Skip to main content

Graag wil ik weten wanneer er 5G modems komen om WIFI in het Buitengebied te ondersteunen. Momenteel heb ik een 4G modem maar dat is niet snel genoeg

gr

WiFi in het buitengebied? Wat bedoel je? Bedoel je het 5G mobiele netwerk? Dat staat los van WiFi.
WiFi wordt gezonden/ontvangen door je Experiabox, ondersteund in het buitengebied door een 4G mobiele verbinding.

5G in NL is nog relatief nutteloos en biedt nog vrijwel geen snelheidsverhoging. Na de veiling van de hogere frequentie banden in de komende jaren zal dit wel kunnen maar dan is de afstand juist in buitengebied weer een probleem. Er zal echt niet in buitengebied om elke tweehonderd meter een zend-ontvangapparaat van KPN komen.

En dan nog, KPN biedt nu max. iets van 40 Mbps extra met 4G bovenop VDSL. Dat moet dan ook veranderen. 
Kortom, nee, ik zou daar voorlopig, zeg de komende 3-5 jaar niet op rekenen.


Hallo Ernst-Jan,

 

idd het gaat om de Experia box die momenteel ondersteund wordt door een 4G router.  Oke dat is dan duidelijk, 5G is dus geen korte termijn oplossing. Enige ander idee voor betere snelheid in Buitengebied?


4GVT Extra Snel van t-mobile misschien. Maar is niet overal beschikbaar, postcode check doen. Zie hun website. Anders elke avond een gebed doen dat glasvezel komt... :wink:


Helaas niet beschikbaar. Dat wordt bidden…….bedankt!

 


Hoi @D12H, 

Welkom op het KPN Forum. Voor het buitengebied bieden wij de dienst Sneller Internet Buitengebied aan, waarbij je vaste internet aangevuld door het mobiele 4G-netwerk. De 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt, is in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. Het is nog niet bekend of er te zijner tijd ook een product als 5G buitengebied geïntroduceerd zal worden, voor zover bij mij bekend staat daarvoor vooralsnog niet iets op de planning. 


Hallo Heine,

Ik heb momenteel 4G voor buitengebied wat help maar niet snel genoeg is, zeker gezien de switch dat er meerdere mensen in 1 gezin thuis zitten te werken nu en dat trekt 4G ook niet, dus geen afdoende oplossing nu en 2022 is nog ver weg. Dus het blijft ploeteren, zijn er nog andere opties?

 

mvg David


Je zou een opgevoerde wifi verbinding met schoteltjes kunnen onderzoeken, evt. samen met buren opzetten, of het is er al, eens rondvragen.

Ik weet niet of er een naam voor is, er komt dan ergens in de omgeving waar snel internet is een zend/ontvanger op een hoog punt, de gebruikers richten daar een (schotel) antenne op.

Op industrieterreinen zie ik die dingen regelmatig.


Dank Kees klinkt een beetje als Willie Wortel of Mc Gyver maar ik ga eens rondvragen in de buurt app.

 


Dat verband zie ik niet zo :-)

Zoekterm : Long-range Wi-Fi

https://en.wikipedia.org/wiki/Long-range_Wi-Fi


Kwa spullen is er genoeg te koop:

https://www.routershop.nl/point-to-point-wifi/cid=4101

Ik heb hier ooit een keer een 2-pack LocoM2 gekocht, haalt op 300 meter afstand vrijwel maximale snelheid.

Punt is alleen, wie heeft er in een straal van zeg 2 kilometer snel internet en wil/kan het delen met jouw.


Reageer