Skip to main content

Vorig jaar is in onze wijk glasvezel aangelegd. Zo is ook in onze woning een glasvezelpunt gerealiseerd en december besloten we om over te stappen van Ziggo naar KPN.  

Op 18 januari kwam de KPN monteur, die het glasvezelkastje en het modem heeft geplaatst. Helaas kreeg hij de verbinding niet werkend, de monteur heeft op de monteursbon aangegeven “20. Herplannen ivm geen licht/synch/data/internet”. Dezelfde dag nog kwam er een medewerker van KPN Netwerk, maar ook die kon het probleem blijkbaar niet verhelpen (iets met een poort in de centrale). Dit zou dezelfde middag nog worden opgelost en daarover zou ik worden teruggebeld. Uiteraard: niet teruggebeld en de situatie nog hetzelfde (een knipperend connection-lampje op het glasvezel-kastje). 

Inmiddels zijn we 4 KPN-monteurs en 2 KPN-Netwerk monteurs verder, en is het probleem nog steeds niet opgelost. De KPN monteurs geven aan dat het probleem in de wijkkast/centrale zit, en dat zij daar geen toegang toe hebben. Blijkbaar zitten wij in een postcodegebied waar de centrale onder het beheer van KPN Netwerk valt. Van de monteurs van KPN Netwerk worden we niet veel wijzer; ze spreken geen Nederlands en slecht Engels en vertrekken elke keer zonder iets te veranderen. Inmiddels is het glasvezelkastje al 3x vervangen, zonder resultaat.

Van één van de monteurs begreep ik dat het probleem wel degelijk in de centrale zou moeten zitten, hoogstwaarschijnlijk zijn daar twee lijnen ‘gekruist’: oftewel, onze lijn zit in het verkeerde poortje geplugt. 

Wie kan mij vertellen hoe het zit met de wijkkast/centrale? Klopt het dat dit bij recent aangelegde glasvezelnetwerken onder beheer van KPN Netwerk valt in plaats van de KPN provider? Meer specifiek, weet iemand hoe dit in het postcodegebied 2282 (Rijswijk) is? En wat kan ik het beste doen om iemand zo ver te krijgen ook daadwerkelijk naar die centrale te gaan om het probleem te fixen? Tot nu toe komen de monteurs steeds aan huis, maar na de constatering dat het probleem daar niet ligt, vertrekken ze weer en gebeurt er vervolgens niets.

Vreemd genoeg lijkt KPN het niet te weten, de helpdesk verzekert mij elke keer dat de KPN monteur gewoon een sleutel heeft en dus het probleem in de centrale zelf kan oplossen. Maar de 4 KPN monteurs die langsgeweest zijn beweren dat zij geen toegang hebben tot die wijkkast. 

Ik hoop dat iemand hier me een stap verder kan helpen, we worden er intussen een beetje moedeloos van en overwegen de overstap anders maar gewoon te annuleren en bij Ziggo te blijven.

Hoi @avd_nl, welkom hier. 

Je wilt graag gebruik maken van glasvezel, begrijpelijk Nu verlooprt dat alleen niet zo soepel als gehoopt. Dat is spijtig om te lezen. Vele monteurs zijn al geweest, maar kunnen het probleem niet oplossen. 

Als ik het zo begrijp zit het in de centrale. Het netwerk, dus in de grond en de centrale wordt beheert door KPN Netwerk. wij zijn de provider en gaan over de diensten. 

Ik ben ook even voor je op onderzoek geweest. Ik zie dat vandaag mijn collega van de Back Office er mee aan de slag is geweest. De uitvoerder is benaderd om het uit te zoeken. Hopelijk is het nu snel opgelost. 


Dank voor je bericht, Bart. Even voor mijn begrip; wie bedoel je met de uitvoerder? Gisteren is er weer een monteur van KPN Netwerk geweest, die heeft het glasvezelkastje vervangen (volgens mij voor de derde keer) maar is ook weer vertrokken zonder dat er iets is opgelost. Dus ik hoop niet dat het ticket bij KPN Netwerk nu weer gesloten is...


Mijn informatie is niet heel uitgebreid helaas, maar ik lees dat de uitvoerder benaderd is. Dat moet dan diegene zijn die in opdracht van KPN Netwerk de glasvezel heeft aangelegd. Dus hopelijk vinden zij de oplossing.