Skip to main content

Hi allemaal.
Ik woon in een appartement. In de constructie in het pand hebben wij als bewoners twee meterkasten: één in het huis en één in een centrale ruimte op de etage waar wij wonen. Voor jullie beeld: iedere woning heeft daar een eigen deur waar bijvoorbeeld ook de watermeter zit. Ik wilde graag overstappen naar glasvezel, maar loop tegen het volgende aan. De glasvezelverbinding komt binnen in de meterkast in de centrale ruimte, maar deze is dus zo’n 50 meter van mijn huis af. Daarnaast: ik heb geen stopcontact in die meterkast. Er lopen wel kabels naar mijn woning, maar geen cat5. Zelf even een kabeltje trekken is niet echt een optie, maar kan een monteur mij hierbij helpen? Iemand met ervaringen?

Daarnaast: ik heb geen stopcontact in die meterkast. 

Is er wel een mogelijkheid om een stopcontact te maken?


Handig 🤦🏻

Stopcontact is door een KPN monteur te plaatsen mits de stoppenkast aan de eisen voldoet.

Kabel trekken doen we in principe ook, maar dat moet wel te doen zijn, we kunnen niet toveren. 

50 meter klinkt wel erg ver. Lopen er wel nette buisjes richting de woning? Is er misschien een oude telefoonkabel waar je de utp kabel aan vast kan knopen om door te trekken?

Het is per situatie afhankelijk of het lukt. Zelf korte afstanden kunnen volledig vastlopen, en dit is 50meter.  Als je foto's plaats kunnen we het misschien beter beoordelen. 

 


 


Bovenstaand zijn foto’s van de centrale meterkast (dus niet in de woning)


 


De tweede set foto’s zijn foto’s van de meterkast in het appartement 


Hmmm... de kabel van UPC loopt samen met de telefoonlijn door 1 buisje…

Edit: nu ik nog wat beter kijk denk ik van niet. Op de eerste foto zie je denk ik de witte coax kabel van UPC/Ziggo in een apart buisje de beton in gaan. En de telefoonlijn in een ander apart buisje.


Ik zou haast vermoeden dan de telefoonlijn al een utp-kabel is...

In dat geval: andere stekkertjes eraan en klaar. Hij is misschien wel te kort om bij de glasvezelaansluiting te komen. Maar dan zet de monteur er maar een mooi patchdoosje tussen.


Dit gaat wel goed komen, meterkast ziet er goed uit waar een wandcontactdoos gemaakt kan worden en die kabel ziet er goed uit. En anders trekken we een kabel. De pijpjes ervoor zijn er in ieder geval. 


Perfect, bedankt voor het meedenken. Dan weet ik dat het maken van een afspraak met een monteur ook zin heeft. 


Dit gaat wel goed komen, meterkast ziet er goed uit waar een wandcontactdoos gemaakt kan worden en die kabel ziet er goed uit. En anders trekken we een kabel. De pijpjes ervoor zijn er in ieder geval. 

Een WCD in die 1ste meterkast?

Ik zie alleen een hoofdschakelaar, kunnen/mogen jullie dan een aardlekschakelaar en een groep plaatsen?

Een WCD mag je niet zomaar achter die hoofdschakelaar plaatsen, levensgevaarlijk.

 


Ik zou haast vermoeden dan de telefoonlijn al een utp-kabel is...

In dat geval: andere stekkertjes eraan en klaar. Hij is misschien wel te kort om bij de glasvezelaansluiting te komen. Maar dan zet de monteur er maar een mooi patchdoosje tussen.

 Precies mijn idee.

 

Dit gaat wel goed komen, meterkast ziet er goed uit waar een wandcontactdoos gemaakt kan worden en die kabel ziet er goed uit. En anders trekken we een kabel. De pijpjes ervoor zijn er in ieder geval. 

Een WCD in die 1ste meterkast?

Ik zie alleen een hoofdschakelaar, kunnen/mogen jullie dan een aardlekschakelaar en een groep plaatsen?

Een WCD mag je niet zomaar achter die hoofdschakelaar plaatsen, levensgevaarlijk.

 

Klopt. Dat word hem niet.

Daar zal eerst een elektricien bij moeten. Jammer dat KPNnetwerk hem niet verder heeft getrokken. Hoe lang zit die daar al? Hoe hebben de buren het?


Het is voor het hele complex op deze manier aangelegd. Er is wel een monteur langs geweest en die heeft ook in mijn meterkast (in huis) gekeken, maar blijkbaar nooit de intentie gehad om daar ook de aansluiting te realiseren. Erg vreemd, want iedereen die nu een glasvezel aansluiting in de woning wilt loopt tegen dit issue aan.. 


Ik zie het nu pas die eerste foto, denk te snel overheen gescrold mijn excuses. Zag enkel die Abb groepen


@Ward_  Hoe zat het ook al weer met die regels? Er moest toch "eenvoudig" een stopcontact te plaatsen zijn? Of is dat veranderd?

 

Of mag de klant het uitzoeken en bekostigen. Of moet de evt huurbaas het in orde maken?


Ik ga even een gokje doen: IJsvogelpassage in Nijmegen? Ik ben bekend met dit pand en in de primaire meterkast in de hal is door de KPN monteur geen wandcontactdoos te plaatsen. De kabel die er nu loopt vanaf het ISRA naar de eigen meterkast is waarschijnlijk wel al een geschikte kabel voor een internetverbinding (4 pair UTP). In dat complex is echt stroom het enige struikelblok en hier is VolkerWessels Telecom als hoofdaannemer samen met KPN Netwerk bezig om de situatie te bekijken om hier alsnog stroom aan te leggen. Nieuwe orders zijn in dit complex naar mijn weten ook niet mogelijk op dit moment vanwege dit probleem.

De IJsvogelpassage is sowieso een complex gebouw wat meterkasten en groepenkasten betreft. Jammer dat dit destijds op deze wijze gebouwd is en ook dat de pandeigenaar de glasvezel hier heeft laten binnenkomen. Vanuit de monteursorganisatie loop ik hier al sinds de oplevering 1,5 jaar geleden tegenaan. Bij de meeste bestaande klanten is er door VWT een wandcontactdoos geplaatst maar er is niet echt een goed proces voor omdat dit een enorm unieke en complexe situatie is met een groot aantal woningen.


Zo te zien ( als ik de juiste foto bekijk ) dan is er nog wel plaats voor een extra automaatje daar bovenin, ik zou kiezen voor een lichte alamat ( combi ) maar dat er zijde.

Of, op de een andere manier de voeding uit de woning halen, extra kabel ( dun, licht afgezekerd ) Over de UTP zou ook nog kunnen . . . (?)


Zo te zien ( als ik de juiste foto bekijk ) dan is er nog wel plaats voor een extra automaatje daar bovenin, ik zou kiezen voor een lichte alamat ( combi ) maar dat er zijde.

Of, op de een andere manier de voeding uit de woning halen, extra kabel ( dun, licht afgezekerd ) Over de UTP zou ook nog kunnen . . . (?)

We zijn wel bezig met een pilot met injectors en splitters om zo NT's en ONT's te voeden op plekken waar geen stroom te realiseren valt, helaas is de afstand van 50 meter wel echt een brug te ver voor dergelijke apparaten. Meter of 20 is nog te doen maar daarna wordt het toch echt een uitdaging voor hetgeen dat wij proberen.


Op laagspanning bedoel je dan, dan zou met wat meer spanning kunnen beginnen en dan weer een stabilisator (DC-DC) er achter.

Maar als daar 230V is in die kast dan moet je daar toch iets mee kunnen doen ?


Op laagspanning bedoel je dan, dan zou met wat meer spanning kunnen beginnen en dan weer een stabilisator (DC-DC) er achter.

Maar als daar 230V is in die kast dan moet je daar toch iets mee kunnen doen ?

Zeker, maar dat is niet iets waar wij als installatie- of servicemonteur gecertificeerd voor zijn. Er is bij de aanleg besloten om tegen de regels in hier een FTU te plaatsen. Het is dan ook aan de aannemer om dit te herstellen, als KPN hier zelf dingen rechttrekt dan moet het kosten maken voor de fout van een ander. Er wordt gekeken naar een proces maar hoe dat eruit ziet durf ik echt niks over te zeggen.

 

Er nog steeds vanuit gaande dat het de IJsvogelpassage betreft.


Er is bij de aanleg besloten om tegen de regels in hier een FTU te plaatsen.

Hoe hadden ze het anders moeten doen? De glasvezel vanuit deze eerste meterkast doortrekken kan alleen als er een leeg buisje is. En een leeg buisje is er niet. 


Er is bij de aanleg besloten om tegen de regels in hier een FTU te plaatsen.

Hoe hadden ze het anders moeten doen? De glasvezel vanuit deze eerste meterkast doortrekken kan alleen als er een leeg buisje is. En een leeg buisje is er niet. 

De groepenkasten in de appartementen zelf liggen boven elkaar, vanuit dat perspectief had het dus ook op die manier gekund dus überhaupt niet via de meterkasten in de gang. Ik weet niet waar en hoe de glasvezel het pand überhaupt binnenkomt dus misschien dat dat mede daarom geen mogelijkheid was maar dat zijn dingen die denk ik al lang verkend zijn geweest door de aannemer. Echter allemaal aannames, het enige wat nu telt is het werkend krijgen en zoals ik al zei hebben we daar de middelen op dit moment niet voor.

Laten we ook even afwachten op reactie van @Peter7657 of het ook echt om het pand gaat waar ik het over heb, nu zie ik ergens op een van de foto's een formulier met ‘Nijmegen’ staan waardoor ik vrij zeker ben dat dit de IJsvogelpassage betreft. Zodra we daar meer over weten dan kunnen we kijken naar wat er wél mogelijk is. Ik verwacht dat @Ward_ hier misschien meer over kan vinden in de kant van KPN Netwerk maar dat durf ik echt niet te zeggen.


@NHendriks je zit helemaal goed, is inderdaad de Ijsvogelpassage in Nijmegen. Als ik je reactie zo eens lees heb ik niet veel vertrouwen in een goede afloop.. Ik kon overigens zonder problemen glasvezel bestellen, misschien kunnen ze beter deze postcode nog even niet open zetten ;)


Er is bij de aanleg besloten om tegen de regels in hier een FTU te plaatsen.

Hoe hadden ze het anders moeten doen? De glasvezel vanuit deze eerste meterkast doortrekken kan alleen als er een leeg buisje is. En een leeg buisje is er niet. 

De groepenkasten in de appartementen zelf liggen boven elkaar, vanuit dat perspectief had het dus ook op die manier gekund dus überhaupt niet via de meterkasten in de gang.

Als je het zo bekijkt vraag je je af waarom er überhaupt een 2de meterkast in de gang is en waarom gas en elektra niet gewoon in de meterkast bij de woning zitten. Maar kennelijk is het helemaal niet de bedoeling dat er leidingen door lopen door de verdiepingen. 

Als ik de foto's bekijk zouden er gaten geboort moeten worden. Waarbij het risico is dat er buisjes in de beton geraakt worden.


Als je het zo bekijkt vraag je je af waarom er überhaupt een 2de meterkast in de gang is en waarom gas en elektra niet gewoon in de meterkast bij de woning zitten.

Ja dat vraag ik mij ook al anderhalf jaar af.. Het is oprecht een gigantisch mooi complex maar dergelijke zaken maken het wel een lastig complex.