Skip to main content

Hallo ik kwam een artikel tegen over

Aankondiging End-of-Sale G-Pon in WBA/Vula dienstverlening..

Dit was duidelijk een tijdelijke situatie aan de opvolgende XGS-Pon technologie 

Gaat er op kort termijn iets veranderen dan??

 

 

Klinkt als een goed iets. Als je ziet hoe een GPON wordt geinstalleerd staat het niet echt garant voor kwaliteit. Bij installatie wordt een patchcover over de FTU geschoven daarbij komt een bungelend patchkabeltje die geconnect moet worden naar de GPON ONT. Hierbij moet vaak het ONT met schroeven bevestigd worden aan de muur waar dikwijls geboord voor moet worden of wordt dit afgewerkt met een tie-rip of dubbelzijdige tape. XGSPON is gewoon een NT die je over de FTU schuift stroom eraan UTP naar modem en klaar. Garant voor betere snelheden en kwaliteit.


Klinkt als een goed iets. Als je ziet hoe een GPON wordt geinstalleerd staat het niet echt garant voor kwaliteit. Bij installatie wordt een patchcover over de FTU geschoven daarbij komt een bungelend patchkabeltje die geconnect moet worden naar de GPON ONT. Hierbij moet vaak het ONT met schroeven bevestigd worden aan de muur waar dikwijls geboord voor moet worden of wordt dit afgewerkt met een tie-rip of dubbelzijdige tape. XGSPON is gewoon een NT die je over de FTU schuift stroom eraan UTP naar modem en klaar. Garant voor betere snelheden en kwaliteit.

Dit zijn allemaal mechanische zaken, misschien voor jouw een probleem als monteur omdat dat voor jouw een repeterend klusje is. Men zou ook voor een eenzelfde opklik systeem kunnen invoren/maken als  wat bij de Genexis XGS-PON het geval is. Overigens heeft Genesis een eigen opdraai systeem en niet opschuif. Zal een patent kwestie zijn denk ik, weet niet de toestand in ander landen.

Probleem bij GPON is dat het op dezelfde (licht) golflengtes zit als AON en er zijn helaas altijd wel onwetende zichzelf overschattende klanten (puberkind wat dan in de ogen van ouders geniaal is met computers) die dan de hele downstream voor de buurt platleggen. Of allerhande fouten in planning van monteurs tussen provider en netwerkinfrabeheerder.

XGS-PON werkt op andere (licht) golflengtes dus dan is dat mogelijke probleem er niet. Daarmee is de weg naar vrijemodemkeuze ook veel makkelijker en kwestie van de boel organiseren (administratie- en certificatie structuur verder optuigen). Let o.a. maar eens op AVM zou ik zeggen. Is verder geen rocket-science, is al ruim 20 jaar bestaand in mobile telecom. Daar is wel vrije eindapparaat keuze, dan gaat het doorgaans ‘wat sneller’.


Het is hier inderdaad met wat dubbelzijdig tape aan de muur geplakt!!

Beetje knullig geplaatst. Zelfs de schroeven hebben geen houvast in de gips wandbekleding..

Je ben bang dat je er met de stofzuiger in de buurt ben dat je alles zo van de muur meetrekt😬

kortom vraag om een betere stabielere plaatsing door een KPN monteur

kpnnetwerk reageerd nergens op!!!


Bovenstaande tekortkomingen heeft KPNNetwerk natuurlijk doen besluiten om per datum X alleen maar XGS-PON NT's te monteren, zoals begin november ook bij mij gebeurd is omdat ik over ging naar 1/1Gbit/s, zie onderstaande foto:

XGS-PON
 

Volgens mij speelt ook een rol dat Delta-Fiber alléén met XGS-PON werkt en de minimum snelheid standaard 1Gbit/s is, daar gaat KPN t.z.t. dan misschien ook toe over.

Onderstaand was de oude situatie bij mij per medio oktober, de standaard G-PON:

Standaard G-PON, die ik eerst had.

 


Bovenstaande tekortkomingen heeft KPNNetwerk natuurlijk doen besluiten om per datum X alleen maar XGS-PON NT's te monteren

KPN Netwerk heeft niets te maken met welke techniek er gebruikt wordt aangezien KPN Netwerk enkel verantwoordelijk is voor de fysieke glasvezel in de grond van centrale tot FTU in de meterkast. De apparatuur die in de centrale gehangen wordt is van de operator, met PON MVP2-verbindingen is de operator altijd KPN Wholesale omdat er vanuit de city-pop direct naar OAP's vezels gaan om daar passief te splitten. De tekortkoming van de Nokia ONT is overigens ook niet de reden geweest om volledig over te gaan naar XGS-PON. Als je het goed doet kan het er ook best prima uit zien. Dat gebeurd immers ook nog niet. De SFP's in de centrales op dit moment zijn geschikt voor zowel GPON als XGS-PON.

 

Volgens mij speelt ook een rol dat Delta-Fiber alléén met XGS-PON werkt en de minimum snelheid standaard 1Gbit/s is, daar gaat KPN t.z.t. dan misschien ook toe over.

Ook niet echt. Bij GPON heb je een downloadcapaciteit van 2.5Gbps en een uploadcapaciteit van 1.25Gbps, afhankelijk van de splitterratio wordt bepaald hoe veel klanten hier op zitten. Met een 1:64-ratio betekent dus dat je die 2.5Gbps download en 1.25Gbps upload deelt met maximaal 31 anderen. Als hier twee gigabit-abonnementen op zitten dan zouden die al de hele poort kunnen dichttrekken. Dat moet je niet hebben. Met XGS-PON heb je symmetrisch 10Gbit beschikbaar per poort met een hogere splitterratio. KPN Wholesale gebruikt echter de ratio 1:32.

 

Dit zijn allemaal mechanische zaken, misschien voor jouw een probleem als monteur omdat dat voor jouw een repeterend klusje is. Men zou ook voor een eenzelfde opklik systeem kunnen invoren/maken als  wat bij de Genexis XGS-PON het geval is. Overigens heeft Genesis een eigen opdraai systeem en niet opschuif. Zal een patent kwestie zijn denk ik, weet niet de toestand in ander landen.

Het is niet perse het repeterende klusje. Ik gebruik zelfklevend klitteband om de ONT op de patchcover te hangen en het ziet er al een stuk netter uit maar ideaal is het niet. Gelukkig is de vezel zelf wel dusdanig goed beschermd dat ik eigenlijk nooit terug hoef te komen. Als ik een storing mee maak op PON dan is er meestal foutief een patch verwijderd of beschadigd of er is een onderbreking onderweg, zeer zelden de patchcover.

Over dat opklik-systeem wat we nu hebben.. De huidige FTU is ontwikkeld door de Twentse Kabelfabriek en omdat Genexis een Nederlands bedrijf is is het erg gemakkelijk om samenwerkingen te creëren en daarmee een passend apparaat te ontwikkelen. Genexis is immers ook al sinds de start van glasvezel bij KPN partner en leverancier geweest van NT's. Zoals in het persbericht staat was GPON een ‘tijdelijk iets’, misschien werd het te duur om speciaal voor de TK01 FTU een GPON-ONT te ontwikkelen en is deze workaround eruit gekomen.

 

Hallo ik kwam een artikel tegen over

Aankondiging End-of-Sale G-Pon in WBA/Vula dienstverlening..

Dit was duidelijk een tijdelijke situatie aan de opvolgende XGS-Pon technologie 

Gaat er op kort termijn iets veranderen dan??

Voor klanten veranderd er sowieso niets. De website van KPN Wholesale is om klanten van KPN Wholesale zoals bijvoorbeeld T-Mobile of Youfone te informeren over de stand van zaken. KPN als dienstenprovider is overigens formeel gezien ook klant van KPN Wholesale. De eindgebruiker is echter nooit klant van KPN Wholesale, er zal altijd een andere provider tussen zitten.

GPON blijft bestaan maar zal wel uitfaseren om volledig vervangen te worden door XGS-PON zoals ik het begrijp uit deze tekst. Waarschijnlijk eenzelfde soort verhaal van wat we met EoF en GoF doorgegaan zijn en waarschijnlijk komen we over 10 jaar nog de sporadische GPON ONT tegen.


En vanaf 28 januari 2022 zullen we (helaas) waarschijnlijk meer en meer patchcovers gaan zien met een FRITZ!Box 5530 voorzien van de FRITZ!SFP XGS.PON of bijvoorbeeld een EdgeRouter voorzien van een XGS-PON SFP module.


En vanaf 28 januari 2022 zullen we (helaas) waarschijnlijk meer en meer patchcovers gaan zien met een FRITZ!Box 5530 voorzien van de FRITZ!SFP XGS.PON of bijvoorbeeld een EdgeRouter voorzien van een XGS-PON SFP module.

Hallo @wjb Ik zie het nut er ook niet van in om een eigen ONT in beheer te willen hebben, een router kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik zie de bui al hangen t.z.t. als klanten eigen XGS-PON ONT's willen gaan monteren, of de ouderwetse glasvezelkasten en het dan gek vinden dat de verbinding niet (meer) werkt.

Ik krijg nu al bijna medelijden met de moderatoren hier en de KPN-klantenservice.


En vanaf 28 januari 2022 zullen we (helaas) waarschijnlijk meer en meer patchcovers gaan zien met een FRITZ!Box 5530 of een XGS-PON SFP module in bijvoorbeeld een EdgeRouter.

Jep, ik ben er ook bang voor. Hoewel ik het een goede zaak vind zal er voor de eindgebruiker geen merkbaar verschil zijn in de performance van het netwerk maar ik neem aan dat er wel ingeleverd gaat worden op de ondersteuning vanuit KPN.


Jep, ik ben er ook bang voor. Hoewel ik het een goede zaak vind zal er voor de eindgebruiker geen merkbaar verschil zijn in de performance van het netwerk maar ik neem aan dat er wel ingeleverd gaat worden op de ondersteuning vanuit KPN.

Dat abonnees hun Experia/KPN Box willen vervangen door een router die wel doet wat hij moet doen en meer functionaliteit biedt kan ik heel goed begrijpen en wat dat betreft is het heel goed dat er een vrije routerkeuze komt. Ik denk echter dat men er verstandig aan doet om gewoon de door KPN geleverde NTU/ONT te blijven gebruiken. Ik heb het SFP slot van mijn EdgeRouter 4 voorzien van een RJ45 SFP module en de NTU daar op aangesloten.


Dat abonnees hun Experia/KPN Box willen vervangen door een router die wel doet wat hij moet doen en meer functionaliteit biedt kan ik heel goed begrijpen en wat dat betreft is het heel goed dat er een vrije routerkeuze komt. 

Ja daar sta ik ook volledig achter. Als een klant van bijvoorbeeld Ziggo af komt met een kabelmodem in bridge-modus en een eigen router er achter dan wijs ik klanten ook graag op de opties om het KPN-apparaat er tussenuit te halen. Uiteraard wel met de notie erbij dat er wat op support ingeleverd gaat worden maar voor sommigen is dat geen ramp. Ook met IPTV-klanten wil ik het nog wel eens doen maar dan ook weer met de opmerking dat ze eerst moeten uitzoeken of de router dat ook ondersteunt.

Toevallig gisteren een dergelijke installatie gehad maar omdat mij niet bekend was of de router ook IPTV ondersteunt dat los van het netwerk aangesloten en direct op de Box12 ingeprikt om een goede werking daarvan te garanderen.

Ik heb nu de V10 er nog wel tussen zitten maar op den duur gaat die er ook wel uit hier denk ik zo. Zit voorlopig nog even ‘vast’ aan mijn LTE-dongle om een back-up verbinding op te bouwen, hiervoor zou ik eigenlijk eens een degelijke 4G-router moeten halen maar heeft momenteel niet echt prioriteiten.


En vanaf 28 januari 2022 zullen we (helaas) waarschijnlijk meer en meer patchcovers gaan zien met een FRITZ!Box 5530 voorzien van de FRITZ!SFP XGS.PON of bijvoorbeeld een EdgeRouter voorzien van een XGS-PON SFP module.

Ik zie hier niet zo probleem in 

Mijn fritzbox 5490 werkt prima direct op glasvezel

De patchcovers zijn gewoon verkrijgbaar bij kpn

Toen die tijd reggefiber (kpn-netwerk) heeft de ftu zo ontworpen dat de klant het zelf kan

Als je er maar juist mee omgaat

O ja bij sommige providers krijg je zelfs een handleiding hoe het moet

Alleen zonder one click cleaner wat ik dan weer bizar vindt

Scheelt weer een extra kastje

Een wcd vrij

Iets minder energie verbruik (heel veel als alle klanten zonder nt kunnen)

Belangrijkste vindt ik dat ik de glasvezel kan monitoren

Op naar de 5590 (5530 komt er hier niet in) 


Hoi @Gebruiker510, welkom terug!
Als ik de vraag goed lees wil je graag een ander glasvezelkastje.

Helaas heb ik daar niet echt een oplossing voor. Als hij goed werkt en het voor je abonnement niet nodig is om hem te vervangen zal hij niet zomaar vervangen worden.


Off topic…..  maar… om te laten weten dat zoiets mogelijk is.

Ik heb nu de V10 er nog wel tussen zitten maar op den duur gaat die er ook wel uit hier denk ik zo. Zit voorlopig nog even ‘vast’ aan mijn LTE-dongle om een back-up verbinding op te bouwen, hiervoor zou ik eigenlijk eens een degelijke 4G-router moeten halen maar heeft momenteel niet echt prioriteiten.

De router die ik gebruik (Synology) met dubbele WAN mogelijkheid + ook nog 3G/4G optie via USB
(dus feitelijk 3 soorten internet verbindingen), voldoet daaraan.

Als “fail-over”, maar je kunt ook kiezen om apparaten via de 3G/4G te laten gaan, de rest over WAN.

(Heb 3G/4G via USB zelf wel eens uitgeprobeerd als tethered verbinding met mijn smartphone).


Off topic…..  maar… om te laten weten dat zoiets mogelijk is.

Ik heb nu de V10 er nog wel tussen zitten maar op den duur gaat die er ook wel uit hier denk ik zo. Zit voorlopig nog even ‘vast’ aan mijn LTE-dongle om een back-up verbinding op te bouwen, hiervoor zou ik eigenlijk eens een degelijke 4G-router moeten halen maar heeft momenteel niet echt prioriteiten.

De router die ik gebruik (Synology) met dubbele WAN mogelijkheid + ook nog 3G/4G optie via USB
(dus feitelijk 3 soorten internet verbindingen), voldoet daaraan.

Als “fail-over”, maar je kunt ook kiezen om apparaten via de 3G/4G te laten gaan, de rest over WAN.

(Heb 3G/4G via USB zelf wel eens uitgeprobeerd als tethered verbinding met mijn smartphone).

Ik heb zelf een TP-Link Omada router met 1 WAN, 1 LAN en 3 WAN/LAN poorten. De optie is er dus wel, enkel de router voor die failover moet ik nog hebben, of ik sluit gewoon de Experiabox aan op die tweede WAN-poort, dat kan ook. De opties zijn er wel in het systeem dat ik gebruik en de hardware heb ik ook wel maar het liefste heb ik iets compacter dan een Experiabox 😅

Misschien is een Fritzbox 6820 nog wel een idee maar dat is allemaal voor later. Hoe alles nu zit bevalt prima ook, die Experiabox er tussenuit is ook meer een ‘omdat het kan’. Ik heb ook nog niet voldoende getest met die extra WAN-poorten als failover om eerlijk te zijn, zal het binnenkort wel wat degelijker moeten testen aangezien een locatie waar ik mee help met het herorganiseren van het interne netwerk ook zoiets wilt gaan toepassen.


Hoi @Gebruiker510, welkom terug!
Als ik de vraag goed lees wil je graag een ander glasvezelkastje.

Helaas heb ik daar niet echt een oplossing voor. Als hij goed werkt en het voor je abonnement niet nodig is om hem te vervangen zal hij niet zomaar vervangen worden.

Hallo.

Nee dat niet, maar zou wel graag willen dat het beter aan de muur geplaatst wordt.

Het is nu link om daar met de stofzuiger in de buurt te komen.

 

Nu met wat dubbelzijdig plakband aan de muur en schroeven die  los in de gipsplaat zitten.
Dit is zo geplaatst door netwerk groep KPN😤En zij reageren niet op mijn meldingen☹️