN op TCP zetten inplaats van huidige UDP.

Ben in iedergeval weer wat verder :)

 

 


Hey dank Ernst, heb het nagelopen na je opmerking dat het gewoon zou moeten werken, het heeft blijkbaar iets te maken met dat de 4g modem niet werkt met mijn VPN, dus al mijn wifi apparaten die voorzien zijn van VPN kunnen alleen de 5mb/dsl halen, vaste computers op LAN hebben geen VPN dus die kunnen wel gebruik maken van 4g en halen +/- 50mb/s. hopelijk kan ik mijn VPN op TCP zetten inplaats van huidige UDP.

Ben in iedergeval weer wat verder :)

In geval van OpenVPN is dat ook de workaround voor SIB-klanten. Je kan ook een SSL gebaseerde VPN gebruiken, maar iets gebaseerd op UDP kan doorgaans tegenwoordig efficienter zijn. Kwa versleuteling worden ook moderne QUIC  verbindingen door SIB ondersteunt, althans dat werd tijden geleden eens een keer door een moderator medegedeeld. Is geen VPN natuurlijk. Youtube o.a. zou daarmee meestal ook versneld zijn.