Skip to main content

In mijn wijk gaat adsl eruit en ik moet dus over naar glasvezel. 
 

Mijjn meterkast is niet geschikt voor plaatsing v aansluiting, dus is er door kpn provider aan kpn netwerk gevraagd om verplaatsing van het aansluitpunt.

Mijn meterkast bevindt zich in het algemene trappenhuis waar ook glasvezel vandaan komt.

Mijn woonkamer bevindt zich het verst mogelijk van het trappenhuis/meterkast mogelijk. 
 

In mijn meterkast bevinden zich 3 loze leidingen.

Ik wil graag een bedrade aansluiting in de woonkamer, waar mijn tv staat.

 

Kpn netwerk is langs geweest en die willen/kunnen geen gebruik maken vd loze leidingen, want ze weten niet waar die uitkomen en dan moet ik maar een electricien inhuren. 
 

Hun plan is om de kabel in een goot en via paar keer gat boren door het hele huis heen trekken.

Vraag:

Kan dit niet anders? Heb verschillende topics gezien waar de kabel door Netwerk netjes door loze leiding wordt getrokken, scheelt verschillende gaten die geboord moet worden en heel veel kabel is dan netjes weggewerkt.

 

 

Hallo @Marrie2 welkom op het forum.

Voor mij is het niet helemaal duidelijk of het gaat om de plek van de glasvezel aansluiting of dat het gaat om de UTP bekabeling die je graag naar de woonkamer wilt hebben. Kun je dat toelichten?


Dank v je reactie Roy74. Goede vraag het aansluitpunt leek me handig om in de woonkamer te hebben, weet niet wat v kabel daarvoor nodig is? De meneer v kpn netwerk wilde hem zowiezo over het plafond trekken. 


Om vast een voorzet te geven. KPN netwerk is niet verantwoordelijk voor de daadwerkelijke aansluiting van de dienst die je afneemt van KPN.

Het aansluiten van de dienst zal door KPN gebeuren en als daar een monteur voor komt dan zorgt de monteur voor de aansluiting. Mijn ervaring is dat het ruimhartig wordt gedaan waarbij er overleg mogelijk is. Extra benodigde materialen komen op de factuur maar dit is begrijpelijk.


Dank v je reactie Roy74. Goede vraag het aansluitpunt leek me handig om in de woonkamer te hebben, weet niet wat v kabel daarvoor nodig is? De meneer v kpn netwerk wilde hem zowiezo over het plafond trekken. 

KPN netwerk dat zijn de mensen die zorgen dat de glasvezelkabel in het huis komt. Als ik je goed begrijp is dat in de meterkast terecht gekomen.

Vervolgens komt KPN (niet netwerk maar de dienstleverancier) de dienst aansluiten. Bij de eerste glasvezel aansluiting komt er vaak een monteur omdat er nog wat extra zaken geregeld moet worden. Deze KPN monteur zal de modem etc aansluiten. Om de tv ontvanger aan te sluiten is er UTP bekabeling nodig. Als ik je goed begrijp is er een loze leiding vanuit meterkast naar de woonkamer. Die optie kiezen is voor de monteur het meest eenvoudige en ik zou niet weten waarom die niet gebruikt zal worden.

Bij mij werd alles in goed overleg aangesloten en zijn alleen de extra materialen voor rekening klant. De kabels werden kosteloos aangelegd in alle redelijkheid.


Dank v je reactie Roy74. Goede vraag het aansluitpunt leek me handig om in de woonkamer te hebben, weet niet wat v kabel daarvoor nodig is? De meneer v kpn netwerk wilde hem zowiezo over het plafond trekken. 

Belangrijk is om even aan te geven waarom de glasvezelaansluiting verplaatst dient te worden. Want meestal is de meterkast de meest logische plek. Wat gaf KPN voor een reden en stuurde daarom KPN netwerk aan voor verplaatsing. Ik vind dit best een aparte keus. Wellicht is een foto van de situatie in de meterkast momenteel eenvoudiger.


Natuurlijk dat licht ik graag toe. Het aansluitpunt wilde kpn provider verplaatst hebben, omdat meterkast geen stopcontact had, en zij konden er geen een aanleggen omdat mijn meterkast daar niet geschikt voor was (er is wel aardlek maar geen afschakelknop om stroom vd groepen af te halen). Daarnaast is meterkast buiten mijn woning, in algemeen trappenhuis. (Weet niet of dat laatste ook een reden was, maar dat was mijn indruk) Tijdens het gesprek v provider met netwerk (stond erbij) hadden ze t ook over loze leidingen. Vandaar mijn verwachting dat kabel (ik heb geen verstand v welke kabel dat dan is) door de loze leiding getrokken zou worden. 


Hallo @Marrie2 als de glasvezelaansluiting niet in de meterkast kan/mag volgens KPNNetwerk, maar in een andere ruimte bij jou thuis, hebben we het over een oranje glasvezelkabel die naar jouw geschikte ruimte getrokken moet worden. Dat gaat volgens een bepaald protocol om een ongestoorde werking te kunnen garanderen en dan kan ik me voorstellen dat men de originele glasvezelkabel niet door, voor KPNNetwerk onbekende buizen, gaat trekken. Klinkt wat ambtelijk, maar kan/mag blijkbaar niet anders.


Kan je een foto van de groepenkast delen? Een monteur van KPN kan in de meeste gevallen namelijk gewoon een wandcontactdoos plaatsen, verder geef je aan dat er vanuit de mk drie loze leidingen lopen naar de woning, dan lijkt me dit een uiterst geschikte plek voor de ftu omdat je dan of het modem overal kan plaatsen of het modem in de mk kunt plaatsen en vanaf daar kabels kan trekken door je woning. Dit alles kan door een KPN Monteur geregeld worden.

 

Ik wens je veel succes om een ftu verplaatsing aan te vragen, volgens mij gaat het namelijk om een cosmetische verplaatsing waarbij aardig wat kosten aan vast zitten.


 

Hallo @Marrie2 als de glasvezelaansluiting niet in de meterkast kan/mag volgens KPNNetwerk, maar in een andere ruimte bij jou thuis, hebben we het over een oranje glasvezelkabel die naar jouw geschikte ruimte getrokken moet worden. Dat gaat volgens een bepaald protocol om een ongestoorde werking te kunnen garanderen en dan kan ik me voorstellen dat men de originele glasvezelkabel niet door, voor KPNNetwerk onbekende buizen, gaat trekken. Klinkt wat ambtelijk, maar kan/mag blijkbaar niet anders.

Dank je Jan, als dat zo is waarom zie ik dan verschillende topics waar dit wel gebeurt? Het alternatief is nu dat ik ofwel 10 meter kabel v netwerk of provider door mijn hele huis heb lopen. Een 21ste eeuw innovatie maar het ziet er natuurlijk niet uit. 
 

Daarnaast kpn eist dat ik overga op glasvezel maar alle risico’s problemen (stopcontact in meterkast of loze leidingen) moet ik zelf maar regelen. Dit terwijl ik nu al jaren glasvezelprijzen betaal voor mijn adsl.


Natuurlijk dat licht ik graag toe. Het aansluitpunt wilde kpn provider verplaatst hebben, omdat meterkast geen stopcontact had, en zij konden er geen een aanleggen omdat mijn meterkast daar niet geschikt voor was (er is wel aardlek maar geen afschakelknop om stroom vd groepen af te halen). Daarnaast is meterkast buiten mijn woning, in algemeen trappenhuis. (Weet niet of dat laatste ook een reden was, maar dat was mijn indruk) Tijdens het gesprek v provider met netwerk (stond erbij) hadden ze t ook over loze leidingen. Vandaar mijn verwachting dat kabel (ik heb geen verstand v welke kabel dat dan is) door de loze leiding getrokken zou worden. 

Dat is een uitstekende toevoeging @Marrie2. Bij mij is indertijd de FTU niet in de meterkast geplaatst door Reggefiber. Dat was geen optie want dan moest de glasvezel 3 meter verder. Ze waren er niet vanaf te brengen. Het grappige is dat de FTU nu in de ruimte onder de trap is gemaakt, er was toen nog geen stopcontact aanwezig 😂. Ik heb dat uiteindelijk maar zelf gedaan zodat ik kon overstappen op glas.

Er heeft een KPN monteur @Ik_Combineer gereageerd in dit topic, een foto geeft inzicht wat de mogelijkheden zijn, en de monteur is inhoudsdeskundig aangaande de regels. Geen idee wat hun bevoegdheid is om zaken aan te leggen op het gebied van wandcontactdozen. In het geval dat de meterkast wel een goede lokatie blijkt dan is het trekken van UTP via de loze leidingen de juiste optie schat ik in om naar de woonkamer te komen voor de tv aansluiting. Een kopje koffie voor de monteur en een vriendelijk woord, en ze doen hun best om het netjes te maken. Dat weet ik zeker.

edit: wellicht was het een beter advies geweest om een elektricien een aansluiting te laten maken in plaats van complete verhuizing naar een ander punt. Van de andere kant weet ik niet of een gemeenschappelijke ruimte een optie is voor een FTU. De vraag is natuurlijk ook of u dat zelf moet willen. Het is dan erg eenvoudig voor anderen om gebruik te maken van deze verbinding. Zijn er medebewoners met hetzelfde vraagstukje wellicht?


Kan je een foto van de groepenkast delen? Een monteur van KPN kan in de meeste gevallen namelijk gewoon een wandcontactdoos plaatsen, verder geef je aan dat er vanuit de mk drie loze leidingen lopen naar de woning, dan lijkt me dit een uiterst geschikte plek voor de ftu omdat je dan of het modem overal kan plaatsen of het modem in de mk kunt plaatsen en vanaf daar kabels kan trekken door je woning. Dit alles kan door een KPN Monteur geregeld worden.

 

Ik wens je veel succes om een ftu verplaatsing aan te vragen, volgens mij gaat het namelijk om een cosmetische verplaatsing waarbij aardig wat kosten aan vast zitten.

De FTU verplaatsing is al aangevraagd en goedgekeurd. Maar krijg nu de indruk dat dat niet nodig was? 


Kan je een foto van de groepenkast delen? Een monteur van KPN kan in de meeste gevallen namelijk gewoon een wandcontactdoos plaatsen, verder geef je aan dat er vanuit de mk drie loze leidingen lopen naar de woning, dan lijkt me dit een uiterst geschikte plek voor de ftu omdat je dan of het modem overal kan plaatsen of het modem in de mk kunt plaatsen en vanaf daar kabels kan trekken door je woning. Dit alles kan door een KPN Monteur geregeld worden.

 

Ik wens je veel succes om een ftu verplaatsing aan te vragen, volgens mij gaat het namelijk om een cosmetische verplaatsing waarbij aardig wat kosten aan vast zitten.

Dank voor de reactie. Ik was klant en ik moet over helaas, vanwege mijn financiële situatie en de verplichting v kpn hoop ik niet dat ik nu geconfronteerd wordt met extra kosten. U bent techneut begrijp ik? Wat zou u nu doen? Hieronder mijn meterkast.

 


Kan je een foto van de groepenkast delen? Een monteur van KPN kan in de meeste gevallen namelijk gewoon een wandcontactdoos plaatsen, verder geef je aan dat er vanuit de mk drie loze leidingen lopen naar de woning, dan lijkt me dit een uiterst geschikte plek voor de ftu omdat je dan of het modem overal kan plaatsen of het modem in de mk kunt plaatsen en vanaf daar kabels kan trekken door je woning. Dit alles kan door een KPN Monteur geregeld worden.

 

Ik wens je veel succes om een ftu verplaatsing aan te vragen, volgens mij gaat het namelijk om een cosmetische verplaatsing waarbij aardig wat kosten aan vast zitten.

Dank voor de reactie. Ik was klant en ik moet over helaas, vanwege mijn financiële situatie en de verplichting v kpn hoop ik niet dat ik nu geconfronteerd wordt met extra kosten. U bent techneut begrijp ik? Wat zou u nu doen? Hieronder mijn meterkast.

 

Links de glasvezel. De monteur is zeker een techneut. Wellicht nog een goede toevoeging is de vraag of deze meterkast alleen voor u toegankelijk is. Want anders kan een VVE of huisbaas ook nog iets te vinden hebben mogelijk. Mogelijk zelfs voor de kosten. Hopelijk gaat deze omschakeling financieel prettig voor u. Overigens is een glasaansluiting wel erg fijn t.o.v. koper. Troost voor al die inspanningen.


Hallo @Marrie2 als de glasvezelaansluiting niet in de meterkast kan/mag volgens KPNNetwerk, maar in een andere ruimte bij jou thuis, hebben we het over een oranje glasvezelkabel die naar jouw geschikte ruimte getrokken moet worden. Dat gaat volgens een bepaald protocol om een ongestoorde werking te kunnen garanderen en dan kan ik me voorstellen dat men de originele glasvezelkabel niet door, voor KPNNetwerk onbekende buizen, gaat trekken. Klinkt wat ambtelijk, maar kan/mag blijkbaar niet anders.

Dank je Jan 😂 


Kan je een foto van de groepenkast delen? Een monteur van KPN kan in de meeste gevallen namelijk gewoon een wandcontactdoos plaatsen, verder geef je aan dat er vanuit de mk drie loze leidingen lopen naar de woning, dan lijkt me dit een uiterst geschikte plek voor de ftu omdat je dan of het modem overal kan plaatsen of het modem in de mk kunt plaatsen en vanaf daar kabels kan trekken door je woning. Dit alles kan door een KPN Monteur geregeld worden.

 

Ik wens je veel succes om een ftu verplaatsing aan te vragen, volgens mij gaat het namelijk om een cosmetische verplaatsing waarbij aardig wat kosten aan vast zitten.

Dank voor de reactie. Ik was klant en ik moet over helaas, vanwege mijn financiële situatie en de verplichting v kpn hoop ik niet dat ik nu geconfronteerd wordt met extra kosten. U bent techneut begrijp ik? Wat zou u nu doen? Hieronder mijn meterkast.

 

Links de glasvezel. De monteur is zeker een techneut. Wellicht nog een goede toevoeging is de vraag of deze meterkast alleen voor u toegankelijk is. Want anders kan een VVE of huisbaas ook nog iets te vinden hebben mogelijk.

Klopt maar dat glasvezel punt wil men (kpn provider) verplaatsen dat is aangevraagd en goedgekeurd, en kpn netwerk wil nu dus in huis t nieuwe glasvezel punt maken (zie ook mijn eerste post). 


@Ik_Combineer kan hier mogelijk het best wat over zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet een geschikte ruimte is, alleen omwille van een ontbrekende wandcontactdoos. De vraag is dan wie daar voor moet zorgen. Ik vind die verplaatsing op basis van de info en de foto erg vreemd.


Als dit wel een geschikte plek zou zijn, kan de provider dan wel door loze leidingen een kabel trekken?


Als dit wel een geschikte plek zou zijn, kan de provider dan wel door loze leidingen een kabel trekken?

Zeker weten, dat probeer ik u duidelijk te maken. @JanD gaf terecht aan dat ze mogelijk geen glasvezel door onbekende leidingen gaan trekken omdat de glasvezel infrastructuur is.

De leidingen mogen zeker worden gebruikt voor UTP kabel, sterker, daar zijn ze voor. Dit is namelijk de verantwoordelijkheid van de klant en dit klusje doet de KPN monteur voor u. Kosteloos. Hooguit kosten voor extra materialen maar dat gaat echt heel schappelijk.

Mogelijk kunt u toch nog eens vragen wat de daadwerkelijke reden voor de verplaatsing is. Als het antwoord alleen de wandcontactdoos is, dan zou ik die voorziening laten maken. Indien u gehuurd zit is dit mogelijk de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Dat is wel de mooiste oplossing voor u want de meterkast is verder ideaal, juiste vanwege de leidingen die er liggen.


Ik zie een aardlekschakelaar. En een paar verschillende groepen. Een handige KPN monteur kan daar volgens mij een stopcontact maken. Maar dat moet @Ik_Combineer even bepalen.

In dat geval kan hier gewoon een glasvezelkastje hangen. En met een utp-kabel kan dan door de loze leiding naar uw woning. Daar kan dan de KPN Box geplaatst worden.


Lieve mensen dank u voor de reacties tot zover. Ik ben geen techneut zoals jullie al gemerkt hebben misschien 😂. Kom later weer terug kijken of er nog nieuwe inzichten zijn. 


Lieve mensen dank u voor de reacties tot zover. Ik ben geen techneut zoals jullie al gemerkt hebben misschien 😂. Kom later weer terug kijken of er nog nieuwe inzichten zijn. 

Ja, even wachten totdat @Ik_Combineer gereageerd heeft 😉


Als dit wel een geschikte plek zou zijn, kan de provider dan wel door loze leidingen een kabel trekken?

Zeker weten, dat probeer ik u duidelijk te maken. @JanD gaf terecht aan dat ze mogelijk geen glasvezel door onbekende leidingen gaan trekken omdat de glasvezel infrastructuur is.

De leidingen mogen zeker worden gebruikt voor UTP kabel, sterker, daar zijn ze voor. Dit is namelijk de verantwoordelijkheid van de klant en dit klusje doet de KPN monteur voor u. Kosteloos. Hooguit kosten voor extra materialen maar dat gaat echt heel schappelijk.

Mogelijk kunt u toch nog eens vragen wat de daadwerkelijke reden voor de verplaatsing is. Als het antwoord alleen de wandcontactdoos is, dan zou ik die voorziening laten maken. Indien u gehuurd zit is dit mogelijk de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Dat is wel de mooiste oplossing voor u want de meterkast is verder ideaal, juiste vanwege de leidingen die er liggen.

Het is geen nadeel dat de meterkast buiten de woning ligt? Nee helaas ben ik (armlastige) eigenaar. Dus hoop dat dan een andere kpn monteur dat stopcontact kan maken?


Ik zie een aardlekschakelaar. En een paar verschillende groepen. Een handige KPN monteur kan daar volgens mij een stopcontact maken. Maar dat moet @Ik_Combineer even bepalen.

In dat geval kan hier gewoon een glasvezelkastje hangen. En met een utp-kabel kan dan door de loze leiding naar uw woning. Daar kan dan de KPN Box geplaatst worden.

En als aanvulling omdat topic starter niet helemaal thuis is in de materie. De modem kan links naast glasvezel worden geplaatst. Vanaf het modem gaat de UTP kabel(s) door de loze leiding naar de plek waar de tv box staat.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een KPN monteur een wandcontactdoos mag aansluiten. Ze zullen er handig genoeg voor zijn maar ik denk dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.

Wellicht is het echt verstandig om toch even contact op te nemen met KPN die de opdracht gaf voor de verplaatsing en de vraag stellen waarom dit exact wordt gedaan. Als de meterkast buiten de woning ligt kan dat mogelijk ook een reden zijn. Als het alleen om de wandcontactdoos gaat dan is de lokatie prima geschikt te maken.

Wel vervelend om de overstap te maken als er zo iets speelt in tijden van oplopende kosten.


Ik heb dus beste antwoord aangeklikt per ongeluk. Hoe kan ik dat uitzetten? Want dit was nog niet t beste antwoord (sorry Jan 😂)


Ik zie een aardlekschakelaar. En een paar verschillende groepen. Een handige KPN monteur kan daar volgens mij een stopcontact maken. Maar dat moet @Ik_Combineer even bepalen.

In dat geval kan hier gewoon een glasvezelkastje hangen. En met een utp-kabel kan dan door de loze leiding naar uw woning. Daar kan dan de KPN Box geplaatst worden.

En als aanvulling omdat topic starter niet helemaal thuis is in de materie. De modem kan links naast glasvezel worden geplaatst. Vanaf het modem gaat de UTP kabel(s) door de loze leiding naar de plek waar de tv box staat.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een KPN monteur een wandcontactdoos mag aansluiten. Ze zullen er handig genoeg voor zijn maar ik denk dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.

Kan het modem wel in huis geplaatst worden, ook al zit  je aansluitpunt in de meterkast?