Skip to main content

Hi allemaal.
Ik woon in een appartement. In de constructie in het pand hebben wij als bewoners twee meterkasten: één in het huis en één in een centrale ruimte op de etage waar wij wonen. Voor jullie beeld: iedere woning heeft daar een eigen deur waar bijvoorbeeld ook de watermeter zit. Ik wilde graag overstappen naar glasvezel, maar loop tegen het volgende aan. De glasvezelverbinding komt binnen in de meterkast in de centrale ruimte, maar deze is dus zo’n 50 meter van mijn huis af. Daarnaast: ik heb geen stopcontact in die meterkast. Er lopen wel kabels naar mijn woning, maar geen cat5. Zelf even een kabeltje trekken is niet echt een optie, maar kan een monteur mij hierbij helpen? Iemand met ervaringen?

Jaaah, nou, de gasmeter zendt het door aan de elektra meter.
De elektra meter stuurt het naar de buitenwereld, maar omdat deze meter ws diep in het gebouw zit hebben ze daar wat anders voor gemaakt in dit geval, zoiets zal het zijn.


 In die bovenste kast is zeker ruimte voor een extra automaat ( een (paar) ampere is ruiiiim voldoende )
De WCD er vlak naast op de houten achterwand.
Het kan nog wel even een uitdaginkje zijn om de aftak draadjes netjes / juist aan te sluiten.
Maar daar is zeker iets op te verzinnen.

Ruimte zeker maar niet iets waar je zomaar een automaat bij plaatst. Ik heb 'm wel eens open gehad met een collega. Het is niet de standaard 2.5mm² installatiedraad wat de schakelaar die er zit in gaat maar de reguliere 6mm² zoals die in iedere meterkast de hoofdschakelaar in gaat. Eruit komt precies hetzelfde draaddikte. Op deze diktes hebben KPN-monteurs geen materialen om aan te sluiten en de KPN-monteur mag überhaupt geen groep bij plaatsen, deze zou dan ook direct een aardlekautomaat moeten plaatsen omdat er bij KPN een verplichting is om op de aardlek aan te sluiten als de monteur een wandcontactdoos maakt. Ook is ‘een paar ampère’ niet voldoende, een KPN monteur mag uitsluitend op B16 automaten of smeltzekeringen werken. Het is echt werk voor een elektricien en ik weet dat VolkerWessels Telecom hier in het complex wel gedeeltelijk wandcontactdozen heeft geplaatst of laten plaatsen maar hoe dat traject is verlopen is helaas volledig buiten mij om gegaan.

 

Jaaah, nou, de gasmeter zendt het door aan de elektra meter.
De elektra meter stuurt het naar de buitenwereld, maar omdat deze meter ws diep in het gebouw zit hebben ze daar wat anders voor gemaakt in dit geval, zoiets zal het zijn.

Nee hoor, deze meter draait gewoon op GSM/GPRS mee van een telecomprovider met simkaart. Het kabeltje gaat echt puur en alleen naar een module die de gasmeter uitleest. Ik heb zo'nzelfde soort koppeling maar dan draadloos en de stroommeter stuurt de informatie door naar de netbeheerder. Valt ook wel mee hoe diep je in het gebouw zit daar. Liander is overigens bezig met een eigen telecomnetwerk voor het uitlezen van slimme meters op de 450Mhz, die frequentie heeft sowieso een relatief hoge penetratiewaarde ten opzichte van mobiel aangezien dat op de 700/800/900/1400/1800/2100/2600 (en hopelijk binnenkort 3500) banden zit.


Die kabel gaat niet naar de gasmeter toe. Die kabel is gewoon aarde en gaat naar dat blokje rechtsachter de gasmeter. Dat is aarde. Dat denk ik tenminste.

Volgens mij hebben gasmeters geen sim. Gasmeters communiceren met de slimme meter met een draadloos signaal. De slimme meter heeft wel een sim en geeft zowel elektriciteit als gasmeterstanden door. De gasmeter en de slimme meter moeten ook met elkaar gekoppeld worden. Dat doet de monteur die de gasmeter installeert.

Wij hebben de gasmeter in huis zitten en de slimme meter elders in een gebouw wat een stukje bij het huis vandaan staat. Bij ons was het toendertijd de vraag of de gasmeter en de slimme meter wel met elkaar conden communiceren. Of de afstand niet te groot was. Gelukkig werkt het gewoon.


Hallo @Nick83 en @KeesYagi die kabel tussen de slimme gasmeter en de slimme stroommeter is om de gasmeter ook uit te kunnen lezen. De nieuwere (gas)meters hebben een sim. waardoor het draadloos gebeurt via OTA.

Die kabel gaat niet naar de gasmeter toe. Die kabel is gewoon aarde en gaat naar dat blokje rechtsachter de gasmeter. Dat is aarde.

Het is wel degelijk een kabel naar de gasmeter, aarde gaat rechts van de groepenkast naar buiten via het blootliggende metaal die op een aarde-strook in de automatenkast bevestigd zit, die gaat wel naar het blokje onder die ook gekoppeld is aan het AOP van Ziggo en naar de waterleiding.


Wat heb ik nou weer losgemaakt :-)

 In die bovenste kast is zeker ruimte voor een extra automaat ( een (paar) ampere is ruiiiim voldoende )
De WCD er vlak naast op de houten achterwand.
Het kan nog wel even een uitdaginkje zijn om de aftak draadjes netjes / juist aan te sluiten.
Maar daar is zeker iets op te verzinnen.

Ruimte zeker maar niet iets waar je zomaar een automaat bij plaatst. Ik heb 'm wel eens open gehad met een collega. Het is niet de standaard 2.5mm² installatiedraad wat de schakelaar die er zit in gaat maar de reguliere 6mm² zoals die in iedere meterkast de hoofdschakelaar in gaat. Eruit komt precies hetzelfde draaddikte. Op deze diktes hebben KPN-monteurs geen materialen om aan te sluiten

Dat bedoelde ik dus, maar een installateur die vtv de juiste materialen bedenkt wel.

. . . en de KPN-monteur mag überhaupt geen groep bij plaatsen,

Aha. Het is eigenlijk al heel wat dat ze het aandurven om een iets te doen aan WCD’s.

deze zou dan ook direct een aardlekautomaat moeten plaatsen omdat er bij KPN een verplichting is om op de aardlek aan te sluiten als de monteur een wandcontactdoos maakt.

In dit geval een alamat ( = combi met differentiaal beveiliger )

Ook is ‘een paar ampère’ niet voldoende,

Huh, voor een glasvezelkast ?

een KPN monteur mag uitsluitend op B16 automaten of smeltzekeringen werken.

Dat is raar, maar zo is dat ontstaan, alles op 16A en dan na de WCD over op dunne daden en iele verdeel blokken, verbijsterend, maar laat maar even gaan ajb.

Het is echt werk voor een elektricien en ik weet dat VolkerWessels Telecom hier in het complex wel gedeeltelijk wandcontactdozen heeft geplaatst of laten plaatsen maar hoe dat traject is verlopen is helaas volledig buiten mij om gegaan.

Aha, ik ben wel benieuwd.

 

Jaaah, nou, de gasmeter zendt het door aan de elektra meter.
De elektra meter stuurt het naar de buitenwereld, maar omdat deze meter ws diep in het gebouw zit hebben ze daar wat anders voor gemaakt in dit geval, zoiets zal het zijn.

Nee hoor, deze meter draait gewoon op GSM/GPRS mee van een telecomprovider met simkaart. Het kabeltje gaat echt puur en alleen naar een module die de gasmeter uitleest.

Je ziet op foto het gele kabeltje va rechts naar de gasmeter gaan.
Die kende ik nog niet, weer wat geleerd.

Ik heb zo'n zelfde soort koppeling maar dan draadloos en de stroommeter stuurt de informatie door naar de netbeheerder. Valt ook wel mee hoe diep je in het gebouw zit daar

Aha, is het zo dat daar ook wel het 2G netwerk voor gebruikt wordt ? Dat gaat uit over enige tijd ?

Liander is overigens bezig met een eigen telecomnetwerk voor het uitlezen van slimme meters op de 450Mhz,

Maar daar zal toch wel iemand over na hebben gedacht, dacht ik al. Eigen netwerk, O dat is nogal wat, ik ben benieuwd.
En een heel ander protocol dan ws, weinig data, geen haast, dat geeft heel andere, meer mogelijkheden.

Hier staat die frequentie op vermeld :
https://www.rdi.nl/documenten/brochures/2017/juli/21/overzicht-van-het-nederlandse-frequentiespectrum

( al weer van een poosje terug, maar een nieuwe maken ze niet, is mij verteld bij navraag )